یک روز پس از آن که امارات عربی متحده اعلام کرد کمکی به مبلغ سه میلیارد و نهصد میلیون دلار در اختیار قاهره قرار می دهد، "حازم ببلاوی" نخست وزیر مصر ، روز دوشنبه تاکید کرد ثبات و امنیت کشورهای امیرنشین حوزه خلیج فارس برای امنیت مصر از اهمیتی اساسی برخوردار است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل ازخبرگزاری فرانسه؛ امارات عربی متحده و دیگر کشورهای امیرنشین حوزه خلیج فارس از حامیان سرسخت دولت جدید مصر هستند که پس از سرنگونی محمد مرسی رئیس جمهور اسلام خواه این کشور، تشکیل شد. این کشورها به مقامات جدید مصر قول کمک های مالی داده اند تا دولت جدید مصر بتواند مشکلات اقتصادی فاجعه باری را که با آنها روبرو است، حل کند. مصر از بیش از دو سال پیش با یک بحران سیاسی عمیق روبرو است که اوضاع اقتصادی این کشور را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

"حازم ببلاوی" که در کنفرانسی مطبوعاتی در ابوظبی سخن می گفت، تاکید کرد ثبات کشورهای امیر نشین حوزه خلیج فارس یکی از ارکان اساسی ثبات و امنیت مصر محسوب می شود. هر گونه لطمه به امنیت و ثبات یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس، ضربه مستقیم به امنیت ملی مصر خواهد بود.

"ببلاوی" رئیس دولت انتقالی مصر است که پس از سرنگونی دولت اسلامخواه مصر توسط ارتش در سوم ژوییه گذشته تشکیل شد و زمام امور مصر را به دست گرفت.

چهارده تبعه مصری و شانزده اماراتی قرار است از پنجم نوامبر به اتهام تعلق به یکی از شاخه های غیرقانونی جنبش اخوان المسلمین در دستگاه امارات عربی متحده محاکمه شوند. محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر نیز برخاسته از همین جنبش است.
سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرده است در میان این سی متهم، چند پزشک، چند مهندس و چند استاد دانشگاه که در فاصله نوامبر سال دو هزار و دوازده و ژانویه سال دو هزار و سیزده بازداشت شدند، دیده می شوند.

 روز دوشنبه اعلام کرد از مجموع سه میلیارد و نهصد میلیون دلاری که امارات عربی متحده در اختیار دولت مصر قرار خواهد داد، بیش از یک میلیارد دلار برای تامین نیازهای نفت مصر هزینه خواهد شد و باقی مانده این کمکها برای تامین هزینه اجرای پروژه های توسعه در چند بخش از جمله بهداشت، آموزش و مسکن استفاده خواهد شد.

امارات که از کشورهای ثروتمند نفت خیز حوزه خلیج فارس محسوب می شود پیش از این نیز یک میلیارد دلار به دولت مصر کمک کرده و علاوه بر این سپرده ای بدون سود به ارزش دو میلیارد دلار در بانک مرکزی مصر گذاشته است.

عربستان سعودی و کویت نیز پس از سرنگونی دولت محمد مرسی در مصر توسط ارتش، اعلام کردند نه میلیارد دلار به دولت جدید مصر کمک خواهند کرد تا از دولتی که با پشتیبانی ارتش مصر تشکیل شده است، حمایت کنند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار