آیت‌الله مکارم شیرازی گفتند: بیمه اجتماعی و کمک به همنوعان ریشه در اسلام دارد و شبیه این مسئله در بحث دیات دیده می‌شود.

 

به گزارش خبرنگاران باشگاه خبرنگاران قم، آیت‌الله مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در دیدار با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه کار این سازمان بسیار سنگین است، اظهار کرد: پرسنل این سازمان در حقیقت خدمتی مهم و غیرقابل انکار به مردم دارند.

وی افزود: تامین اجتماعی به طور مستقیم با مردم در ارتباط است و این امر زمانی اهمیت دو چندان می‌یابد که بیشتر مراجعان به این سازمان جزء محرومان، مستضعفان و بیماران هستند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه بیمه حرکتی اجتماعی محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: در حقیقت همه اعضای جامعه برای درمان و رفع مشکلات دیگر همنوعان خود هزینه‌هایی را پرداخت می‌کنند و در اینجا جامعه به صورت دسته‌جمعی خسارات را جبران می‌کند.

وی ادامه داد: در مسئله دیات نیز شبیه این صورت وجود دارد؛ گاهی اوقات لازم است همه اعضای یک فامیل دیه را با همکاری یکدیگر پرداخت کنند که نوعی بیمه محسوب می‌شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه مردم شکایاتی نیز از تامین اجتماعی دارند، گفت: مشکلات باید گفته شوند تا بتوان راه حلی برای آنها پیدا کرد؛ یکی از مشکلات این است که مردم می‌گویند تامین اجتماعی مبالغ کمتری از هزینه‌ها را می‌پردازد به طوری که هزینه ویزیت بیشتر بر عهده مردم است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان داشت: از دیگر معضلاتی که در زمینه بیمه وجود دارد می‌توان به این موضوع اشاره کرد که پزشکان عقیده دارند حق بیمه‌هایشان به راحتی پرداخت نمی‌شود بنابراین دفترچه بیمه را سندی معتبر به حساب نمی‌آورند؛ لازم است اقداماتی صورت بگیرد که پزشکان و مراکز درمانی دفترچه‌های تامین اجتماعی را همانند پول نقد بدانند و از آن استقبال کنند.

وی ادامه داد: در قم نیز مشکلی در زمینه خدمات بیمه‌ای وجود دارد؛ چند سال قبل تصمیم بر احداث بیمارستانی مجهز توسط سازمان تامین اجتماعی گرفته شد و ما نیز به شرط اینکه دو ساله این کار انجام شود، کلنگ آن را زدیم در حالیکه هفت سال از آن ماجرا می‌گذرد و تنها فاز نخست آن به بهره‌برداری رسیده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر کامل‌تر شدن خدمات بیمه‌ای به مردم در راستای جلب اعتماد عمومی عنوان داشت: اگر بی‌اعتمادی نسبت به بیمه در جامعه رواج یابد، مشکلات بیشتری بروز می‌کند./س

برچسب ها: قم ، بیمه ، اجتماعی ، ریشه ، اسلام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.