پايگاه خبري راديو بين المللي فرانسه در مطلبي به افشاگري جديد مطبوعات آلماني درباره آگاهي باراک اوباما از موضوع شنود تلفن همراه آنگلا مرکل از سال 2010 پرداخت و نوشت: شخص رئيس جمهور آمريکا مجبور به عذرخواهي است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين پايگاه خبري فرانسوي در گزارشي به قلم "پاسکال تيبو" و "ان‌ماري کاپوماکسيو"، خبرنگاران خود در برلين و واشنگتن نوشت، بر اساس افشاگري هاي جديد رسانه هاي آلماني در  خصوص جاسوسي آژانس امنيت ملي آمريکا، باراک اوباما، رئيس جمهور اين کشور از سال 2010 در جريان شنود تلفن همراه صدراعظم آلمان قرار داشته است و اين استراق سمع نيز احتمالاً از سال 2002 آغاز شده بود.

به گفته روزنامه بيلد ام سونتاگ، باراک اوباما قصد داشته درباره اين صدراعظم که نسبت به رئيس جمهور جديد آمريکا بي‌اعتماد بوده چيزهاي بيشتري بداند. اوباما در سال 2010توسط رئيس آژانس امنيت آمريکا از عمليات انجام شده توسط آژانس امنيت ملي آمريکا مطلع شده و آن را تأييد کرده است.

به گزارش هفته نامه اشپيگل، تلفن همراه صدراعظم آلمان از سال 2002 در فهرست شنودهاي آژانس امنيت ملي آمريکا قرار داشته است. اين آژانس همچنين به شنود مکالمات گرهارد شرودر، صدر اعظم قبلي آلمان که مخالفتش با جنگ عراق موجب ناراضايتي واشنگتن شده بود، علاقه مند بوده است.

آژانس امنيت ملي آمريکا نه تنها تماس ها و پيامک هاي تلفن همراه کمتر حفاظت شده آنگلا مرکل را که از سوي حزب دموکرات مسيحي در اختيارش قرار گرفته بود رديابي و شنود مي کرده است بلکه خط امن صدر اعظم را هم تحت نظارت خود داشته است.  اين اطلاعات،  به صورت عادي و معمولي به آژانس امنيت ملي آمريکا منتقل نمي شده است بلکه مستقيماً به کاخ سفيد فرستاده مي شده اند.

افشاگري هاي جديد در اين آخر هفته، موجب تقويت سوء‌ظن جاسوسي به سفارت آمريکا در برلين که در بخش دولتي اين شهر قرار دارد، شده است. وزير کشور آلمان، که از زمان اولين افشاگري هاي صورت گرفته در ماه ژوئن، اين موضوع را کم اهميت جلوه داده بود، با تغيير رويکرد خود خواستار پيگيري قضايي چنين اقدامات غير قانوني شده است. قرار است اين هفته هيئتي عالي رتبه از آلمان به واشنگتن سفر کند.

در آمريکا، در ميان شرمساري برخي مقامات آن، شاهد بي تفاوتي نسبي افکار عمومي و نيز اظهارات برخي نمايندگان هستيم که انجام شنودها را مورد حمايت قرار دادند. باراک اوباما، که صبح روز يکشنبه در مراسم مذهبي هفتگي شرکت کرده بود، از پاسخ به سوالات خبرنگاران در اين زمينه خودداري کرد. دولت او نيز در تلاش است که آسيب هاي ديپلماتيک ناشي از اين مسئله را محدود کند. شخص رئيس جمهور آمريکا مجبور به عذرخواهي است، اما به غير از شرمساري آشکار در اظهارات بيان شده، مقامات واشنگتن توضيح چنداني در اين باره ارائه نکرده اند.

نمايندگان جمهوري‌خواه و دموکرات که در برنامه هاي سياسي آخر هفته حضور مي يافتند، انتقادي به اين مسئله نداشتند. 

کينگ، نماينده جمهوري خواه نيويورک و رئيس سابق کميسيون پارلماني امنيت ملي آمريکا، دليل خشم و غضب پاريس و برلين را درک نمي کند.

 او بر اين باور است که باراک اوباما بايد عذرخواهي کردن را متوقف کند. او به اوباما توصيه مي کند تا تعداد موارد شنودهاي آژانس ملي آمريکا را که به نجات زندگي افراد در فرانسه و آلمان منجر شده است  اعلام و برجسته کند.

روز شنبه، بيست و ششم اکتبر، در واشنگتن تظاهراتي در اعتراض به اقدامات آژانس امنيت ملي آمريکا صورت گرفت که کمتر از هزار نفر در آن شرکت کرده بودند و عمدتاً از ذخيره اطلاعات شخصي شهروندان آمريکايي ابراز نگراني مي کردند.
برچسب ها: مرکل ، اوباما ، پچ پچ ، جاسوسی ، آلمان ، merkel ، obama
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار