"اريك سال مرگن" دبير دوم سفارت سوئد در ايران با دكتر اسحق صلاحي رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران ديدار و گفت و گو كرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران، در اين ديدار ، دكتر صلاحي پس از خوش آمدگويي به "اريك سال مرگن" دبير دوم سفارت سوئد در ايران، به معرفي سازمان پرداخت و گفت : در ايران آرشيو ملي و كتابخانه ملي با هم ادغام شده و به شكل هيات امنايي اداره مي شود.
 
دكتر صلاحي شبانه روزي بودن كتابخانه ملي در ايران را منحصر به فرد دانست و افزود: سازمان در طول سال فقط سه روز تعطيل است و امكانات بسياري همانند سراي پژوهش و اينترنت رايگان در تالارها براي اعضا و پژوهشگران فراهم شده است.

وي با اشاره به حضور سازمان در مجامع بين المللي مانند ايفلا و ايكا، گفت: ايران هفده سال رئيس شاخه منطقه اي ايكا در منطقه جنوب و جنوب غرب آْسيا بود. همچنين با ثبت هفت اثر ايران در حافظه جهاني يونسكو رتبه هشتم جهان را به طور مشترك با كشور امريكا در اختيار داريم.

دكتر صلاحي در ادامه گفت: با بيش از 80 كشور دنيا تفاهم نامه همكاري داريم، متاسفانه با آرشيو ملي و كتابخانه ملي سوئد تفاهم نامه اي نداريم و از آخرين ارتباط ما با كتابخانه ملي سوئد 12 سال مي گذرد. اگر چه در حوزه اسكانديناوي با كشورهايي همچون سوئيس و فنلاند ارتباط بسيار خوبي داريم. 

رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي حضور فراوان ايرانيان در سوئد را زمينه بسيار خوبي براي همكاري هاي بيشتر دو كتابخانه ملي دانسته و گفت: اگر فضاي خاصي در كتابخانه ملي سوئد به ايران اختصاص يابد، آمادگي داريم تا كتب فارسي وعربي در حوزه ايران، اسلام و انقلاب اسلامي را به آنجا ارسال نموده تا مورد استفاده پژوهشگران قرار گيرد.

دكتر صلاحي در پايان صحبت هاي خود از روساي كتابخانه ملي و آرشيو ملي سوئد براي بازديد از سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران و امضاي تفاهم نامه دعوت به عمل آورد.
در ادامه اين ديدار، دبير دوم سفارت سوئد، ايران را كشوري فرهنگي دانست و گفت: ارزش هاي فرهنگي در اين كشور داراي اهميت فراواني است.

اريك سال مرگن ادامه داد : تفاهمات فرهنگي بهترين پل ارتباطي بين كشورهاست و در همين راستا به صورت رسمي دعوت شما را به روساي كتابخانه هاي ملي و آرشيو ملي سوئد ابلاغ مي كنم. وي با اشاره به ترجمه اشعار حافظ و خيام به زبان سوئدي خواستار افزايش همكاري هاي فرهنگي بين دو كشور شد.

در پايان ديدار دو طرف هدايايي به رسم يادبود به يكديگر اهدا نمودند. گفتني است در سازمان اسناد و كتابخانه ملي داراي 920 عنوان كتاب، 296 عنوان مقاله، 325 سند، 10 پايان نامه، يك شيت نقشه، 2 منبع سه بعدي، 21 عنوان منابع ديداري و شنيداري و يك عنوان نشريه با موضوع سوئد وجود دارد كه لوح فشرده فهرست آن ها به اين مقام سوئدي اهدا شد.

انتهاي پيام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار