ايتارتاس گزارش داد: دور عادي مذاکرات ايران و کارشناسان آژانس بين المللي انرژي اتمي دوشنبه اساسا در شکل و قالب جديدي آغاز مي‌شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری ایتارتاس نوشت: مذاکره کنندگان آژانس بين المللي انرژي اتمي و ايران اواخر روز دوشنبه در وين با هم ديدار مي کنند. اين نخستين بار طي ساليان اخير است که سياستمداران پايه به عنوان نمايندگان ارشد با هم ملاقات مي‌کنند، "عباس عراقچي" معاون وزير امور خارجه به نمايندگي از تهران و "يوکيا آمانو" مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي در مذاکرات ایران و آژانس حضور دارند و با هم مذاکره می‌کنند.

يک مقام دفتر مطبوعاتي آژانس تصريح کرد ابتدا آمانو و عراقچي با هم ملاقات خواهند کرد و سپس کارشناسان به آن‌ها ملحق خواهند شد. 

مباحث مذاکرات به طرحي مربوط است که طرف ايراني به منظور حل رفع اختلافات بر سر برنامه هسته‌اي اين کشور، در مذاکرات با پنج به علاوه يک در ژنو پيشنهاد کرد. در آن زمان ابتکار ايران با خوش بيني توام با احتياط مورد توجه قرار گرفت. براي اين منظور نمايندگان کشورهاي گروه پنج به علاوه يک، سطح پاييني از اعتماد دو جانبه را مورد توجه قرار دادند که نخست بايد آن را تقويت و تحکيم کرد.

کارشناسان خاطرنشان کردند که چگونه اين روند تکامل خواهد يافت و با چه ظرافتي به مذاکرات با آژانس بستگي خواهد داشت.

طرفين قرار است مذاکره درباره پيشنهادهاي پيشرفته ايران را به طور مشروح و کامل آغاز کنند. 

کارشناسان پيش از اين عنوان کرده بودند حل اين مسئله با توجه به دسترسي به تأسيسات هسته‌اي ايران، کمک اساسی و مهمی به اجرای طرح‌های پيشنهادی ايران خواهد بود.

در اوايل نوامبر، مشورت‌ها بين ايران و پنج به علاوه يک ادامه خواهد يافت. به گفته ديپلمات‌های ایرانی ، نشست عادي قرار است هفتم و هشتم نوامبر برگزار شود. با اين حال سطح حضور نمايندگان شرکت کننده در اين مذاکرات هنوز مشخص نشده است.

هم زمان، يکي از منابع ايتارتاس در وين اعلام کرد ملاقات بين کشورهاي پنج به علاوه يک و ايران پس از مذاکرات کارشناسان، در تاريخ 15 و 16 نوامبر در سطح وزيران امکان پذير خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار