بحثهاي بين اللملي در زمينه چگونگي بازداشت و دلايل آزادي خليل المرزوق مطرح شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني «اللؤلؤه» سازمانهاي حقوقي جهاني و نمايندگان پارلمانهاي کشورهاي مختلف جهان اين سئوال را مطرح مي کنند که آيا بازداشت و سپس آزادي خليل المرزوق با اهداف سياسي صورت گرفته است يا اينکه به منزله تهديدي براي فعالان حقوقي از سوي دولت بحرين و زهر چشم گرفتن از ساير فعالان سياسي بوده است.

خليل المرزوق در تماس تلفني با شبکه اللؤلؤه گفت: شادي آزاد شدن من تنها با شادي آزادي همه زندانيان سياسي کامل خواهد شد، زيرا زندانهاي بحرين هم اکنون مالامال از فعالان سياسي است و بايد راه حال منصفانه و عادلانه اي باشد تا مقامات بحريني رابه سمتي بکشاند که خواسته هاي مردم بحرين را برآورده سازند و بايد نظام سياسي روي کار بيايد که مسئولان آن نماينده مردم بحرين باشند تا عدالت و امنيت و پيشرفت و مساوات را براي اين کشور به ارمغان بياورند .وي افزود: بازداشت ها ضد همه کساني که مخالف نظام آل خليفه باشند صورت مي گيرد و سوء رفتار نظام بحرين با همه طبقات اجتماعي مردم است ، به طوري که اين بازداشتها  شهروندان عادي تا فعالان سياسي را شامل مي شود.

خليل مرزوق تصريح کرد:‌ هر وقت که فرصت براي دستگيري يکي از شخصيتهاي بارز معارضه ايجاد شود نظام آل خليفه در زمينه دستگيري وي اقدام مي کند و در اين زمينه تاخير نمي کند  و اگر هم فرصت براي نظام بحرين جهت بازداشت فعالان سياسي نبود ادعاهايي در زمينه مبارزه با تروريسم و غيره مطرح مي کند تا از ايجاد راه حل سياسي در کشور طفره رود . بنابراين مقامات بحريني چشم اميد خود را همواره به خارج از کشور مي دوزند تا شايد راه حلي براي آنان فراهم کنند. اوضاع در زندانها مختلف است و رفتار با شخصيتهاي مختلف فرق دارد اما در نهايت زندان است و برخي ها شکنجه جسمي و برخي ها شکنجه هاي روحي مي شوند.

وي در پاسخ به اين سئوال که آيا از سوي بازجويان مورد شکنجه قرا گرفتيد يا خير گفت: خير من شکنجه جسمي نشدم بلکه همواره انسان مورد تحقير قرار مي گرفت. من نمي خواهم از شخص خودم صحبت کنم زيرا بطور کلي تحقير کردن بازداشت شدگان بسيار ناپسند است و بايد مقامات بحريني دست از اين رفتارهاي خود ضد شهروندان بحريني بدارند. بلکه درعوض بايد شرايط را مهيا کنند تا به  مذاکرات سياسي يا عمليات سياسي ديگري براي رسيدن به راه حل سياسي برسيم نه اينکه همواره چهره معارضه بحريني را خدشه دار کنند.بنابراين ايجاد راه حل براي مشکلاتي که نظام آل خليفه از سال 2011 تا کنون به وجود آورده است و همواره بر مشکلات کشور مي افزايد امري ضروري است.

وي در پاسخ به اين سئوال که آيا آزادي شما بر اثر فشارهاي بين المللي بود با به دليل شکست نظام بحرين در تهيه دلايلي بر اتهاماتي که عليه شما مطرح مي کرد بوده است گفت: اصل قضيه معلوم نيست و دليل خاصي ندارد زيرا وقتي ما را در دادگاه احضار کردند اتهاماتي واهي مطرح کردند مانند اينکه وي مردم را به خشونت دعوت مي کند اما اعتراضات وي مسالمت آميز است ما به قاضي گفتيم اصلا اين عبارت دليل بر برائت من است .

 زماني که قاضي ديد راه چاره ندارد و در برابر فشارهاي بين المللي قرار دارد ديگر نتوانست حکمي صادر کند. زيرا اتهامات وارده به شخصي که حدود هشت سال از فعالان سياسي بومي و بين المللي بوده و به محکوم کردن خشونت معروف است قابل اثبات نيست بنابراين عوامل متعددي در زمينه آزادي من دخيل داشته است.

وي در زمينه گفتگوهاي ملي بحرين نيز گفت: با اين شرايط راه حلي سياسي براي آينده وجود نخواهد داشت زيرا نظامي که بخواهد مردم را به زانو درآورد نمي تواند راه حل سياسي براي امور مطرح کند پس بايد شرايط حقيقي براي گفتگوها ايجاد شود و بايد نيت همه ايجاد راه حل سياسي باشد تا بر يک مسئله توافق ايجاد شود .

وي در پاسخ به اين سئوال که پس راه حل خروج از بحران فعلي چيست ؟ گفت: گزينه هاي مختلف در دست نظام بحرين است معارضه آمادگي دارد عمليات سياسي واقعي در کشور به وجود آيد و نظام آل خليفه بعد از کنار گذاشتن روحيه استکباري مي تواند  بر سر ميز مذاکرات حاضر شود و براي ايجاد راه حل با معارضه بحرين توافق نمايد. قانون اساسي و قوانين انتخابات و غيره بعد از توافق بين همه جريانها خواهد بود .
برچسب ها: بحرین ، فعال سیاسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار