
وی گفت : با توجه به اینکه محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران در منطقهای واقع شده که خیابانهای منتهی به این نمایشگاه عملا جوابگوی ترافیک منطقه نیست، مسئولان طی جند سال گذشته تصمیم گرفتند محل دائمی نمایشگاهها را تغییر داده و از بزرگراه چمران به حومه شهر تهران روبروی مرقد مطهر امام راحل منتقل کنند.
مدیر مهندسی گروه پل و سازه فلزی شرکت ماشین سازی اراک افزود : برای ساخت این نمایشگاه زمینی به مساحت 138 هکتار واقع در روبروی مرقد مطهر امام خمینی(ره) و پشت پلیسراه تهران - قم در نظر گرفته شد و جانمایی آن بر عهده شرکت جی ام پی آلمان، اجرا شرکت مهندسین مشاور نقش جهان پارس و پیمانکاری نیز بر عهده شرکت کاشالوت گذاشته شد.
محبی با بیان اینکه در طراحی این نمایشگاه 21 سالن نمایشگاهی پیشبینی شده است،گفت : سالن اصلی نمایشگاه یک سالن سه قلو است که شامل یک سالن با دهانه هشتاد متری در وسط و دو سالن با دهانه 50 متری در طرفین است که سازه اصلی دیوار و کف از بتن و سازه سقف از فلز مخصوصی ساخته شده است.
وی گفت: با توجه به اینکه کاربرد سالن نمایشگاهی است برای سقف سالن سازه خاصی در نظر گرفته شد که این سازه هم اکنون تنها در دو کشور جهان از جمله در ایستگاه راهآهن یکی از شهرهای آلمان و همچنین چین ساخته شده و مواد این سقفها در شرکت ماشینسازی اراک ساخته شده و بینظیر است.
مدیر مهندسی گروه پل و سازه فلزی شرکت ماشین سازی اراک با بیان اینکه فرم سازه به صورت لانهکبوتری و جنس مواد آن از نوع فولاد ST 52 است، اظهار داشت: وزن این سازه دو هزار و 750 تن است که یک هزار و 750 تن آن ویژه سالن هشتاد متری و دو سازه 500 تنی ویژه سالنهای طرفین در نظر گرفته شده و کلا بدون ستون هستند.
به گفته وی طول این سالن 120 متر و ارتفاع قوس سالن هشتاد متری 30 متر و ارتفاع قوس سالن 50 متری 25 متر در نظر گرفته شده و شبکههای سقف به وسیله گرههای مخصوص با جوشکاری ویژه به هم متصل شده است.
مدیر مهندسی گروه پل و سازه فلزی شرکت ماشین سازی اراک با بیان اینکه قرارداد ساخت این پروژه از اواخر سال 90 امضاءو کار مهندسی آن از بهار سال 91 آغاز شده است، افزود: پس از تایید نقشه عملیات ساخت سازه در کارگاههای سازه شرکت ماشین سازی اراک آغاز شد که هم اکنون عملیات نصب سقف به طور صد درصد به پایان رسیده و پوشش سقف نیز ظرف دو ماه آینده به اتمام خواهد رسید.
محبی گفت : به دلیل اینکه ساخت این نوع سالن تا به حال در ایران انجام نشده بود و توانایی انجام این کار را در ایران نمیدیدند، پیش از این که شرکت ماشین سازی مسئولیت ساخت این سازهها را بر عهده بگیرد، قرار بود شرکتی در آلمان قطعات سقف را در آلمان ساخته و با هزینه بسیار بالا به صورت قطعه قطعه وارد کند که خوشبختانه مسئولان با اتکا به توانمندی متخصصان شرکت ماشینسازی مسئولیت ساخت این سقفها را که تکنولوژی خاصی دارد به این شرکت واگذار کردند و شرکت ماشین سازی هم توانست با افتخار این تکنولوژی را به همت متخصصان شرکت طراحی و تولید و احداث کند که این نشان دهنده توانمندیهای بالای این شرکت در طراحی و تولید کارهای مهندسی است./س