رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت:به پیشنهاد اعضای این کمیسیون استانی شدن انتخابات مجلس در قالب طرح اصلاح جدول حوزه های انتخابیه و افزایش تعداد نمایندگان بررسی می شود.


   
به گزارش باشگاه خبرنگاران؛امیر خجسته با بیان اینکه اصول 64 قانون اساسی مقرر داشته که تعداد نمایندگان مجلس پس از هر ده سال به در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافی و نظایر آنها می تواند حداکثر تا بیست نفر اضافه شود، گفت: اکنون بیش از ده سال از موعد مقرر در قانون اساسی گذشته و به همین مناسبت مجلس در نظر دارد تا نسبت به اصلاح جدول حوزه های انتخابیه  افزایش تعداد نمایندگان اقدام کند.
وی در مورد علت و انگیزه طرح این موضوع و اصلاح جدول حوزه های انتخابیه گفت: در اصل 64 قانون اساسی گفته شده که پس از همه پرسی سال 68 و هر ده سال پس از آن با در نظر گرفتن برخی عوامل، حداکثر بیست نفر به تعداد نمایندگان افزوده می شود و چون از مهلت ده ساله دوم قانون گذشته بود، کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور به عنوان کمیسیون تخصصی موضوع تصمیم به بررسی و  اصلاح جدول حوزه های انتخابیه و تعداد نمایندگان محترم نمود.
 
رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، گفت: متولی اصلی اجرای انتخابات وزارت کشور است و همچنین مسئوولیت تقسیمات کشوری نیز با این وزارت است. بنابراین طبق قانون، دولت سابق باید در سال 88 با توجه به مهلت ده ساله، تغییرات مورد نظر را طی لایحه ای به مجلس قبلی اعلام می کرد که این لایحه در سال 90 به مجلس داده شد و رسیدگی به آن در دستور کار کمیسیون شورای و امور داخلی کشور در دوره هشتم قرار گرفت. البته به دلیل تاخیر هر ارائه لایحه، نمایندگان محترم مجلس هشتم طرحی نیز با همین عنوان تهیه و در دستور کار قرار دادند که هر دو به این کمیسیون ارجاع شد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.