کودکان عراقي بر اثر خشونتهاي موجود در کشورشان که روز به روز در حال افزايش است دچار بيماريهاي روحي شده اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني بي بي سي عربي، نصف جمعيت مردم عراق را  کودکان عراقي زير 18 سال تشکيل مي دهند . اما بسياري از اين کودکان از مشکلات روحي و اضطراب ناشي از خشونتهاي روز افزون به ويژه در ماههاي اخير رنج مي برند.

بسياري از آنها يک نفر از فاميل و نزديکان خود و يا دوست خود را در انفجارهايي که در رستورانها و حتي مدارس روي مي دهد از دست داده اند.

خبرنگار اين شبکه در گزارش ارسالي خود از يکي از مدارس عراق گفت: کودکان عراق به رغم خشونتهاي روز افزون در اين کشور به رفتن به مدرسه پايبند هستند. اما اين خشونتها بين بزرگ و کوچک فرق نمي گذارد و انفجارهاي عراق امروزه به مسئله اي بسيار بديهي و عادي تبديل شده است که آثار روحي بسيار زيادي را در بين کودکان و بزرگسالان گذاشته است.

انفجارهاي وحشيانه در عراق در طي ماههاي اخير به شکل قابل ملاحظه اي افزايش يافته است اين انفجارها جانهاي بسياري از مردم عراق که در بين آنها کودکان نيز بودند گرفته است. در چند هفته پيش يک تروريست خود را در داخل حياط يکي از مدرسه هاي عراقي در شهر موصل منفجر کرد که بر اثر اين انفجار خونين 13 کودک بيگناه عراقي جان باختند.

ناظم يکي از مدارس عراقي در مصاحبه با خبرنگار شبکه "بي بي سي عربي" گفت:"ديگر کودکان را به اردوهاي ورزشي و تفريحي و علمي  در خارج از مدارس نمي بريم، زيرا مردم نگران جان فرزندان خود هستند. حتي دستوراتي از وزارت آموزش و پرورش براي ما مي رسد که به اين مسائل اقدام نکنيم زيرا احتمال منفجر کردن کاروانهاي مدارس وجود دارد".

خبرنگار شبکه افزود: مدارس دولتي عراق  جمعيت زيادي شلوغ است اين در حالي است که اين مدارس نيازهاي اساسي دانش آموزان را همچون آبهاي قابل شُرب بهداشتي نمي توانند برآورده سازند . برنامه هاي اطلاع رساني براي ايجاد امنيت و سلامتي کودکان ماموريت مهم ديگر اين مدارس و مسئله اي بسيار ضروري است زيرا بايد کودکان را از نظر امنيتي آگاه کرد .

احمد ماهر در يکي از مدرسه هاي دخترانه گزارش داد: اين دختران براي اينکه بدانند در کشور آنها چه مي گذرد بسيار کوچک هستند آنها در حال حاضر حوادث و خشونتها و انفجارهايي را در کشورشان مي بينند که نبايد دختراني با اين سن و سال مشاهده کنند.

عکسها و تصاويري از کشتار مردم و خون ريخته شده ناشي از انفجارها خاطرات دردناکي را در بين اين کودکان بيگناه ايجاد کرده است که اين خاطرات مي تواند تا پايان عمر آنها را رنج دهد. خانواده هاي عراقي مي گويند کودکان  از اضطراب و مشکلات روحي رنج مي برند ؛ آنها در شب خوابهاي آْشفته و کابوسهاي انفجار و کشتار مردم مي بينند.

يکي از شهروندان عراقي در مصاحبه با خبرنگار شبکه گفت: "من زودتر از اداره خود بيرون مي آيم تا بتوانم به مدارس کودکانم برسم تا  آنها را به منزل بياورم و امنيت جان انها را حفظ کنم".

احمد ماهر در پايان گفت: آنچه در اين مدارس قابل توجه است اين است که آيا با وجود شرايط سخت و رنجهاي مردم عراق کودکان مي توانند همانند ساير هم سن و سالان خود در کشورهاي ديگر بازي کنند و بخندند؟.
برچسب ها: عراق ، کودک ، روح ، بیماری ، بین الملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار