سخنگوی گروه پارلمانی اتحادیه دموکرات مسیحی" آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان دوشنبه اعلام کرد نمایندگان پارلمان آلمان 18 نوامبر نشست فوق العاده ای در خصوص جاسوسی دستگاه اطلاعاتی آمریکا از شهروندان آلمانی، برگزار خواهند کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ این منبع تصریح کرد توافقی بین "ویکتور کودر" رئیس گروه محافظه کاران بوندستاگ (مجلس سفلای پارلمان آلمان) و فرانک والتر اشتاینمیر همتای او از سوسیال دموکرات ها ، به دست آمده است.

تاکنون ، فقط دو حزب اقلیت مخالفان (سبزها و چپ افراطی دی لینکه) چنین نشستی را خواستار بودند.

شمار زیادی از مقامات سیاسی آلمانی به درخواست از ادوارد اسنودن مشاور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا برای ادای شهادت در این خصوص اشاره کرده اند.

"ادوارد اسنودن" منشا اطلاعات مربوط به گستره جاسوسی این نهاد آمریکایی است .

سخنگوی وزارت دادگستری آلمان در کنفرانسی خبری پیش از اعلام این نشست فوق العاده اعلام کرد مانع حقوقی پیش روی دعوت از اسنودن وجود ندارد مشروط بر اینکه آدرسی از او برای دریافت دعوتنامه در این خصوص وجود داشته باشد.

وی در برابر خنده های خبرنگاران تصریح کرد قصد شوخی نداشته است و این مسئله را جدی مطرح کرده است.

 "اشتفان سیبرت" سخنگوی دولت آلمان در همین کنفرانس خبری به مجموع این پرونده از زمانی که برلین از تردیدهایی در خصوص جاسوسی احتمالی از تلفن همراه صدر اعظم آلمان سخن گفته بود، اشاره کرد .

وی گفت:« ما اطلاعاتی در ارتباط با تحقیقات اشپیگل، مجله ای که این ماجرا را فاش کرد، به دست آورده ایم.»

این سخنگو گفت :« ما بررسی می کنیم آیا این اطلاعات تایید شده است . اگر تایید شده باشد ، تبعات بدی دارد و ممکن است به فرو ریختن دیوار اعتماد بین آلمان و آمریکا شود.»

وی اعلام کرد:« اینکه سفیر آمریکا به وزارت امور خارجه فرا خوانده شد ، مسئله ای است که به ندرت اتفاق می افتد ، به این سبب است که این اطلاعات طبعا نگرانی زیادی در آلمان به وجود آورده است و ضرورت دارد زوایای پنهان این ماجرا اکنون روشن شود.»
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار