اولويت های اوباما در خاورميانه در دو سال باقيمانده از ریاست جمهوری

روزنامه آمریکایی نيويورك تايمز در مقاله اي به استراتژي اوباما در دو سال باقيمانده از رياست جمهوري اش نسبت به خاورميانه پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ نيويورك تايمز در مقاله اي به بررسي استراتژي اوباما در دو سال باقيمانده از دولت او پرداخت.

اين روزنامه بطور تلويحي به سعي اوباما در اصلاح استراتژي دولت او نسبت به خاورميانه و سعي در مرتكب نشدن اشتباهات دولت جرج بوش  درقبال خاورميانه پرداخته و مي گويد: دولت اوباما سعي در بررسي روش و استراتژي جديدي نسبت به خاورميانه دارد كه متمركز بر حمايت از هم پيمانانش و مبارزه با گروه القاعده و تضمين حركت كشتي هاي نفتكش و عدم گسترش سلاح هاي كشتار جمعي است.

 اين روزنامه اشاره كرده است كه اوباما سعي مي كند خود را از پرونده درگيري هاي داخلي در خاورميانه و انقلابهاي داخلي و آنچه در مصر و برخي كشورهاي عربي  مي گذرد  ، دور نگه دارد.

اين روزنامه به مصلحت گرايي دولت اوباما در سياست خارجي دولت در قبال خاورميانه اشاره مي كند و از قول سوزان رايس  مشاور امنيت ملي اوباما نقل مي كند كه گفته است: "هدف رئيس جمهور اوباما پيش گيري از سر خوردن و افتادن در حوادثي است كه در خاورميانه مي گذرد وباعث از بين بردن سياست خارجي دولت مي شود ، همانطور كه رؤساي جمهور پيشين دچار اين مسأله شدند" . وي پس از اشاره به سياست شكست خورده دولت بوش در قبال خاورميانه مي گويد: نمي توانيم 24 ساعته تلاشمان را بر روي يك منطقه ، هر چقدر هم كه با اهميت باشد بگذاريم، مهم اين است كه چگونه به خاورميانه نگاه كنيم "

اين روزنامه سپس به تلاش اوباما به فاصله گرفتن از شيوه ي عملكرد رؤساي جمهورپيشين خصوصا بوش پسر اشاره مي كند كه شامل مواضعي مانند " گسترش دموكراسي و آزادي كه بوش و فرماندهانش در جنگ برضد عراق آن را تبليغ مي كردند" بود .

اين مقاله مي افزايد كه اوباما سعي در متحول كردن سياست آمريكا و توجه به تهديدهاي بزرگتر در سطح اقتصادي و نظامي در آسيا و دوري از درگيري هاي خاور ميانه دارد.

وي مي نويسد ، درحاليكه وزير خارجه آمريكا پيگير روند صلح بين اسرائيل و فلسطين مي باشد ، كاخ سفيد تلاش بيشتر خود را روي مسأله ي هسته اي ايران قرار داده است.

انتهاي پيام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار