مقامات اطلاعهاتي آمریکا، روز سه‌شنبه در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان ایالات متحده، از عملکرد اين سازمان در اقدام به جاسوسي دفاع کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز، ژنرال کیث الکساندر، مدیر آژانس امنیت ملی آمریکا، در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان ایالات متحده، از عملکرد سازمان تحت امرش دفاع کرد.

"جیمز کلپر"، رئیس اداره اطلاعات ملی آمریکا، به کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان ایالات متحده گفته که تلاش برای اطلاع از نیات و اهداف رهبران کشورهای دیگر، "سرلوحه" سیاست اطلاعاتی ایالات متحده است.

با این حال این مقام ارشد که هدایت ۱۶ سازمان تجسسی و اطلاعاتی آمریکا را به عهده دارد، گفت که افشاگری‌‌ها در مورد فعالیت‌‌های جاسوسی این کشور، به‌‌شدت به کار آنها لطمه زده است.

جیمز کلپر گفته است که ایالات متحده "به طور دائمی" در حال جاسوسی از کشورهای دیگر نیست.

کلپر در عین حال گفته که متحدان خارجی آمریکا هم از مقامات این کشور و سازمان‌های اطلاعاتی جاسوسی می‌کنند و آن را یک روال عادی توصیف کرده است.

در حالی‌ که واکنش‌ها، احضارها و ادای توضیحات در مورد آژانس امنیت ملی آمریکا در دو سوی اقیانوس اطلس ادامه دارد، مدیر این سازمان روز سه‌شنبه با محدود کردن اختیارات این سازمان مخالفت کرد و به آمریکایی‌ها اطمینان داد که حوزه خصوصی آنها مورد تعرض قرار نگرفته است. وی با این حال گفت ضروری است که مکالمات آمریکایی‌ها در جایی ثبت شود و اگر لازم شد با حکم دادگاه مورد بررسی قرار گیرد. 

 مدیر آژانس امنیت ملی آمریکا گفت شماری از اقدامات تروریستی به خاطر همین شنودها خنثی شده است. وی  اظهار داشت تا همین جای کار که این شنودها افشا شده، امنیت آمریکایی‌ها لطمه دیده است.

در پی افشای اسنادی از سوی ادوارد اسنودن پیمانکارسابق آژانس امنیت ملی آمریکا و نشر آنها در نشریات اروپایی‌ها،  موجی از اعتراض و انتقاد علیه سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به راه افتاده است.

لوموند، اشپیگل و ال موندو، در مطالب جداگانه‌ای از شنود و جمع‌آوری اطلاعاتی میلیون‌ها شهروند این کشور توسط آژانس امنیت ملی خبر داده‌اند. یکی از شنودشدگان مطابق این اسناد آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان است.

نشریه اشپیگل در گزارشی نوشت که آژانس امنیت ملی آمریکا و سی آی ای از داخل سفارت ایالات متحده در برلین به وسیله تجهیزات بسیار پیشرفته ساختمان‌های دولت آلمان را شنود می‌کردند.

برپایه گزارش اشپیگل، شماره تلفن مرکل از سال ۲۰۰۲ در فهرست «سرویس گردآوری ویژه» آژانس امنیت ملی آمریکا قرار داشته و تا چند هفته پیش از سفر اوباما به آلمان در ماه ژوئن همچنان در این فهرست بوده است.

اشپیگل  مطابق سندی که گفته می‌شود متعلق به سال ۲۰۱۰ است، نوشت که این نوع شاخه‌های جاسوسی در نزدیک به ۸۰ نقطه دنیا و از جمله شهرهایی مانند، پاریس، مادرید، رم، ژنو، پراگ و فرانکفورت مشغول فعالیت هستند.

روز دوشنبه هیات‌های پارلمانی فرانسه و آلمان به آمریکا سفر کردند تا درباره جنجال پیش آمده با مقام‌های آمریکایی گفت‌وگو کنند.

در همین حال باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در مصاحبه با شبکه فیوژن گزارش‌ رسانه‌های اروپایی درباره شنود و جمع‌آوری اطلاعات میلیون‌ها اروپایی‌ را تایید نکرد.

اما اشپیگل به نقل از یک مقام دفتر صدراعظم آلمان نوشته است چهارشنبه گذشته وقتی مرکل به اوباما برای این جنجال تلفن زد رئیس جمهوری آمریکا از وی پوز‌ش‌خواهی کرده است.

پس از این جنجال، کاخ سفید دستور بازنگری در نحوه عملکرد سازمان‌های اطلاعاتی این کشور  را صادر کرد.
برچسب ها: کلپر ، جاسوسی ، آمریکا ، دفاع ، اروپا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار