طرح ادعاها از سوی برخی اشخاص درخصوص ثبت برند ملی و جغرافیایی زعفران با هماهنگی شورای ملی زعفران صحت ندارد.

علی حسینی  مسئول کمیته فرآوری و بسته بندی شورای ملی زعفران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: حفظ برتری در تولید و صادرات زعفران مستلزم توجه و حساسیت خاصی است که   غفلت ازاین محصول ارزشمند و استراتژیک حتی برای لحظه ای ، باعث شکافی عمیق بین ما و جامعه مصرف کننده در جهان خواهد شد، به همین منظور حفاظت از آنچه به تاریخ گذشته و آینده این محصول ارزشمند کشورمان تعلق دارد را وظیفه خود می دانیم تا به حیات چند هزار ساله زعفران در این سرزمین ،کوچکترین خللی وارد نیاید.

  مجری طرح  بهبود کیفیت و شناسنامه دار نمودن  زعفران  ایران در پاسخ به سوالي مبني بر اولین طرح  مقدماتی  برند ملی زعفران و عضو شورای ملی زعفران کشور در خصوص برند ملی،جغرافیایی چیست و الان در چه مرحله ای است؟ گفت:

اردیبهشت ماه 1389  اعضاء هیئت رئیسه شورای ملی زعفران  در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی حضور یافتند و در آن جلسه  مصوبه ای به تصویب رسید که به موجب یکی از بند های آن قرار شد با کمک سازمان توسعه تجارت  تهیه و ثبت برند ملی زعفران توسط  شورا ی ملی زعفران  انجام شود  ،  در فرصت  تعیین  شده  طرح مقدماتی و کلیات  آن  در شورا تهیه  و به سازمان توسعه تجارت  ارسال شد ، پس از دوسال انتظار  و پیگیریهای مکرر  قرار شد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم  کمکی برای تهیه و ثبت برند بر عهده بگیرند  اما  متاسفانه مضائق بودجه ای سازمان توسعه تجارت  طی چهار  سال گذشته  نتوانست  اجرای بموقع این طرح را پشتیبانی و تکمیل و اجرا نماید  ،  در سال گذشته هم  اعلام  شد  دبیرخانه  ثبت برند ملی  زعفران  به شورا محول شده  اما  بعد از آن  اتفاق خاصی  رخ نداده است .

 وی خاطر نشان کرد: کشورها ی رقیب به سرعت  در حال افزایش سهم  خود در تولید و تجارت زعفران هستند و ما نیز میکوشیم تا  حتی وضعیت  کنونی خود را بعنوان  بزرگترین  تولید کننده  جهانی  زعفران  با  ارتقاء  کیفیت  و  شناسنامه دار نمودن  زعفران ایران  نه  تنها  حفظ  نماییم  ،  بلکه   یک  پله  دیگر  نیز  ارتقاء بخشیم   شما به  زودی  شاهد  درخشش  زعفران  ناب  ایران  در بازار های جهانی  با  کد  رهگیری اصالت  خواهید  بود  به این معنا   که  افتخار  زعفران  ایران  به  تولید کننده  ایرانی تعلق خواهد گرفت.

حسینی در پاسخ به این سوال که برخی ادعا می کنند که با شورای ملی زعفران هماهنگی نموده اند و شورا اعلام آمادگی نموده تا هزینه های اجرای طرح را توسط آنان انجام دهد.نظرتان چیست؟مشخصا در خصوص یک مجموعه بنام کلینیک برند؟  تا به حال چنین چیزی نشنیدم  و  فکر  نمیکنم   این  موضوع  صحت داشته باشد .

وي در پاسخ به سوالي مبني بر هزینه های پیش بینی شده برای ثبت برند ملی زعفران و اقدامات انجام شده گفت:   چهار  سال  پیش برای تهیه طرح ،  لوگو و مقدمات ثبت برند ملی زعفران حدود  200 میلیون تومان   پیش بینی شده بود که  البته  در حال حاضر باید  بازنگری شود  و دولت و مجلس شورای اسلامی بایستی به صورت مشاركتي در اصلاحیه بودجه 92 و قانون بودجه سال 1393، اعتبار مناسبی برای انجام این موضوع پیش بینی و اختصاص دهند.

مسئول کمیته فرآوری و بسته بندی شورای ملی زعفران  در پایان اظهار داشت : ما خواهان نگاه ویژه  به زعفران هستیم  ،  در بسیاری از مناطق  محروم  دو استان خراسان جنوبی  و  رضوی  ،  بود و نبود کشاورزان  به همین  محصول  وابسته است  ،  اگر  زعفران  هم  نتوانند  تولید کنند  چاره ای جز کوچ  به شهرهای همجوار شان  نخواهد  داشت  ،  در  بعضی  مناطق  ،   زعفران  اقتصاد  مردم و منطقه را متحول  نموده  و این یعنی  اینکه  نباید  از اهمیت  این محصول  ارزشمند  و تاثیر گذار  بر زندگی و معیشت  هزاران  خانوار  زعفران کار  کشور غافل  شد . 

انتهاي پيام/
 

برچسب ها: زعفران ، تولید ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار