اگرچه صادرات نفت ایران در ماه‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها با آسیب جدی مواجه شده است، اما در دوران ریاست جمهوری روحانی نشانه‌هایی از بهبود این شرایط و جذب مجدد مشتریان قدیمی دیده شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در گزارش خود در خصوص صادرات نفت ایران در زمان تحریم و همچنین آغاز دوره جدید ریاست جمهوری آورده است: دولت روحانی نشانه‌هایی را ارائه داده است که نشان می‌دهد این دولت در تلاش برای جلب نظر مشتریان قدیمی نفت ایران است.

چین، ژاپن و هند در کنار هم نیمی از نفت ایران را خریداری می‌کنند و این در حالی است که این سه کشور در چند ماه گذشته خرید نفت ایران را افزایش داده‌اند، مسئله‌ای که تلاش‌های آمریکا برای افزایش فشار بر این کشور به منظور توقف برنامه هسته‌ایش را دچار پیچیدگی‌های زیادی کرده است.

در واقع برخی از کشورهای واردکننده نفت ایران به دلیل تحریم‌های اعمال‌شده به رهبری آمریکا تنها به شرطی تحت تحریم این کشور قرار نگرفته‌اند که در یک بازه زمانی شش ماهه واردات نفت خود را کاهش دهند، سه کشور هند، چین و ژاپن از جمله این کشورها هستند که مشمول این معافیت شده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود اشاره کرده است که ایران در ماه سپتامبر نسبت به بازه زمانی یک سال قبل به طور متوسط در هر روز 180 هزار بشکه صادرات نفت خود را افزایش داده است که این مسئله افزایش 26 درصدی را نشان می‌دهد. اما با وجود این صادرات روزانه یک میلیون و 170هزار بشکه هم با آنچه که تحلیل‌گران داخلی انتظار دارند، فاصله بسیاری دارد.

ایران چهارمين دارنده ذخایر نفتی در دنیا محسوب می‌شود. چین که بزرگترین خریدار نفت ایران است، قرار است که تا پایان سال جاری مصرف نفت خود را پنج درصد کاهش دهد تا به این ترتیب شایسته دریافت معافیت تحریم آمریکا باشد، این در حالی است که بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی خرید نفت ایران توسط این کشور در سال جاری به میزان 1.4 درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است. در واقع می‌توان گفت اقدامات دولت روحانی باعث افزایش امیدها درباره تعامل میان ایران و غرب شده است که این مسئله می‌تواند راه را برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران هموارتر کند.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به اینکه اکنون شرکت‌های بین‌المللی نفت در حال مذاکره با دولت جدید ایران برای بازگشت به بازار نفت این کشور هستند، به نقل از محسن قمصری، رئیس امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران آمده است: اکنون تعداد زیادی از خریداران سنتی نفت ایران در حال آماده‌سازی برای افزایش خرید نفت از ایران هستند. 

واشنگتن‌پست در پایان گزارش خود آورده است: اکنون چندین شرکت اروپایی نمایندگان خود را برای کشف میادین نفتی جدید به ایران فرستاده‌اند؛ مسئله‌ای که به نظر می‌رسد می‌تواند امید به بهبود وضع صادرات نفتی ایران را افزایش دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار