جشنواره سراسري شعر انقلاب به اندازه جشنواره فجر مورد توجه قرار گيرد و به آن پرداخته شود.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل نشست رسانه‌اي سومين جشنواره سراسري شعر انقلاب اين مراسم با حضور علي داوودي شاعر دبير هنري جشنواره شعر  انقلاب و عليرضا قزوه رئيس دفتر آفرينش‌هاي  ادبي حوزه هنري در محل حوزه هنري برگزار شد.
علي داوودي دبير هنري جشنواره در اين مراسم گفت: حداقل كاركرد جشنواره معرفي كردن نيروهاي آماده به خط در هر موقعيتي مي‌توانيم به اين دوستان اتكا كنيم لشكري از شعرا هستند كه براي هر لحظه ما صحبت و سخني دارند و حضور اين دفتر فرهنگي را بايستي از توفيقات  دانست.

وي افزود: امروز روز كه با هجمه دشمنان مواجه هستيم شعر يكي از پايگاههايي كه توان تقويت بخش انقلاب را دارد. بخصوص براي كشور ما كه زبان آن شعر است. انقلاب ما با يك مفهوم گسترده شامل همه مباحث از جمله دفاع مقدس مي‌شود. نگاهي به  مسائل متعالي انساني در ادبيات انقلاب است. مسائل سياسي اجتماعي و فرهنگي روز را شامل مي‌شود.

علي داوودي ادامه داد: در شعرهايي كه به داوري گذاشته شده در آن تمام مباحث ادبيات انقلاب لحاظ شده است. انقلاب داراي بعد ديگري نيست كه به دنبال برگزاري يك جشنواره ديگر براي آن باشيم. جشنواره‌اي با عظمت زياد جا دارد به آن پرداخته شود.

دبير هنري جشنواره شعر انقلاب با اشاره به اينكه ارگان‌هاي ديگر در برگزاري جشنواره شعر انقلاب وارد شود و به آن اهميت بدهند تصريح كرد: حداقل در حد جشنواره فجر به آن پرداخته شود در برگزاري جوايز و حمايت آن مورد توجه قرار گيرد.

درادامه اين مراسم عليرضا قزوه رئيس دفتر آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري گفت: پا به پاي شعر داستان انقلاب به  كوشش اميرحسين فردي شكل گرفت . اميرحسين فردي مدير قبلي آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري بود .
وي بر تاكيد بر كلمه  انقلاب و حفظ ارزش‌هاي انقلاب  داشت.

وي افزود: شعر و داستانمان را با انقلاب تطبيق دهيم و از انديشه‌هاي امام خميني دور نشويم.ادبيات در اين سه دهه بيش از دهه‌هاي قبل حركت‌هاي خوبي داشته و در حال تبديل به سبك ادبي است.با تجربه ادبيات امروز با تجربه شاعران قبل از انقلاب مانند نيما يوشيج و فروغ فرخزاد در خط بيداري بود و با استفاده از تفكر دكتر شريعتي ،‌امام خميني و رهبر معظم انقلاب ادبياتي به وجود آورد كه مي‌توان آنرا ادبيات بيداري و جمهوري اسلامي ناميد.

مدير دفتر آفرينش‌هاي حوزه هنري با اشاره به  تلاش جوانانمان در حوزه ادبيات انقلاب اظهار داشت: ادبياتمان در سه چهار دهه اخير ويژگي‌ خاصي پيدا كرده و يكي از اين ويژگي‌هاي بسيار شاخص و مورد توجه پژوهشگران دفاع مقدس و  ادبيات آييني ماست.
عليرضا قزوه بيان كرد: تغيير در ادبيات ما در بخش آييني و دفاع مقدس به قدري شاخص است كه در دوره‌هاي گذشته به صورت امروز آن نداشتيم.ادبيات ناگزير از ايجاد سبك در دهه‌هاي آينده است.

مسئول دفتر آفرينش‌هاي حوزه هنري با اشاره به سختي كار اديبان در زمينه دفاع مقدس عنوان كرد: مراسمهايي از قبيل سوختگان وصل، كنگره شعر مقاومت، كنگره‌هاي شعر آييني و ساير كنگره‌هايي كه در ايران  اتفاق مي‌افتد به شكل گيري سبك ادبيات انقلاب كمك مي‌كند.
دانشگاهها گرايش‌ خوبي به ادبيات آييني شعر  انقلاب و ادبيات انقلاب پيدا كرده‌اند.

وي با اشاره به نگارش صدها رساله در زمينه ادبيات انقلاب و چهره‌هايي مانند صفارزاده، سلمان هراتي، قيصرامين پور، حسيني در ادبيات امروز تصريح كرد: اين افراد شاخص‌هاي امروزند. برنامه پنجشنبه ما افتتاح جايزه سلمان هراتي است.شاعراني مانند سلمان هراتي و طاهره صفارزاده در ادبيات امروزمان ثبت مي‌شوند و ادبيات امروزما به عنوان يك سبك ادبي به ثبت رسيده است.

وي با اشاره به حركت شاعران جوان در خط فكري سلمان هراتي طاهره صفارزاده نيز اشاره كرد: شعر امروز از لحاظ كيفيت و كميت با دوره قبل قابل مقايسه نيست همان طور كه غني سازي اورانيوم در كشورمان اتفاق مي‌افتد غني سازي ادبي نيز در كشورمان صورت مي گيرد.
قزوه با اشاره به پشتوانه عميق ادبيات امروزمان و حضور مولانا و حافظ در ادبيات گذشته اظهار داشت: شاعراني با ويژگي‌هاي سبكي متفاوت در ادبيات امروز به وجود آمده‌اند.شعر شاعران امروز شعر آزادي است كه در ‌آن مي‌خواهند زيبايي‌هاي ادبي و محتوا را بياورند.

رئيس دفتر آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري با اشاره به شعر صفارزاده،‌سلمان هراتي و قيصرامين پور، عنوان كرد:اين شاعران به هيچ كس بدهكار نيستند و هيچ انقلابي در سرزمين‌هاي ديگر ويژگي انقلاب ما را ندارد و از حيث مردمي بودن تفكر بزرگان انقلاب و تعداد شهيدان شاخص است.

وي ادامه داد: انقلاب ما انقلابي فرهنگي است و شعر در آن جايگاه اول را دارد. هنر اول امام خميني و رهبر معظم انقلاب شعر است و به همين جهت سومين كنگره شعر انقلاب براي ما اهميت دارد.

قزوه با اظهار اميدواري از حضور جوانان در اين جشنواره بيان كرد: در اين جشنواره چهره‌هايي حضور داشتند كه توقع حضور آنان در اين جشنواره نبود. تلاش شاعران جوانمان است كه نامشان در جشنواره شعر  انقلاب مي‌آيد و اين نشانه سلامت داوري جشنواره است.

رئيس دفتر آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري با اشاره به توجه نكردن به نام‌ها و شاخص شدن چهره‌هاي جديد در هر دوره از شعر انقلاب تصريح كرد: شعر انقلاب پرتپش با پشتوانه و آينده دار است و در آينده مطمئنم چهره‌هايي مانند احمد عزيزي و قيصر امين پور را خواهيم داشت.
در صورتيكه شاعران جوان ويژگي‌هاي اصلي شعر را رعايت مي‌كنند و خلوت‌هاي شاعران را داشته باشند.

در ادامه اين مراسم علي داوودي دبير هنري جشنواره انقلاب با اشاره به همگاني بودن انقلاب اظهار داشت: شعر انقلاب چهره‌هاي شاخصي دارد و حركت به سمت شعر انقلاب و داشتن دغدغه يك مسئله عام است.عموم شعرا اين گرايش و رغبت به ادبيات انقلاب را دارند.

وي با اشاره به سختي انتخاب سي نفر آخر در جشنواره شعر انقلاب عنوان كرد: تمام افراد شركت كننده در جشنواره شعر انقلاب قابليت اين را داشتند كه نفر اول باشند به دليل خشكي كار اجرا و هزاران متقاضي اين جشنواره در داوري ها خيلي سختگيري مي‌شود.

دبير هنري جشنواره شعر انقلاب با اشاره به نظر شخصي خود در خصوص تقدير و تشكر از تمام شركت‌ كنندگان در جشنواره شعر انقلاب افزود: شاعران در حوزه انقلاب اسلامي كم نگذاشته اند  وخيلي فعال در ادبيات انقلاب اسلامي وارد شده‌ اند.

وي با اشاره به اتمام دوره خود در دبيري جشنواره شعر انقلاب بيان كرد: جشنواره شعر انقلاب نيازمند وضع قوانين جديدي در برگزاري جشنواره است.در اين جشنواره محدوديت‌هاي گروه سني و حضور در جشنواره‌هاي ديگر وجود نداشت و زمينه‌اي براي وضع قوانين جديد براي برگزاري جشنواره فراهم شده است.

داوودي با اشاره به بخش‌هاي داوري و قضاوت جشنواره و مسائل جزئي جشنواره تصريح كرد: برگزاري محافل جشنواره ها عهده‌دار برگزاري مسائل جزئي جشنواره‌ها هستند.افراد شركت كننده در جشنواره آثارشان كدگذاري شده و در چند مرحله داوري مي‌شود.امتيازهاي نهايي شركت كنندگان در چند بار خواندن و بحث هاي طولاني و حساسيت استادان بر روي آثار داده شد.

وي با اشاره به حضور 169 نفر در جشنواره شعر انقلاب عنوان كرد:  514 اثر شامل   24 اثر در زمينه پژوهش ، 83 مجموعه شعر ، 407 تك اثر به جشنواره ارسال شد.

داوودي ادامه داد:بخش شعر كودك و نوجوان جشنواره انقلاب را حذف كرديم به دليل حذف بخشي از جشنواره و برگزاري هر ساله اين جشنواره آمار شركت كنندگان در جشنواره شعر  انقلاب كاهش يافت.

مشكلات عمومي و  اقتصادي دامن گير جشنواره ها شده است و جشنواره ادبيات انقلاب از معدود جشنواره‌هايي است كه هر ساله برگزار مي‌شود.
دبير هنري جشنواره شعر انقلاب  با اشاره به حضور اميرحسين فردي در سالهاي گذشته در جشنواره شعر  انقلاب خاطرنشان كرد: مرحوم فردي حساسيت خاصي نسبت به  انقلاب داشتند و تعداد داور‌ها در بخش شعر كلاسيك و نو شش داور در هر بخش و در بخش پژوهش 3 داور است.

داوودي ادامه داد: اسامي داوران در بخش شعر كلاسيك كه شامل ناصر فيض ، حسين اسرافيلي، حبيبي كسري، سعيد بيابانكي ،‌فاضل نظري و عليرضا قزوه در بخش شعر نو آرش شفاهي، علي آبان، فريبا يوسفي ، مصطفي علي پور، محمد رضا عبدالملكيان و در بخش پژوهش و اسماعيل اميني و يوسف علي ميرشكاك است.

وي در پايان به 3 برگزيده در هر بخش جشنواره شعر ادبيات انقلاب و در مجموع 18 برگزيده اشاره و بيان كرد:  جوايز جشنواره  در بخش مجموعه اثر براي نفر اول 3 ميليون تومان، نفر دوم 2 و نيم ميليون تومان، و نفر سوم 2 ميليون تومان در بخش تك اثرها نفر اول 700 هزار تومان ، نفر دوم 600 هزار تومان، و نفر سوم 500 هزار تومان است.

در پايان مراسم عليرضا قزوه با اشاره به سنت تجليل از بزرگان در هر دوره از جشنواره گفت: امسال از حسين اسرافيلي و محمدرضا عبدالملكيان در جشنواره شعر انقلاب تجليل مي‌كند در سالهاي آينده از شاخص‌هاي شعر فارسي زبان تجليل شود. شعراي افغانستان و تاجيكستان به دليل نزديكي با فضاي انقلاب ما در كنار شاعران كشورمان در جشنواره شركت كنند.
چهارشنبه 8 آبان ساعت 4 بعدازظهر در تماشاخانه مهر اين جشنواره برگزار مي‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار