رئیس دانشکده کشاورزی پردیس کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه، استفاده از شخم حفاظتی را راهی مناسب برای مقابله با خشکسالی ها می داند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

دکتر حسین آگهی استفاده از شخم حفاظتی را یکی دیگر از راهکارهای مقابله با خشکسالی دانست و گفت: استفاده از این شیوه شخم زنی که با ایجاد شیار بر روی خاک همراه است، سبب می شود تا آب حاصل از نزولات جوی در داخل خاک ذخیره  شود.

وی معتقد است، استفاده از گاو آهن های بشقابی برگردان که در واقع رطوبت لایه های زیرین خاک را به سطح خاک می آورد متناسب با اقلیم کشور ما نیست، چرا که میزان تبخیر در کشور ما نسبت به کشور های اروپایی خیلی بیشتر است.

آگهی سپس استفاده از کودهای دامی را برای حفظ رطوبت خاک مناسب دانست و گفت: این در حالیست که کودهای شیمیایی بر خلاف کودهای دامی سبب حفظ رطوبت خاک نمی شوند.

رئیس دانشکده کشاورزی پردیس کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه، در ادامه با بیان اینکه راندمان مصرف آب در روش های آبیاری غرق آبی در حدود 30 درصد است، گفت: این یعنی آب در این روش ها به میزان 70 درصد هدر می رود.

آگهی با تاکید بر اینکه هدر رفت آب در روش های آبیاری نوین نظیر روش های قطره ای، بارانی، نشتی سیفونی و ... به مراتب کمتر است، گفت: استفاده از سیستم های نوین آبیاری سبب صرفه جویی در مصرف آب می شود که این مسئله می تواند در جلوگیری از هدر رفت آب اثر گذار باشد./س

 

برچسب ها: شخم ، حفاظتی ، خشکسالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.