یک عضو شورای عالی کار کشور گفت: شرایط بافت تاریخی یزد نگران‌کننده است و به توجه جدی و فوری از سوی متولیان نیاز دارد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

محمدحسین محتاج‌الله با اشاره به این‌که در همایش‌ها و سخنرانی مسوولان، به‌طور دائم از یزد به‌عنوان «دومین شهر تاریخی جهان» یاد می‌شود، اظهار کرد:متاسفانه در مقام عمل توجه جدی به بناهای تاریخی این استان نمی شود:

رییس انجمن صنفی هتل‌داران و مراکز اقامتی یزد ادامه داد: توجه جدی به بافت‌های تاریخی و میراث فرهنگی در استان یزد علاوه بر این‌که باعث رونق گردشگری و به‌دنبال آن، رشد اقتصادی در شهر می‌شود، باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی در این حوزه نیز می‌شود.

وی بیان کرد: تخریب‌هایی که در حوزه‌ی بافت تاریخی یزد رخ می‌دهد، به‌دنبال بی‌توجهی متولیان و نبودن فرهنگ‌سازی در میان ساکنان این بافت است. به همین دلیل، وقتی بخشی از بافت یا یک خانه در این‌گونه محله‌ها تخریب می‌شود، بهترین مکان برای معتادان و ولگردان می‌شود و در این زمینه، شاهد بروز آسیب‌های اجتماعی در این بافت‌ها هستیم.

وی گفت: وقتی ساکنان بافت‌های تاریخی و مردم، این نوع آسیب‌های اجتماعی را می‌بینند، خواهان تخریب کلی بافت و فشار در این زمینه به مسوولان می‌شوند. در حالی که اگر شهرداری در پاک‌سازی و نظافت بافت تاریخی همت بیشتری داشته باشد، به‌طور حتم ساکنان این بافت، خانه‌های خود را ترک نمی‌کنند و به‌دنبال آن، این‌ خانه‌ها به مهاجران غیرقانونی یا حتی قانونی که توجه چندانی به تاریخ و هویت کشور ندارند، اجاره داده نمی‌شوند.

محتاج‌الله معتقد است: اگر به بناهای تاریخی، توجه و رسیدگی بیشتری شود، خود به خود آن منطقه، گردشگر خاص خود را جذب می‌کند. به همین دلیل، از مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، بخصوص رییس و قائم‌مقام این سازمان می‌خواهم تا شخصا در این موضوع وارد شوند.

او با بیان این‌که در طول یک سال گذشته، برای نجات بافت تاریخی یزد تلاش‌های زیادی از سوی دوست‌داران میراث فرهنگی یزد شده است، گفت: متأسفانه مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، بخصوص در دولت قبل، حتی نپرسیدند که درد شما چیست؟

وی اجرای طرح توسعه‌ی امامزاده جعفر یزد را که سبب تخریب برخی خانه‌های تاریخی شد، نمونه‌ای از این بی‌توجهی‌ها دانست و افزود: مشخص است که وقتی به بافت تاریخی رسیدگی نمی‌شود و حتی شهرداری به یکی از وظایفش که پاک‌سازی و جمع‌آوری زباله‌ها است، توجه نمی‌کند، باید انتظار داشته باشیم که مردم نسبت به تخریب این بافت تاریخی و بکر اعتراض کنند/س
برچسب ها: بافت ، تاریخی ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.