تخلیه غیر مجاز ضایعات شرکت های خودرو سازی بلای جان باغداران شهر قدس شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ظاهرا تخریب محیط زیست توسط صنعت پایانی ندارد چرا که هر گاه در گوشه ای از شهر شاهد استقرار واحد صنعتی شدیم به فاصله چند قدم آنطرف تر محیط زیست را تخریب شده یافتیم.  
 
شهر قدس هم در این مورد مستثنی نیست.  
 
فعالیت نزدیک به هزار و 500 واحد صنعتی تولیدی و خدماتی در اطراف شهر حالا به معضلی زیست محیطی تبدیل شده است.  
 
بخشی از این واحدها مربوط به شرکت های ساخت قطعات خودرو است.  
اما این بار نه دود غلیظ خودروها بلکه ضایعات ناشی از ساخت آن مشکل ساز شده است.  
 
* نهر اورین سیاه پوش شد  
 
بنابراین گزارش کانال اورین که از سمت کرج به سمت شاه چای در حرکت است در مسیر خود از کنار واحدهای صنعتی از جمله زاگرس می گذرد این نهر حمل کننده پساب شرکت های صنعتی است که برای راحت شدن از شر ضایعات، پساب خود را به داخل این کانال می ریزند، تا جایی که رنگ آب در این نقطه به سیاهی و گاهی به قرمزی می زند.  
 
اگرچه این نهر از میان باغات شهر مقدس می گذرد اما مسئولان شهری اذعان می کنند باغداران برای آبیاری باغات خود از این آب استفاده نمی کنند.  
 
* سایه شوم خاک سیاه بر سر باغات قدس
 

اما کمی آنطرف تر از این نهر، صنعت باغات شهر قدس را به خاک سیاه نشانده است.  
 
یکی از باغداران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در حالی که گردویی سیاه در دست دارد می گوید : چند سالیست که شبانه این خاک سیاه را در باغات ما تخلیه می کنند.  
 
وی ادامه داد: درختان جوان، بیشتر از 3 سال عمر نمی کنند و خشک می شوند و محصول نامرغوب مانند این گردویی سیاه می دهند.  
 
یکی دیگر از باغداران گفت: خاک سیاه شامل مواد سمی ریخته گری از جمله گرافیت چرب، سیلیس، پودر زغال و . . . است.  
 
وی در ادامه افزود: این ضایعات باید در کهریزک تخلیه شود اما به خاطر دوری مساحت و صرف هزینه کم تر در بین راه ضایعات را در باغات ما که نزدیک ترین محل است تخلیه می کنند و باعث ضرر و زیان ما می شوند.  
 
* خاک ها روانه آزمایشگاه شده  
 
یکی دیگر از باغداران در خصوص پیگیری این ماجرا نمونه خاک را برای آزمایش و دریافت نتیجه از صحت و سقم این موضوع به آزمایشگاه ارائه می دهد.  
 
وی در خصوص پاسخ این آزمایشگاه به خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران می گوید؛ تفسیر آنالیز خاک ها به این صورت بوده که عناصر سنگین نیکل و کروم بسیار بیشتر از حد مجاز می باشد لذا این عناصر باعث آلودگی محصولات و سرطان زایی خواهد شد.  
 
وی در ادامه با انتقاد از عملکرد آزمایشگاه افزود: اما جالب اینجاست که این آزمایشگاه که آزمایشگاه معتمد محیط زیست است به فاصله 10 روز به در خواست جهاد کشاورزی شهرستان آزمایش دیگری از خاک ها می گیرد که جواب آن کاملا متناقض با آزمایشی است که به درخواست ما انجام شده بود، این امکان وجود ندارد که به فاصله چند روز جواب آزمایشی تا این حد متفاوت باشد.  
 
* سرطان زایی تنها به یک شرط  
 

برای پیگیری بیشتر این موضوع سراغ مدیر آزمایشگاه معتمد محیط زیست هم رفتیم که وی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در خصوص تناقض جواب آزمایشها گفت: اینکه این فلزات باعث سرطان می شود شکی نیست و فلزات سنگین نیکل و کروم در خاک سیاه وجود دارد اما شرط دارد؛ اگر این فلز سنگین توسط گیاه جذب شود و در میوه تجمیع پیدا کردن بله آلوده است اما این محصولات در خاک سیاه رشد پیدا نکرده اند.  
 
واثقی راد در ادامه افزود: حد مجاز، اینگونه است که معمولا در خاک نیکل زیر25ppm است و کروم هم باید زیر 30 باشد و طبق آزمایش کروم بالاتر از حد مجاز است اما تا کنون محصولات باغ ها این عناصر را جذب نکرده اند و باید هرچه زودتر جمع آوری شوند.  
 
وی خاطر نشان کرد: همچنین طبق بررسی و آزمایشات ما خشکیدگی درختان به خاطر خاک سیاه نبوده است.  
 
ما همچنین از آب منطقه ای هم نمونه برداری خواهیم کرد تا دلیل این خشکیدگی مشخص شود.  
 
* تخلیه هر نوع ضایعات و پساب صنعتی در مزارع ممنوع!  
 
اگرچه طبق قانون تخلیه ضایعات و پساب صنعتی در مزارع کشاورزی ممنوع است اما فرصت طلبان شهر مقدس سالیان زیادیست که در سکوت مسئولان شهری به کار خود ادامه می دهند.  
 
مدیر جهاد کشاورزی درگفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: ما باهرگونه تخلیه ضایعات و پساب صنعتی در اراضی کشاورزی مخالف هستیم و قطعا برخورد خواهیم کرد.  
 
امیر آبادی با بیان این مطلب که هیچ کدام از کشاورزان از آب نهر اورین برای آبیاری باغات استفاده نمی کنند افزود: بررسی ها نشان داد که هیچ کدام از کشاورزان از این نهر برای آبیاری استفاده نکرده و برای این امر از چاه آب برداشت می کنند.
 
البته این مقام مسئول نفوذ این آب سمی را به سفره های زیر زمینی رد نکرد.  
 
*بیش از  9 ماه است از تخلیه پساب جلوگیری شده  
 
نهایتا فرماندار شهر قدس درگفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در خصوص پیگیری این موضوع گفت: فرمانداری به عنوان نماینده دولت در شهرستان بنابر وظیفه شرعی و قانونی خود از حریم مزارع کشاورزان حمایت خواهد کرد.  
 
آذری فر افزود: تخلیه این پسماند ها مربوط به یکسال گذشته است که ما نیز تشکیل جلسه دادیم و مراتب را به گوش مسئولان قضایی شهرستان رساندیم و برای چند نفری هم پرونده تشکیل شد که خوشبختانه نزدیک به 9 ماه است که دیگر تخلیه ای انجام نشده است.  
 
پیگیری ها متعدد باشگاه خبرنگاران صدای باغداران به گوش محیط زیست استان تهران هم رسید.  
 
حیدر زاده مدیر کل محیط زیست استان تهران با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به تناقضاتی که در نتایج آزمایش رخ داد کارشناسان استان در محل حضور پیدا کرده و نمونه ها را در اختیار آزمایشگاه مرکزی سازمان قرار دادیم تا پس از آنالیز جواب قطعی صادر شود.  
 
شایان ذکر است اگر چه خیلی دیر مسئولان شهرستانی و استانی پیگیر این موضوع شدند؛ اما امیدواریم در اسرع وقت پس از اعلام نتایج آنالیز نسبت به رفع این معضل اقدام کنند./ل
 
گزارش از هنرور
برچسب ها: پساب ، مزارع ، کشاورزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار