"پيير ويمونت" دبيرکل اجرايي سرويس اقدام خارجي اروپايي اتحاديه اروپا و معاون کاترين اشتون مسئول سياست خارجي اين اتحاديه درباره تازه‌ترين دور از مذاکرات هسته‌اي با ايران گفت: تیم مذاکره‌کننده ایران، لحني تازه در پيش گرفته است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ "پيير ويمونت" معاون کاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در مصاحبه با پايگاه اينترنتي المانيتور گفت: دور جديد مذاکرات که در تاريخ 15 و 16 اکتبر در ژنو بين گروه 1+5 و هيئت ايراني به رياست محمد‌جواد ظريف وزير امور خارجه ایران برگزار شد، نخستين مذاکرات از اين دست پس از انتخاب حسن روحاني به عنوان رئيس‌جمهور ايران و روي کار آمدن دولت جديد بود.

وی افزود: بنابراين اين اولين فرصت براي بررسي اين مسئله بود که آيا مسيري جديد در چارچوب مذاکرات درباره برنامه هسته ا‌يي ايران که تاکنون بسيار دشوار و طاقت‌فرسا بوده ،بوجود آمده است؛ مذاکره‌کنندگان جديد ايران بدون شک رويکردي جديد اتخاذ کرده‌اند ولي هنوز اين نتيجه‌گيري که آنها سياستي جديد ارائه کرده‌‌اند، نسبتا دشوار است‌.

ويمونت در ادامه مصاحبه خود با المانیتور خاطرنشان کرد: تيم ايراني بدون شک تصميم گرفته است ديپلماسي بسيار فعالانه‌اي را پيش ببرد ولي اينکه آيا اين وضع مسير را براي مصالحه‌‌هاي مهم در گفتگوها هموار خواهد کرد، مشخص نيست؛ طرف ايراني تاکنون پيشنهاد نسبتا جامعي ارائه کرده است، اين پيشنهاد ترکيبي است از آنچه مي‌تواند هدف نهايي مذاکرات فعلي تلقي شود و آنچه مي‌تواند اولين اقدامات متقابلي باشد که دو طرف مي‌توانند‌ براي اتخاد اقدامات اعتمادساز با آن موافقت کنند.

معاون اشتون گفت: اين نحوه عمل در مقايسه با روند معمول مذاکرات قبلي تغيير را نشان مي‌دهد؛ نگرش ايراني‌ها در ژنو متفاوت بود؛ همه هيئت‌ها تغيير رفتار نمايندگان تهران را ديدند.

در ادامه وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اين رويکرد ايران ، آيا مي‌توانيم آن را براي پيش‌بيني بوجود آمدن تغييري مهم در محتوا کافي بدانيم، اظهار داشت: قطعا براي چنين نتيجه‌گيري خيلي زود است؛ فقط گام‌هاي بعدي مذاکرات امکان ارزيابي مطمئن‌تري از اينکه گفتگوها به کجا مي‌رسند، خواهد داد؛ دور جديد مذاکرات ايران و 1+5 با حضور همه طرف‌هاي مهم در روزهاي 7 و 8 نوامبر در ژنو برگزار مي‌شود؛ پيش از آن از کارشناسان خواسته شده است به جزئيات پيشنهاد ايران بپردازند تا ببينند آيا زماني که مذاکرات از سر گرفته مي‌شود‌، احتمال پيشرفت بيشتر وجود دارد.

معاون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در ادامه گفت: بگذاريد به يک نکته مهم ديگر اشاره کنم؛ براي نخستین بار از زماني که مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا (اشتون) رياست اين جلسات را بر عهده داشت، طرف ايراني موافقت کرد يک بيانيه مشترک درباره نتايج گفتگوها منتشر کند؛ اين تغيير ممکن است دستاورد بزرگي که ما اميدواريم حاصل شود، نباشد‌ ولي ارزش دارد به آن اشاره شود‌ زيرا به نظر مي‌رسد رويکردي جديد را از جانب ايران نشان مي‌دهد که نمي‌تواند کاملا ناديده گرفته شود.

دبيرکل اجرايي سرويس اقدام خارجي اروپايي اتحاديه اروپا در پاسخ به اينکه آيا مي‌توان نتيجه گرفت مذاکرات ژنو دستاوردي واقعي به همراه داشت، گفت‌: در پايان بايد جانب احتياط را حفظ کرد و از نتيجه‌گيري‌هاي قطعي خودداري کرد؛ در عين حال نبايد لحن جديدي را که ما در ژنو از ايران شاهد بوديم دست کم گرفت؛ تنها از طريق بررسي دقيق مذاکرات بعدي مي‌توان به تصوير واضح‌تري از موضع ايران در قبال موضوع هسته‌يي‌اش دست يافت.

ويمونت در ادامه مصاحبه خود با المانیتور در را درباره سوريه جويا شد که مشخص شد تعدادي از کشورها به نظر مي رسيد در ابتدا در مورد روند خلع سلاح و اجراي توافقنامه نابودي سلاح هاي شيميايي متحد نبودند توافقي که قطعنامه 2118 شوراي امنيت آن را تاييد کرد.

ويمونت یادآور شد: اتحاديه اروپا حمايت قاطع خود را از سازمان منع سلاح‌هاي شيميايي و کميسيون مشترک سازمان ملل اعلام کرد؛ اتحاديه اروپا همچنين آمادگي‌اش براي کمک به اين ماموريت بر اساس نيازهاي آن را اعلام کرد؛ تاکنون از اتحاديه اروپا خواسته شده است براي انتقال بازرسان حاضر در سوريه‌، خودروهاي زرهي تهيه کند.

وی در خاتمه گفت: اتحاديه اروپا نيز در سريع‌ترين زمان اين خودروها را تحويل داد؛ ما همچنين در راستاي اين ماموريت‌، تصاوير ماهواره‌اي را در اختيار آن قرار داديم؛ اتحاديه اروپا در آينده نيز آماده اقدامات بيشتر  در راستاي نيازهاي تعريف شده در سازمان منع سلاح‌هاي شيميايي و سازمان ملل در زمان مقتضي پس از مرحله فعلي کنترل امکانات سلاح‌هاي شيميايي است که مقامات سوري اعلام کردند.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار