یک روانشناس می گوید فقر و بیکاری زمینه ساز مشکلات روحی روانی در افرادهستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

دکتر جهانگیر کرمی گفت: مردم در زمانهای گذشته به علت اینکه بیشتر درگیر بیماریهای جسمی بودند به بهداشت جسم بیشتر از بهداشت روان اهمیت می دادند.

وی افزود : در دنیای امروز و در پیشرفت علم و تکنولوژی و دوری انسانها از هم و افزایش مشغله ها و استرس موجب شده تا مشکلات روانی جوامع هم بیشتر شود.

کرمی خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی و نیز بروز دیرهنگام این بیماریها در ایران نسبت به سایر کشورها، توجه به مشکلات روحی و روانی در ایران دیرتر آغاز شد.

این روانشناس در ادامه مذهب را عامل موثری در پیشگیری از ابتلا به بیماریهای روحی و روانی عنوان کرد و گفت: در کنار مذهب، سایر شاخص ها از قبیل تامین رفاه اجتماعی نیز برای تامین سلامت روان موثر هستند و افزایش سطح رفاه اجتماعی موجب می شود تا قدری از مشکلات روحی روانی افراد کاسته و مردم بیشتر به سلامت روان خود توجه کنند.

وی با بیان اینکه فقر و بیکاری زمینه ساز مشکلات روحی روانی هستند، گفت:باید در جوامع شرایطی فراهم شود تا بروز مشکلات روانی به حداقل برسد.

به گفته این روانشناس در کشورهای پیشرفته که سطح رفاه زندگی بالاست مردم فرصت و توانایی این را می یابند که به مشکلات روحی و روانی خود بپردازند، اما در سایر کشورها اولویت با رسیدگی به مشکلات جسمی است.

کرمی معتقد است: در کشور ما اکثر مردم سرمایه گذاری بر روی بهداشت روان را نوعی کار لوکس و غیر ضروری می دانند و درمجموع برای مراسم عزاداری و غم بیشتر از مراسم شادی وقت و هزینه صرف می کنند، زیرا به اهمیت شادی بر روی روان خود بخوبیپی نبرده و ارزشی برای آن قائل نیستند.

وی اظهار داشت: از طرف دیگر مشکلات جسمانی نمود خارجی داشته و مردم با مشاهده آن به راحتی به پزشک مراجعه می کنند، اما آگاه شدن نسبت به مشکلات روحی نیازمند اطلاعات کافی در زمینه این بیماری ها است که کمتر کسی در این زمینه اطلاعات کافی دارد.

این روانشناس معتقد است، دولت باید در زمینه تامین بهداشت روان برنامه ریزی های جدی تری داشته باشد.

کرمی سرانه تخصیص داده شده به سلامت روان درکشوررا نسبت به سرانه جهانی آن بسیار ناچیز دانست و اظهار داشت: این در حالیست که افزایش سلامت روانی جامعه می تواند هزینه های دیگر بخش های جامعه را کاهش دهد./س

برچسب ها: کرمانشاه ، فقر ، مشکلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.