در شرایط عادی مشکل نقدینگی "بنگاه ها" کوتاه مدت است، حتی اگر شرایط تورمی باشد.

رضا باستانی مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با اشاره به اينكه: در سطح خرد مشکل نقدینگی در واحدهای تولیدی از عدم تناسب سررسید درآمدها و هزینه ها بوجود می آید، گفت: در شرایط عادی درآمد واحد تولیدی باید هزینه هایش را پوشش دهد. البته میان تحقق درآمدها و هزینه ها وقفه وجود دارد. این وقفه از آنجا بوجود می آید که ابتدا واحد تولیدی باید هزینه هایش را پوشش دهد.

اين کارشناس ارشد اقتصاد با بيان اينكه میان تحقق درآمدها و هزینه ها وقفه وجود دارد، تصريح كرد: ابتدا واحد تولیدی باید هزینه های تولید( دستمزد کارگران، خرید مواد اولیه ، هزینه اجاره سرمایه) را پرداخت کند و پس از تولید و فروش محصول درآمد مورد نظر محقق می شود. بنابراين در ابتدای فعالیت ، بنگاه نیازمند کمک مالی است تا بتواند وقفه در تحقق درآمدها و هزینه ها را پوشش دهد. چنانچه بنگاه نتواند جریان های درآمد و هزینه را هماهنگ کند ، بنگاه با مشکل نقدینگی مواجه مي شود.

باستانی در ادامه اظهار داشت: در شرایط عادی مشکل نقدینگی" بنگاه ها "کوتاه مدت است حتی اگر شرایط تورمی باشد. در شرایط تورمی بنگاه ها تنها در کوتاه مدت با مشکل نقدینگی مواجه مي شوند. چرا كه تورم هزینه های بنگاه را افزایش می دهد و بنگاه درتامین مالی هزینه ها دچار مشکل می شود، اما در بلند مدت و با افزایش قیمت محصول درآمدهای واحد تولیدی افزایش می یابد و بنگاه می تواند بر مشکل نقدینگی غلبه کند در این شرایط فراهم کردن تسهیلات برای واحد تولیدی باعث می شود بنگاه بتواند فرایند تولید را کامل کند و پس از فروش محصول نسبت به بازپرداخت تسهیلات اقدام کند.

وی همچنین اضافه كرد: اگر مشکل نقدینگی در بنگاه ها طولانی شود نشانه رکود تورمی است . اما در شرایطی که اقتصاد با مشکل رکود تورمی مواجه است. مشکل نقدینگی پیچیده تر می شود. چرا که از یک طرف هزینه های تولید افزایش می یابد و از طرف دیگر تولید بنگاه کاهش می یابد. با کاهش مشکل نقدینگی پیچیده تر می شود.

باستاني درخصوص افزايش هزينه هاي توليد گفت: با افزايش هزینه های تولید، تولید بنگاه کاهش می یابد. بنابراين کاهش تولید بنگاه کاهش درآمدهای بنگاه را نیز به همراه دارد. در این حالت مشکل نقدینگی بنگاه دیگر پدیده ای کوتاه مدت نیست و حتی در بلندمدت نیز ادامه خواهد داشت. در این حالت اعطای تسهیلات به بنگاه تولیدی مشکل بنگاه را حل نخواهد کرد، بلکه حتی به مشکل بنگاه نیز خواهد افزود، زیرا در آینده بازپرداخت تسهیلات نیز به مشکلات بنگاه اضافه می شد. در این حالت بنگاه باید سازمان دهی خود را با توجه به شرایط جدید تعدیل کند. بطور مثال اندازه خود را تغییر دهد و یا از فن آوری هایی بهره گیرد که هزینه تولید را کاهش دهد.

وی همچنين در این خصوص گفت: تنها یک راه حل وجود دارد و آن کمک به تولید است . ثبات باید به محیط اقتصادی بازگردد تا امکان برنامه ریزی برای تولید محیا شود.


برچسب ها: نقدینگی ، تحقق ، کوتاه مدت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار