پايگاه اينترنتي گلوبال ريسرچ در گزارشي با عنوان" همکاري آلمان و برزيل عليه فعاليت هاي جاسوسي" نوشت:رهبران آلمان و برزيل با تاکيد بر حفظ آزادي خصوصي افراد در فضاي مجازي و پايان دادن به هرگونه فعاليت جاسوسي پيش نويسي طرحي را تهيه و به سازمان ملل متحد تسليم مي کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، تازه ترين تصميم  رهبران آلمان و برزيل براي همکاري در اين زمينه ناشي از اخبار مربوط به افشاي فعاليت هاي جاسوسي آژانس امنيت ملي آمريکا،‌ شنود مکالمات تلفني و ارتباطات رايانه اي مقامات بلند پايه دو کشور توصيف مي شود. مجله "اشپيگل" آلمان در گزارش خود نوشت  شماره تلفن آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان از سال 2002 در فهرست شماره تلفن هاي شنود "سرويس ويژه" آژانس امنيت ملي آمريکا قرار دارد از اين رو به نظر مي رسد تلفن مرکل بيش از يک دهه گذشته شنود شده است.
به هرحال، هنوز به طور کامل مشخص نيست مکالمات تلفني صدر اعظم آلمان شنود مي شده و اطلاعاتي در اين باره ضبط شده است يا خير.اين درحالي است که سخنگوي دولت آلمان و آمريکا از پاسخ به اين پرسش طفره مي روند. 
گزارش ها از آلمان حاکي از آن است  باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا ضمن عذرخواهي از صدر اعظم آلمان از شنودهاي تلفني اظهار بي اطلاعي کرده است.
اين مجله آلماني با اشاره به اسناد محرمانه مربوط به سال 2010 نوشت: عوامل سازمان سيا و آژانس امنيت ملي آمريکا مشغول فعاليت هاي جاسوسي و شنودهاي تلفني از مقامات برلين و حدود هشتاد پايتخت ديگر در جهان از جمله مادريد، پراگ، ژنو و پاريس بوده اند.افشاي چنين اقدامات جاسوسي فضاي مناسبات بين المللي کشورها را تحت تاثير قرار داده است. از اين رو، گروهي از رهبران برلين به منظور ديدار و  گفتگو با مقامات کاخ سفيد و  مسئولان مراکز جاسوسي آمريکا درباره موضوع شنود تلفني آنگلا مرکل هفته آينده از اين کشور ديدن مي کنند.
با توجه به بحراني شدن فضاي سياسي آلمان و آمريکا، مرکل خاطر نشان کرد فعاليت هاي جاسوسي مناسبات دو کشور را به شدت تحت تاثير قرار داده است لذا روند اعتماد سازي بايد از سر گرفته شود.
رهبران آلمان و برزيل به موجب قوانين بين المللي و حقوق سياسي که در سال 1976 و پيش از ظهور فضاي مجازي و رايانه اجرايي شد ،خواستار توسعه حقوق آزادي هاي خصوصي افراد هستند. پيش نويس اين قطعنامه هفته آينده به کميته فرعي حقوق بشر مجمع عمومي سازمان ملل متحد ارسال مي شود تا در نشست آينده اين مجمع  مطرح شود. 
يک ديپلمات که نخواست نامش فاش شود در اين باره گفت: با توجه به مخالفت  اعضاي سازمان ملل متحد با فعاليت هاي جاسوسي آمريکا، به نظر مي رسد اين قطعنامه با اقبال عمومي اعضا در مجمع عمومي روبرو شود.
از آنجا که اين قطعنامه ضمانت اجرايي و يا قدرت جلوگيري از فعاليت هاي جاسوسي  آمريکا را نخواهد داشت، اما اين ابتکار بيانگر مخالفت عمومي با فعاليت هاي نظارتي و اقدامات جاسوسي آمريکاست و انتظار مي رود اين فشارها سبب شود واشنگتن از تکرار اين گونه اقدامات در ديگر کشورها دست بردارد.
برچسب ها: بین الملل ، آلمان ، برزیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار