عوارض تماس با سرب در کودکان بيشتر از بزرگسالان است و اختلال در تکامل سيستم عصبي و کاهش بهره هوشي اصلي ترين عارضه اي است که بر آنان وارد مي شود .

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ بر اساس اعلام معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکي مشهد، عوارض سرب در کودکان به دلايلي از جمله بيشتر بودن دريافت سرب بر حسب واحد وزن بدن، بلعيده شدن گرد و غبار بيشتر توسط کودکان، بيشتر بودن جذب سرب از دستگاه گوارش کودکان و بروز دير هنگام اثرات سرب بر سيستم عصبي در کودکان از بزرگسالان بيشتر است .

براساس این گزارش، هر ساله تماس با سرب در کودکان منجر به افزايش تقريبي 600 هزار مورد ناتواني مغزي جديد در جهان مي شود و بر اين اساس به والدين توصيه شده است که  از دسترسي کودکان به به اسباب بازي هاي پلاستيکي بازيافت شده و يا اسباب بازي هاي رنگ آميزي شده اي که داراي ورقه هاي پوسته پوسته رنگ مي باشند خودداري کنند.

برپایه این گزارش، نحوه آلوده شدن کودکان با سرب از طريق غذاي آماده داخل قوطي، نوشيدني سرد در بطري شيشه اي، انتقال سرب از طريق شير مادر، آب و هوا و خاک آلوده به سرب و به دهان بردن رشته هاي پلاستيکي صورت مي گيرد .

بر اساس اعلام اين معاونت تماس مداوم با سرب سبب تجميع آن در بدن و بروز صدمات بيشماري به اندامهاي مختلف بدن مانند سيستم عصبي، خون، گوارش، قلبي و عروقي و کليوي مي شود همچنين در زنان باردار مي تواند منجر به سقط جنين، مرده زايي، زايمان زودرس  و تولد نوزاد کم وزن و حتي ناقص شود .

 برخي از لوازم آرايش به ويژه غير استاندارد و حتي سرمه حاوي مقادير بالاي سرب است

برپایه این گزارش، کاهش استعمال سرب در بنزين مصرفي، صنعت رنگ سازي، لوله سازي و آلياژ به صورت مستقيم سبب کاهش سرب موجود در خون مي شود همچنين عدم تماس با ضايعات و نخاله هاي حاوي سرب ناشي از وسايل الکترونيکي و باتريهاي سربي و کامپيوتر خصوصا در کودکان از راههاي پيشگيري مسموميت با سرب به شمار مي رود./ح

انتهاي پيام/
برچسب ها: سیستم عصبی ، هوش ، گوارش ، کلیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار