از نظر آلن دووِرنی کارشناس مسایل اروپا ، جاسوسی تلفنی آمریکا تنها به سه کشور اروپایی ختم نمی شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس 24 , روزنامه اِل موندو در اسپانیا فاش کرد که پس از فرانسو ها و آلمانی ها ، اسپانیایی ها نیز هدف جاسوسی تلفنی سازمان امنیت ملی آمریکا قرار داشته اند.

مجری از دوورنی سئوال کرد: این روند تا کجا می تواند ادامه داشته باشد؟ آیا باید منتظر افشا شدن جاسوسی تلفنی آمریکا از یک کشور دیگر اروپایی باشیم؟ دوورنی پاسخ داد: به احتمال زیاد شاهد فاش شدن جاسوسی آمریکا در کشورهای دیگر نیز خواهیم بود. روشن است که جاسوسی صوتی آمریکا به سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و اسپانیا خلاصه نخواهد شد. به هر حال دیر یا زود شاهد یک افشاگری دیگر خواهیم بود. 

مجری سئوال کرد: به نظر می رسد باراک اوباما از جاسوسی تلفنی از آنگلا مرکل مطلع بوده است. به نظر شما اوباما چطور در قبال این اتهامات از خود دفاع خواهد کرد؟ 

کارشناس پاسخ داد: او قبلا از طریق سخنگوی کاخ سفید حرفهای خود را زده است. اوباما اعلام کرد سرویسهای اطلاعاتی آمریکا هرگز از تماس های تلفنی مرکل جاسوسی نکرده و نخواهند کرد. در جاسوسی آمریکایی ها از مرکل شکی وجود ندارد، تنها سئوال این است که از چه زمانی این جاسوسی آغاز شده است. آیا سال دو هزار و ده این جاسوسی آغاز شده یا اینکه آیا همانطور که گفته می شود، این جاسوسی از سال دو هزار و دو آغاز شده است. پاسخ به این سئوال دشوار است ، اما مسلما در اصل خبر جاسوسی تلفنی آمریکایی ها از کشورهای اروپایی شکی وجود ندارد. به خوبی می دانیم که شبکه های شنود با توجه به توانایی های کشورها از سوی همه حکومتها بکار گرفته می شوند.

مجری سئوال کرد: آمریکا برای دفاع از خود در قبال این ماجرا و توجیه شنود تلفنی چه استراتژی در پیش خواهد گرفت؟ 

کارشناس پاسخ داد: پاسخ آمریکایی ها به این ماجرا مشخص نیست. اما به هر حال آلمان و فرانسه حرکت مشترکی را برای یافتن راه حلی با هدف پایان دادن به این مشکل آغاز کرده اند. پارلمان اروپا نمایندگانی را به واشنگتن اعزام کرده است و یک گروه کاری نیز برای گفتگو با آمریکایی ها برنامه ریزی می کند. این اقدامات تحولاتی را به دنبال خواهند داشت. کسی از تیرگی روابط اروپا - آمریکا سودی نمی برد، از این رو باید مراقب بود که در برخورد با آمریکا زیاده روی نشود. احتمالا اوضاع با گذشت زمان آرام تر خواهد شد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار