رئيس جهادکشاورزي آذربايجان‌شرقي گفت: ورود توليدات به بورس مي‌تواند در جذب سرمايه‌هاي لازم به اين بخش مهم توليدي موثر و با تحقق آن، از تورم ناشي از افزايش سرمايه در گردش بخش‌هاي خدمات و تجارت، به نحو شايسته‌اي جلوگيري مي‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، محمديان اظهار کرد: با توجه به قابليت‌هاي بخش‌هاي زراعي، باغي و دامي استان و با هدف سرمايه‌گذاري بهتر به منظور توليد بيش‌تر و ورود به بازارهاي منطقه‌اي، ايجاد بستر و فضاي لازم براي توسعه تعامل با نهادهاي اجتماعي در کنار همکاري با افراد حقيقي و حقوقي سرمايه‌گذار، زمينه‌هاي لازم براي جذب سرمايه‌هاي مورد نياز براي ايجاد تحرک بيشتر در زمينه‌هاي کشاورزي، با هدف بهينه‌سازي توليد، بازاريابي و ورود به بازارهاي منطقه‌اي و جهاني را به صورت مطلوب فراهم خواهد کرد.

وي ادامه داد: افزايش بهره‌وري و توليد در سطح کلان، تشويق رقابت، افزايش رفاه و کارآيي فعاليت‌هاي توليدي، صرفه‌جويي در هزينه‌هاي عمومي، ايجاد رونق در بازار سرمايه و گسترش فرهنگ مشارکت در سطح جامعه، جلوگيري از انحصار و جمع‌آوري نقدينگي و ايجاد نظام متعادل توزيع درآمد بين اقشار مختلف از مهم‌ترين نتايج کوتاه و ميان‌مدت جذب سرمايه به بخش توليد محصولات کشاورزي به شمار مي‌آيد.

محمديان گفت: در کشور با توجه به جمعيت متراکم روستايي و اراضي متعدد کشاورزي، سرمايه‌گذاري در بخش کشاورزي از اهميتي ويژه برخوردار و مي‌تواند باعث تسريع رشد و توسعه اقتصادي شود.

وي تصريح کرد: سرمايه‌گذاري و توسعه فعاليت‌هاي توليدي در بخش کشاورزي به علت کاربر بودن فعاليت‌هاي کشاورزي، باعث ايجاد فرصت‌هاي شغلي جديد شده و مشکل نيروهاي جوياي کار را کاهش و با توجه به استقرار اغلب فعاليت‌هاي کشاورزي در مناطق روستايي از مهاجرت روستاييان به شهرها کاسته و يا رشد مهاجرت از روستاها به شهر را کاهش مي‌بخشد.

رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان‌شرقي افزود: با توجه به تغييرات در نرخ مبادله کالاهاي کشاورزي و تفاوت سطح زندگي در مناطق شهري و روستايي که نتيجه آن پايين آمدن سطح درآمد کشاورزان است، با افزايش سرمايه‌گذاري در بخش کشاورزي مي‌توان به افزايش درآمد کشاورزان و بهبود توزيع درآمد در کشور کمک شاياني کرد.

محمديان با تاکيد بر اينکه سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در امر کشاورزي از دو طريق تحقق مي‌يابد، ادامه داد: سرمايه‌گذاري با استفاده از منابع سيستم بانکي و يا آورده شخصي بهره‌برداران و علاقه‌مندان به فعاليت در اين حوزه از عمده‌ترين روش‌هاي سرمايه‌گذاري در بخش محسوب و در افزايش راه‌هاي سرمايه‌گذاري و جذب سرمايه براي ايجاد زمينه لازم براي تحرک اين بخش بايد تلاش شود.

محمديان پراکنده بودن واحدهاي زراعي و ساختار نيمه سنتي و غيرتجاري آن در توليد، کارآمد نبودن نظام اعطاي تسهيلات به بخش کشاورزي، عدم توسعه کافي بيمه محصولات زراعي و دامي، سودآوري بالا و شرايط مساعد براي فعاليت‌هاي تجاري و وجود سودهاي بالا در بخش‌هاي خدمات و صنعت در مقايسه با بخش کشاورزي را از جمله مشکلات پيش روي سرمايه‌گذاران در بخش کشاورزي اعلام کرد.

رئيس جهادکشاورزي آذربايجان شرقي ناکافي بودن اعتبارات بانکي تخصيص يافته در بخش کشاورزي، کمبود سرمايه‌گذاري و منابع مالي لازم در زمينه ايجاد و گسترش صنايع تبديلي و تکميلي و واحدهاي فني، عدم توانايي اکثر کشاورزان براي اخذ وام، مشکل بازپرداخت وام‌ها به علت وقوع حوادث اقليمي و مشکلات وثيقه که باعث شده که زارعان وام مورد نياز خود را تهيه نکنند را از ديگر مشکلات پيش روي جذب سرمايه به اين بخش اعلام کرد.

وي نبود يک شبکه گسترده و کارآمد اطلاع‌رساني براي استفاده سرمايه‌گذاران و غيرفعال بودن بازار بورس و سهام در زمينه سرمايه‌گذاري کشاورزي را از ديگر مشکلات عمده جذب سرمايه به اين بخش ذکر کرد و گفت: ورود توليدات به بورس مي‌تواند در جذب سرمايه‌هاي لازم به اين بخش مهم توليدي موثر و با تحقق آن، از تورم ناشي از افزايش سرمايه در گردش بخش‌هاي خدمات و تجارت، به نحو شايسته‌اي جلوگيري مي‌شود.

محمديان اضافه کرد: با توجه به تشويق سرمايه‌گذاران بخش خصوصي به سرمايه‌گذاري در اين بخش توسط وزارت جهادکشاورزي و تاکيد مقام عالي وزارت به مديريت صحيح درجذب سرمايه،که موجبات تحول بخش کشاورزي را بدنبال خواهد داشت/س

 

برچسب ها: تولیدات ، کشاورزی ، بورس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.