رییس جمهور در جلسه 738 شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از ارائه گزارش معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره آخرین وضعیت نخبگان کشورمان در داخل و خارج، بر اجرایی شدن دقیق و کامل سند ملی نخبگان تأکید کرد.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، دکتر حسن روحانی شامگاه سه شنبه در هفتصد و سی و هشتمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تأکید بر اجرای سریع تر سند ملی نخبگان گفت: باید از همه ظرفیت های موجود برای حفظ و بکارگیری نخبگان در عرصه های علمی و تخصصی در دانشگاه ها و پژوهشکده های کشور و بویژه در صنعت و تولید به نحو احسن بهره گرفت.

رییس جمهور همچنین خواستار آن شد، معیارها و فرآیندهای شناخت و کشف نخبگی وسیع‎‌تر و سیال شده تا پوشش وسیع‌تری برای تحت پوشش قرار گرفتن همه زبدگان و نخبگان علمی کشور فراهم شود.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه تبعاً علاقمندی برای تحصیل در تعدادی از دانشگاه های کشور که در زمره مراکز علمی ممتاز هستند، بیشتر است، تصریح کرد: باید توجه بیشتری به این مراکز و دانشگاه های برتر کشور معطوف شود و با در نظر گرفتن تسهیلات و امکانات مناسب، این مراکز جذب و تربیت نخبگان را بیش از پیش تقویت کرد.

رییس جمهور همچنین پس از ارائه گزارش کارگروه تدارک تسهیلات برای ادامه تحصیل اتباع عراقی و افغانی در مراکز عالی کشور، با تأکید بر اهمیت این مسأله، خواستار بررسی راهکارهای تحقق این موضوع با رویکرد و نگاه مثبت به آن شد.

در این جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد، مجموعه پیشنهادات ارائه شده برای اجرای سریع تر و دقیق سند ملی نخبگان در دبیرخانه شورا جمع بندی شده و به بنیاد ملی نخبگان ارائه شود تا این بنیاد متناسب با رویکردهای مطرح شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی، راهکارهای اجرایی تسهیل مقدمات نخبه پروری و حفظ نخبگان کشورمان در داخل و جذب نخبگان ایرانی خارج از کشور را تمهید نماید.

همچنین براساس مصوبه این شورا، قرار شد شورایی که براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، مسئول بررسی نحوه اصلاح آزمون سراسری دانشگاه هاست، راهکارهای تسهیل ادامه تحصیل اتباع افغانی و عراقی در مراکز آموزش عالی کشور را نیز بررسی و تدوین کند.

* تاكيد رئيس‌جمهور بر استفاده از تمام ظرفيت‌ها براي نگهداشت و به‌كارگيري نخبگان

محمدرضا مخبر دزفولي دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز درخصوص مصوبات اين جلسه اظهار داشت: موضوع اول مورد بحث در جلسه امشب گزارش كارگروهي كه در زمينه تدارك تسهيلات براي ادامه تحصيل اتباع افغاني و عراقي كه متقاضي ورود به آموزش عالي در كشور هستند، بود.

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: اين كارگروه پيش از اين روش‌هاي ممكن براي تسهيل تحصيل اين متقاضيان در آموزش عالي را بررسي كرده بود و در اين جلسه پيشنهادهاي اين كارگروه ارائه شد كه اعضاي جلسه پيرامون آن به بحث و تبادل نظر پرداختند.

دكتر مخبر دزفولي گفت: پس از مباحث و تبادل آرا در اين زمينه مقرر شد اين مسير با توجه اينكه براي آزمون سراسري با مصوبه اخير مجلس محترم شوراي اسلامي، شورايي به رياست وزير علوم براي ساماندهي و طراحي سازوكارهاي لازم براي اينگونه تسهيلات براي دانشجويان داخل كشور تشكيل شده است، اين تسهيلات براي ادامه تحصيل اتباع خارجي نيز در شوراي مزبور مورد بررسي قرار گيرد.

ارائه گزارش وضعيت نخبگان و استعدادهاي برتر

عضو هيئت علمي دانشگاه تهران در ادامه با بيان اينكه گزارش وضعيت نخبگان و استعدادهاي برتر دستور بعدي جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي بود، گفت: سند ملي نخبگان چندي پيش در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيد و اهتمام شورا بر اين بوده است كه اين سند در مسير اجرايي شدن قرار گيرد.

مخبر دزفولي افزود: گزارش معاون علمي و فناوري رئيس جمهور و رئيس بنياد ملي نخبگان درخصوص وضعيت نخبگان در داخل كشور و فرايندهاي ادامه تحصيل اين عزيزان در خارج از كشور در حال رخ دادن است نظير روندهاي بازگشت نخبگان به داخل كشور ارائه شد.

تاكيد رئيس‌جمهور بر استفاده از تمام ظرفيت‌ها براي نگهداشت و به‌كارگيري نخبگان

عضو پيوسته فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد: پيشنهادهايي از جانب اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در زمينه گزارش ارائه شده مطرح شد كه رئيس محترم جمهور در اين زمينه تاكيد كرد كه؛ " از هر ظرفيتي كه مي‌توانيم براي نگهداشت نخبگان و به‌كارگيري اين عزيزان در جايگاه‌هاي علمي و تخصصي نظير دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، صنعت و... كه نياز به استفاده از وجود نخبگان دارد بايد استفاده كنيم".

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه گفت: حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر روحاني همچنين بر اساس مباحث مطرح شده تاكيد داشت كه: " فرايندهاي شناخت و كشف ظرفيت‌هاي نخبگي بايد وسيع‌تر و دقيق‌تر باشد و بتواند پوشش بيشتري به عناصري كه داراي يك نبوغ و استعداد برتر در بخش‌هاي علمي هستند بدهد" كه در اين زمينه مقرر شد بنياد ملي نخبگان كار را دنبال كند.

تسهيلات و كمك براي تقويت مراكز نخبه‌پرور

مخبر دزفولي افزود: درخصوص توجه به دانشگاه‌ها و مراكز علمي نخبه‌پرور در كشور كه برجسته بوده و داراي تعداد مشخصي هستند كه شامل دانشگاه‌هاي درجه يك و ممتاز كشور بوده و حجم بالايي از نخبگان نيز اين دانشگاه‌ها را انتخاب مي‌كنند پيشنهاد شد براي كمك به اين مراكز نخبه‌پرور و تقويت آنها تسهيلاتي درنظر گرفته شود.

عضو هيئت علمي دانشگاه تهران گفت: مقرر شد مجموعه پيشنهادها براي اين تسهيلات در دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي بررسي و جمع‌بندي شود و به بنياد ملي نخبگان ابلاغ شود تا آنها نيز بتواند راهكارهاي اجرايي براي استفاده بهينه از ظرفيت نخبگاني را تدبير و طراحي كنند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار