مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: تناسبی با سخت گیری و شاخص های معاینه فنی خودرو وجود ندارد که باید این شاخص ها سخت گیرانه تر شود.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  ، هادی حیدرزاده مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران در در نخستین جلسه کمیته ملی کاهش آلودگی هوای تهران که عصر روز سه شنبه با حضور دکتر ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد؛ با اشاره به اینکه از سال 91-81 در مجموع وضعیت روزهای سالم و پاک در تهران کاهش و تعداد روز های ناسالم افزایش پیدا کرده است، افزود: از نظر منو اکسید کربن وضعیت هوای سالم افزایش یافته است که مرتبط به فعالیت های برنامه اول کاهش آلودگی هوای تهران است.
وی ادامه داد : آلاینده ازون در هوای شهر تهران کنترل شده است و از نظر دی اکسید نیتروژن وضعیت سالم افزایش یافته است.
هادی حیدر زاده با اعلام اینکه هوای تهران از نظر ذرات معلق pm10 وضعیت سالم و پاک کاهش پیدا کرده است، گفت: در بحث pm2.5از همه آلاینده ها  در شهر تهران وضعیت بحرانی تر بوده است و وضعیت ناسالم به شدت افزایش یافته است.
به گفته وی در سال 1391مهمترین آلاینده گرد و غبار و pm2.5 بوده است و در اکثر سال با این پدیده مواجه بودیم .
حیدر زاده از رده خارج کردن 120دستگاه مینی بوس فرسوده با همکاری ستاد مدیریت سوخت، سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری خبر داد و گفت: دولت باید برای اجرای فاز دوم از رده خارج کردن مینی بوس های فرسوده حمایت کند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران با اعلام اینکه ارتقای کیفیت معاینه فنی خودرو در اولویت برنامه های کاهش آلودگی هوا قرار دارد، گفت: تناسبی با سخت گیری و شاخص های معاینه فنی خودرو وجود ندارد که باید این شاخص ها سخت گیرانه تر شود.
هادی حیدر زاده افزایش توسعه حمل و نقل عمومی با محوریت مترو را از برنامه های اصلی برای کاهش آلودگی هوا عنوان کرد و گفت: عدم حمایت دولت از حمل و نقل عمومی شهری باعث شده است سن اتوبوس های شهری افزایش یافته است.
 وی ادامه داد:  باید دولت حمایت کند تا روند کاهش سن اتوبوس ها با سرعت هرچه تمام تر پیگیری شود.
حیدر زاده همچنین توسعه خطوط BRT را یکی از اولویت های گسترش حمل و نقل عمومی دانست و اذعان داشت: علاوه بر خطوط BRT به دلیل اهمیت گسترش مترو در حمل و نقل عمومی باید حمایت های بیشتری برای افزایش رشد 150 درصدی توسعه خطوط زیرزمینی داشته باشیم.
به گفته وی در حال حاضر 11 درصد جابه جایی ها  با مترو انجام می شود که باید افزایش 30 درصدی داشته باشد و حمایت های دولتی در این زمینه بسیار موثر است.
دبیر کمیته کاهش آلودگی هوای تهران با اعلام اینکه به دلیل محدودیت های توسعه جایگاه های سوخت CNG فقط 35 جایگاه دو منظوره احداث شده است، افزود: برای افزایش جایگاه ها با محدودیت زمین مواجه هستیم که شهرداری باید در این زمینه همکاری های  بیشتری داشته باشد.
هادی حیدر زاده با اشاره به اینکه توسعه فضای سبز رشد خوبی در شهر تهران داشته است، گفت: بر اساس آمار سازمان پارک ها و فضای سبز سرانه فضای سبز نزدیک به 15 متر است.
وی با اشاره به اهمیت اثرگذاری اکولوژیک فضای سبز اذعان داشت: اگر چه  درختکاری و نهال کاری اقدامی خوب است ولی شاخص اثرگذاری اکولوژیک درخت کهنسال و نهال جوان متفاوت است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: حفظ باغات و فضای سبز با توجه به کارکرد اکولوژیک باید در برنامه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بنا به محدودیت ها،‌ آمار متفاوتی از نقش آلودگی هوا در حوزه سلامت ارائه می دهد، خواستار شفافیت اطلاع رسانی وزارت بهداشت در این حوزه شد.
 
حیدر زاده با تاکید بر تشدید برخورد با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی، ارائه راهکار قانونی برای اعمال بیشتر قانون جهت جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده ضروری دانست.
وی اعلام کرد : تا آخر دی ماه 100 درصد سوخت تهران بایستی یورو 4 باشد.
به گفته حیدر زاده نیروگاه منتظر قائم کرج و بعثت در آلودگی هوای تهران دارند که جایگزینی سوخت مازوت به گاز طبیعی برای کاهش آلودگی هوا در دستور کار قرار دارد.
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار