سلمان هراتی، بی شک به عنوان یکی از ستاره های بی غروب شعر و ادب پارسی است که از او به عنوان شاعر ستاره ها و امانتدار صدیق نجابت جنگل یاد می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری،سلمان شاعری است که تنها در 27 بهار عمرش، گنجینه ای گرانبها همچون دری به خانه خورشید، از این ستاره تا آن ستاره و از آسمان سبز را به جامعه هنر و ادب ایران تقدیم کرد.

هراتی شاعر نام آشنای معاصر در بهار 1338 در روستای مرزدشت واقع در شهر خرم آباد تنکابن چشم به دنیا گشود،گوشه‌گوشه‌ ادبیات ايران زمين، همواره شاهد ظهور چهره‌هايی بوده که هیچگاه به اندازه نامشان و هرگز درخور جایگاهشان، خصوصا برای عامه مردم، شناخته نشده‌اند. زنده‌ياد سلمان هراتی يکی از آن خیلی‌هاست.

سلمان از سنین نوجوانی با قلم انس گرفت، از همان سنین نوجوانی بدلیل فقر اقتصادی برای گذراندن معاش به شاگردی می پرداخت و همراه با چوپان های محلی (گالش ها) به چوپانی می رفت و از این رهگذر با ترانه های محلی آشنا شد و شعر گفتن را از نوجوانی در سال ۱۳۵۵ آغاز كرد.

فوق دیپلمش را در سال 1362 در رشته هنر گرفت و به کار معلمی و تدریس در یکی از روستاهای تنکابن مشغول شد و و نهم آبان ماه سال ۱۳۶۵ در حالی كه برای رفتن به سر کلاس و تدریس به یكی از روستاها می رفت در اثر یك سانحه رانندگی از این دنیا پركشید.

غزل های اجتماعی او معروف است، سلمان با شعر متعهد پیوندی ناگسستنی داشت و از همین روست که صمیمت و خلوص و بی پیرایگی در اشعار او موج می زند.

يكی از خصوصيات كاری سلمان اين است كه با ادبيات ساده، مفاهيم عميق روحانی را در شعرهایش به خوبی مطرح كرده است، تخلصی كه سلمان هراتی در آغاز شاعری برای خود انتخاب كرد،آذرباد بود به معنای رهايی جستن.

ادب پژوهان با بررسی رویکردهای سلمان هراتی در اشعارش به ویژه اشعاری که وی برای کودکان و نوجوانان سروده‌ است بر این باورند که در آثار او توجه به مقاومت، محرومان و مستضعفان و پایبندی به اصول و موازین انقلابی دیده می‌شود و باید این شاعر انقلاب را دوباره کشف کرد و به سلمان، سلامی دوباره داد.

سلمان آغازگر شعر اعتراضی انقلاب بود و او به کسانی که می‌خواستند انقلاب را منحرف و به نفع خود مصادره کنند اعتراض و با اعتنا به سه محور امام، انقلاب و شهیدان از آرمان‌های انقلاب دفاع می‌کرد.

تفکر سلمان تنها متعلق به ایران نیست و به تمامی جهان اسلام تعلق دارد و اشعار او به مضمون بیداری اسلامی - که در سال‌های اخیر در برخی از کشورهای اسلامی رخ داده - بسیار نزدیک است در حالی که او 27 سال پیش درگذشته است.

حوزه، سبک ادبی آثار سلمان از جمله ویژگی‌هایی این شاعر بوده که او را به یکی از 5 چهره‌ شاخص در میان شاعران انقلاب تبدیل کرده است و وی علاوه بر آثار شاخص برای بزرگ‌سالان، اشعار بسیار موفقی برای نوجوانان در قالب کتاب «از این ستاره تا آن ستاره» سروده است.

در همایش سلمان سلام 100 شاعر ایرانی و خارجی حضور خواهند داشت و این رویداد را به یکی از بزرگترین جشنواره‌های ادبی در حوزه‌ شعر تبدیل خواهد کرد و 10 شاعر خارجی از کشورهای افغانستان،تاجیکستان،هندوستان و پاکستان به عنوان میهمانان همایش بین‌المللی شعر مقاومت و یاران غدیر در این رویداد حضور خواهند داشت.

ادای احترام به آن شاعر بر مزار وی، برگزاری نشست تخصصی،شعرخوانی شاعران و تجلیل از سه برگزیده که یکی از آن‌ها از میان خانم‌های شاعر انتخاب شده، انتشار یک ویژه‌نامه توسط کانون و با همکاری حوزه در 64 صفحه و کلنگ‌زنی ساخت مجتمع فرهنگی سلمان هراتی به همت مقام‌های استان و کانون و مشارکت همه‌نهادها از جمله حوزه‌ی هنری از دیگر برنامه‌های این رویداد ادبی است.

جایزه ادبی «سلمان سلام» روز پنج‌شنبه 9 آبان 1392 در تنکابن برگزار می‌شود./س

برچسب ها: هراتی ، امانتدار ، جنگل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.