وزير امور خارجه چين اعلام کرد راه حل سياسي تنها راه برون رفت از بحران سوريه است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري شين هوا، "وانگ يي" گفت براي دستيابي به اين راه حل ، بايد تلاش هايي در سطوح داخلي، منطقه اي و بين المللي صورت گيرد.

وي که در ديدار از فرانسه با شين هوا مصاحبه مي کرد افزود چين علاقه مند است نقش مثبت و سازنده اي در اين روند ايفا کند و به منظور تسهيل روند برگزاري کنفرانس بين المللي ژنو 2 و همچنين اجراي بيانيه ژنو، از هيچ تلاشي دريغ نخواهد کرد.

ديپلمات ارشد چيني گفت تلاش براي يافتن راه حل سياسي بحران سوريه و انهدام تسليحات شيميايي در اين کشور بايستي به طور موازي صورت پذيرد و تأکيد کرد چين از اين تلاش ها حمايت خواهد کرد.

وزير امور خارجه چين همچنين از طرف هاي درگير در سوريه خواست اختلافات شان را از راه گفتگو و مذاکره حل و فصل کنند.

وي علاوه بر اين از آنان خواست از تلاش هاي ميانجيگرانه اخضر ابراهيمي نماينده ويژه و مشترک دبيرکل سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه حمايت و با وي همکاري کنند و بدون هيچ پيش شرطي در کنفرانس ژنو 2 شرکت کنند تا در زمينه روند انتقال سياسي در اين کشور به توافق برسند.
وزير خارجه چين در  ادامه از کشورها و مناطق مرتبط با بحران سوريه خواست از نفوذ خاص خودشان براي ارسال پيامي هماهنگ در زمينه تشکيل کنفرانس ژنو 2 و اجراي کامل بيانيه ژنو ، استفاده کنند.

"وانگ يي" از جامعه بين المللي نيز خواست به اصول منشور ملل متحد و معيارهاي اساسي روابط خارجي پايبند باشد و به حق حاکميت ، استقلال ، وحدت و تماميت ارضي سوريه و علاوه بر اين موارد، به خواست و انتخاب مردم اين کشور احترام بگذارند. وي تأکيد کرد آينده سوريه فقط بايد  بدست ملت آن تعيين مي شود.

وزير خارجه چين با اشاره به پيشرفت مثبتي که در روند انهدام سلاح هاي شيميايي در سوريه حاصل شده است گفت کارشناسان چيني در فعاليت هاي مربوط مشارکت کرده اند و طرف چيني علاقه مند است در اين زمينه حمايت مالي نيز ارائه کند.
برچسب ها: پکن ، چین ، سوریه ، وانگ یی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار