شبکه تلویزیونی المیادین لحظاتی پیش درخبری فوری اعلام کرد اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل درامور سوریه گفت هدف کنفرانس ژنو دو اجرای بیانیه کنفرانس ژنو است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، ابراهیمی در کنفرانسی خبری گفت : اقداماتی غیرقابل پذیرش هم از جانب مخالفان سوری و هم دولت در سالهای گذشته صورت گرفته است.

وی افزود درهمین چارچوب من روز سه شنبه پنجم نوامبر نشستی با هیئت های روسیه وآمریکا برای زمینه سازی جهت برگزاری کنفرانس ژنو دو خواهم داشت وبدنبال آن دیدارهایی با اعضای دائم دیگر شورای امنیت و احتمالا نمایندگان برخی کشورهای دیگر دراین باره برگزار خواهم کرد.

اخضرابراهیمی تصریح کرد اغلب طرفهای بحران سوریه موافقت خود را با شرکت درکنفرانس ژنو دو اعلام کرده اند و درهمین چارچوب دولت سوریه موافقت خود را برای شرکت دراین کنفرانس اعلام نمود اما مخالفان نظام این کشور هنوز درباره تعیین اعضای هیئت نمایندگی خود دراین کنفرانس تصمیم نهایی را نگرفته اند هرچند که ما ترجیح می دهیم که مخالفان یک هیئت نمایندگی را به این کنفرانس اعزام کنند.درباره مشارکت ایران درکنفرانس ژنو نیز باید بگویم که سازمان ملل مایل به شرکت ایران دراین کنفرانس است اما فهرست مدعوین این کنفرانس هنوز مشخص نشده است.

وی با اشاره به اینکه نشست ژنو 2 فرصتی برای مذاکره میان طرفهای مختلف سوری است، تصریح کرد، ژنو 2 نشستی برای عملی سازی مفاد ژنو یک است و به سوری ها کمک می کند تا ساختار نظام سیاسی جدید ترسیم کنند.

این دیپلمات الجزایری همچنین گفت، روز سه شنبه در ژنو با نمایندگان روسیه و آمریکا و سپس با نمایندگان پنج کشور عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد دیدار خواهد کرد، تا در مورد تاریخ نشست ژنو 2 رایزنی کند.

نماینده ویژه دبیرکل سامان ملل متحد در ادامه خاطرنشان کرد همه طرفهای بین المللی و منطقه ای خواهان پایان بحران سوریه هستند ، چرا که ادامه این بحران فاجعه آمیز ، نه تنها برای سوریه بلکه برای کل منطقه پیامدهای زیان باری در پی دارد.
وی افزود روز نخست نشست ژنو با حضور همه طرفهای دعوت شده برگزار خواهد شد اما از روز دوم، مذاکرات میان هواداران و مخالف نظام سیاسی سوریه اغاز می شود.

اخضر ابراهیمی همچنین از گروه های مخالف سوری خواست تا در قالب هیات مشترکی در نشست ژنو 2شرکت کنند ، ضمن اینکه به طور تلویحی از حضور برخی گروه های مسلح مخالف نظام سیاسی حاکم در سوریه خبرداد و این در حالی است که رئیس جمهور سوریه پیشتر اعلام کرده بود که تنها به آن دسته از گروه های مسلح وارد گفتگو می شود که به صراحت سلاح را بر زمین بگذارند.

برپایه این گزارش، این دیپلمات ارشد سازمان ملل متحد در پاسخ به سوالی در مورد حضور ایران در نشست ژنو ، خاطرنشان کرد ، سازمان ملل متحد خواهان حضور جمهوری اسلامی ایران در ژنو 2 است ، ولی هنوز فهرست دعوت شدگان به این نشست تهیه نشده ، اما همه کشورهای منطقه ، به پایان بحران در سوریه اهتمام دارند و لذا حضور آنها ضروری است.

اخضر ابراهیمی سه بار از پاسخ به سوال خبرنگاران درباره نقش مخرب ریاض و خودداری ترکیه از کنترل مرزهای مشترک خود با سوریه ، خودداری کرد .

اخضر ابراهیمی با هشدار درباره اوضاع انسانی در سوریه گفت اکنون یک سوم مردم سوریه ، منازل خود را از دست داده و درآمدی هم ندارند، آنها به خارج پناهنده و یا در کشورشان آواره شدند و از این جهت نیازمند کمکهای فوری هستند .

وی از همه طرفها اعم از دولت یا گروه های مخالف خواست تا در همکاری با سازمانهای بین المللی نسبت به رساندن چنین کمک های انسانی همکاری کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار