روزنامه الشرق الاوسط با اشاره به نشست هاي مشترک ايران و آژانس بين المللي انرژي هسته اي نوشت ايران ايده هاي تازه اي را براي پايان داده به اختلافات ميان اين کشور با آژانس ارائه کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين روزنامه چاپ لندن در پايگاه اينترنتي خود در گزارشي به قلم "بثينه عبد الرحمن" نوشت آژانس بين المللي انرژي هسته اي اعلام کرد در دور تازه گفتگوها که روز گذشته با هيئت ايراني آغاز شده است نشانه هايي از امکان طرح رويکرد جديدي براي حل و فصل اختلافات با تهران درباره برنامه هسته اي ايران وجود دارد.

عباس عراقچي معاون وزير امور خارجه ايران که ديروز در وين با يوکيا آمانو مديرکل آژانس ديدار کرده است، گفت: پيشنهادهايي را براي حل و فصل بحران موجود درباره برنامه هسته اي کشورش ارائه کرده است علاوه بر آن ايران رويکرد جديدي را براي کاستن از نگراني هاي جامعه بين المللي درباره اين برنامه اتخاذ کرده است. 

عراقچي گفت مذاکرات بسيار مفيدي با آمانو انجام داده و پيشنهادهايي را نيز ارائه کرده است که کارشناسان برجسته دو طرف آنها را به طور مفصل بررسي خواهند کرد.

وي در گفتگويي خبري در وين افزود: من بسيار اميد دارم که بتوانيم به نتيجه خوبي دست يابيم.

گفتني است گفتگوهاي ميان عراقچي و آمانو نخستين نشست سطح بالا ميان آژانس و ايران از زمان به قدرت رسيدن روحاني در اوت گذشته است.

آمانو در ابتداي اين نشست گفت: براي ما بسيار اهميت دارد که بتوانيم به پيشرفت محسوسي دست يابيم.

عراقچي تاکيد کرد: معتقديم زمان آن رسيده است که رويکرد جديدي براي حل و فصل مسائل ميان ايران و آژانس بين المللي انرژي هسته اي با نگاه به آينده به منظور همکاري بيشتر براي تضمين مسالمت آميز بودن برنامه هسته اي ايران اتخاذ شود.

يادآور مي شود اين دور از مذاکرات سيزدهمين مذاکرات دو طرف است.

يوکيا آمانو در بيانيه اي که آژانس آن را منتشر کرد از آنچه فضاي مثبت حاکم بر نشست هاي اخير ايران و آژانس ناميد استقبال کرد و بر ضرورت حصول پيشرفت ملموس در بررسي راهها و امکان حل و فصل همه مسائل فيمابين، تاکيد کرد.

گزارشگر اين روزنامه در پايان افزود اهميت نشست ميان آمانو و عراقچي از آن جهت افزايش مي يابد که پيش از آغاز نشست مهم ديروز ميان هيئت ايراني و آژانس برگزار شده است. اهميت جلسات ايران و آژانس که از ديروز آغاز شده نيز به علت آن است که نخستين نشستي است که پس از نشست اواسط ماه گذشته ميان ايران و قدرتهاي جهاني برگزار مي شود. زيرا در آن نشست ها هم که مثبت توصيف شد، ايران پيشنهادهاي محرمانه اي را براي حل و فصل مسئله هسته اي خود ارائه کرد که موجب شد نگاهها به طور جدي به نشست ديروز دوخته شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار