پايگاه اينترنتي گلوبال ريسرچ در گزارشي با عنوان "خشونت ها در دمشق بخشي از راهبرد "مذاکرات" آمريکاست"، نوشت: آمريکا به منظور تغيير روند امور سوريه در تلاش براي تقويت شورشيان سوري در آستانه برگزاري هر گونه مذاکرات صلح درباره سوريه است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، برايان بِکِر مدير " ائتلاف پاسخ" بر اين باور است خشونت هاي اخير در سوريه مي تواند بخشي از اين راهبرد باشد.

او در اين باره با شبکه تلويزيوني راشا تودي مصاحبه اي انجام داد که شرح آن در ذيل مي ايد.

راشا تودي: با توجه به تحولات اخير، آيا اين گونه به نظر مي رسد که شورشيان سوري همچنان مطمئن هستند مي توانند پيروز اين جنگ باشند؟

بکر: آنها از حمايت آمريکا و  حمايت قدرتمند نظامي و همچنين نهادهاي اطلاعاتي غربي برخوردارند اما آنها در حال پيروزي در اين جنگ نيستند ، آنها در حال از دست دادن مواضع خود هستند زيرا  مردم سوريه آنها را نمي خواهند. مردم سوريه نمي خواهند تحت حاکميت آنها زندگي کنند. اين يک جنگ داخلي است که خارجي ها آن را تأمين مالي مي کنند . به سبب وقوع چنين جنگي مردم سوريه آسيب هاي زيادي ديده اند. بنابراين من فکر نمي کنم شورشيان در اين جنگ موفق باشند اما حمله در دمشق ، خاموشي در دمشق ، قطع برق در اين شهر اقدامات تروريستي هستند.

در حال حاضر جان کري وزير امور خارجه و چاک هيگل وزير دفاع آمريکا بسيار خوشحال هستند . باراک اوباما هم خوشحال است زيرا سياست آنها - که همان تأمين مالي و هماهنگي عمليات ويژه مشترک شورشيان و سيا و انجام اقدامات تروريستي عليه مردم سوريه است - در حال اجرا شدن است.

آنچه که مردم سوريه بدان نياز دارند راه حلي سياسي است نه اقدامات تروريستي بيشتر.

راشاتودي: از نظر شما آيا به نظر مي رسد شورشيان در کنفرانس ژنو دو شرکت خواهند کرد يا به درگير ها ادامه خواهند داد؟
بکر: آنها ممکن است همزمان هر دو کار را انجام دهند. فکر مي کنم سياست شورشيان به اصطلاح ميانه رو که نيروهاي نيابتي کشورهاي غربي در سوريه هستند ، واقعا از سوي واشنگتن ، سيا و پنتاگون ديکته مي شود.
آنها يک نيروي مستقل نيستند . آنها به پول و تسليحات قدرت هاي غربي متکي هستند و از آنها دستور مي گيرند.
مي توانيم اقدامات تروريستي را که دمشق رخ مي دهند بخشي از راهبرد مذاکرات در ژنو بدانيم ، جايي که قرار است کنفرانس صلح يا مذاکرات صلح برگزار شود.
دولت آمريکا قصد دارد نيروهاي شورشي را حتي در آستانه برگزاري هر گونه مذاکرات صلح تقويت کند زيرا آنها مي خواهند توانايي تغيير روابط نيروها را داشته باشند ، روابطي که در حال حاضر به نفع دولت اسد و دولت سوريه است.

راشا تودي: براي برگزاري اين مذاکرات چه چيزهايي بايد تغيير کند تا در نهايت بتوان از اين بن بست خارج شد؟
بکر: اگر دولت واشنگتن و دولت هاي انگليس و فرانسه به اين نتيجه برسند که از طريق نظامي نمي توانند دولت اسد را شکست دهند ، برگزاري مذاکرات سازنده خواهد بود. در اين صورت آنها مي توانند فشارها را بر نيروهاي نيابتي که تسليحات و تجهيزات خود را از کشورهاي غربي دريافت مي کنند، بر روي ميز مذاکرات افزايش دهند .

مطمئنا دولت اسد ، دولت سوريه ، دولت روسيه ، آنهايي که مخالف دخالت خارجي هستند اعلام کرده اند از برگزاري مذاکرات صلح و روي کار آمدن دولت انتقالي حمايت مي کنند اما آنها تحت فرمان قدرت هاي غربي قرار ندارند و نمي گويد اسد بايد از قدرت کنار رود.

راشاتودي: تسليحات شيميايي سوريه در روند نابودي قرار دارند. اين موضوع و درگيري ها چگونه بر روند تلاش هاي بين المللي تأثير خواهد گذاشت؟
بکر: فکر مي کنم بخشي از اين رويداد به منظور ايجاد اختلال در روند کار بازرسان بين المللي تسليحات شيميايي برنامه ريزي شده است زيرا بازرسان تسليحات شيميايي براي وارد شدن به مناطق تحت کنترل شورشيان ، جايي که به نظر مي رسد از تسليحات شيميايي استفاده شده است ، با دشواري هايي رو به رو هستند.

حملات خمپاره اي ، گلوله باران  به منظور ايجاد اخلال در کار بازرسان تسليحات شيميايي در حال انجام است و من فکر مي کنم اين اقدامات از سوي شورشيان انجام مي شود زيرا ممکن است آنها چيزي براي پنهان کردن داشته باشند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار