یک خرس سیاه به همراه توله اش در شهرستان بشاگرد دیده شد .


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بندرعباس مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان با بیان اینکه خرس سیاه نماد طبیعی استان است گفت: نخستین بار است که تولید مثل این گونه در معرض خطر انقراض در استان ثبت می شود.

وفادار افزود: زاداوری این خرس خبری خوشحال کننده برای دوستدارا ن طبیعت و نشان دهنده قابلیت های بالای منطقه بشاگرد برای حفاظت از نماد محیط زیست و طبیعت استان هرمزگان است.
خرس سیاه آسیایی یکی از گونه‌های آسیب‌پذیر در جهان ، زیرگونه بلوچی، است که در پاکستان و جنوب شرقی ایران در استانهای هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان پراکنده است .
این زیرگونه به شدت در معرض خطر انقراض و در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN RED LIST) در طبقه در آستانه انقراض (CR) قرار دارد.
از بین رفتن زیستگاه های جنگلی خرس سیاه بر اثر خشکسالی، گسترش اراضی کشاورزی به ویژه باغها و قطع درختان ، چرای دام اهلی و فشار آن بر زیستگاه های خرس، موجب افزایش تقابل مردم محلی و خرس سیاه شده است.
این روزها به علت خشکسالی خرسهای سیاه کندوهای عسل ومحصولات باغی را تخریب و به دام و حتی به انسان ها حمله می کنند و به همین علت شمار زیادی از خرس ها به ویژه توله های آنها به دست مردم بومی اسیر و کشته می شوند.
شهرستان بشاگرد منطقه‌ای کوهستانی در شرق هرمزگان است که با دارا بودن منابع آبی فراوان، جنگل‌های بکر و تنک کوهستانی یکی از زیستگاه‌های مناسب خرس سیاه در کشور به شمار می رود./س

برچسب ها: مشاهده ، خرس سیاه ، بشاگرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.