رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت : وجود یارانه بگیران جعلی و موهوم این شک بزرگ را به ذهن متبادر می کند که اگر 3 میلیون و هفتصد هزار نفر ، شخص غیر واقعی می توانند یارانه بگیرند ، این افراد احتمالا امکان دریافت سایر رانتها از جمله وام های کلان، ارز مسافرتی و ... را هم داشته اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،ارسلان فتحی پور در گفت و گو با ایران خبر ، احتمال وجود 3 ملیون و 700 هزار یارانه بگیر موهوم را فاجعه ای برای کل کشور کشور دانست و گفت : رقم زیانی که از قِِبَل واریز بیش از دو سال و نیم یارانه در این حسابها به کشور وارد شده است ، موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت و لازم است دستگاههای ذی ربط با جدیت در این موضوع دخالت کنند.

وی در ادامه گفت : این تخلف در سه بعد دریافت کنندگان ، توزیع کنندگان و نهاد های پشتبان ، قابل بررسی است ، ممکن است بخشی از آن مربوط به یارانه بگیران باشد که به نام اعضای متوفای خانواده و یا با شناسنامه های جعلی برای دریافت یارانه اقدام کرده اند ، در بعد دیگر این امکان وجود دارد که این سرقت سرمایه ، ممکن است از سوی بخشی از جریان توزیع که در اخذ آمار اطلاعات و ثبت آن دخیل بوده اند ، برنامه ریزی شده باشد ، که در این صورت ابعاد فاجعه بزرگ تر خواهد شد؛ بعد سوم هم مربوط به نقص دستگاههای پشتیبان و اداره کننده در جریان هدفمندی ، نظیر ثبت احوال ، مخابرات ، بازرسی کل کشور و سایر نهادهاست.

موضوع خطا در گرد آوری اطلاعات   عادی به نظر نمی رسد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه افزود: اگردر گذشته که سیستم گرد آوری اطلاعات به صورت سنتی بود و هنوز در بحث فن آوری های الکترونیک و آی تی سرمایه گذاری مناسبی انجام نگرفته بود ، شاهد چنین اتفاقاتی بودیم چندان عجیب نبود ، اما حالا که مدعی استفاده از سیستم دولت الکترونیک و اطلاعات دیجیتالی و مدرن ثبت اطلاعات هستیم ولی با این وجود شاهد چنین رقم بالایی از خطا در سیستم هدفمندی هستیم ، موضوع عادی به نظر نمی رسد .

مسئولان  درباره احتمال فنی دریافت یارانه با کد دروغین شفاف سازی کنند

نماینده مردم کلیبر و خداآفرین در مجلس گفت : اگر ادعا شود که ممکن است که کسانی با کد ملی نامعتبر یارانه بگیرند ، باید مسئولان از لحاظ فنی پاسخ گو باشند که چرا در چنین شرایطی این سیستم اعلام خطا نمی کند و از کجا معلوم که کلاهبرداری های بزرگ در برخی بانکها و خالی کردن حساب اشخاص به واسطه چنین نقص و خلائی صورت نگرفته است و باز هم چه تضمینی وجود دارد که فردا به واسطه همین ایراد، حیف و میلها ، رانت خواری ها و شیادی های کلان صورت نگیرد ، این ها مسائلی هستند که این نهادها باید پاسخگو باشند و بگویند تا کنون معطل چه بوده اند .


فتحی پور تاکید کرد : همه دستگاهها به ویژه قوه قضاییه باید با جدیت به این مسئله ورود کنند ، این موضوع بدترین نوع حیف و میل بیت المال است ،باید منبع فساد احتمالی و شکل و شیوه فعالیت آن روشن شود و چنانچه این تخلف ثابت شود ، پای یک خیانت بزرگ به کشور در میان است .


ورود کمیسیون اقتصادی مجلس به موضوع یارانه بگیران جعلی


رییس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین تاکید کرد : کمیسیون ما آمادگی دارد در کنار دیگر کمیسیونهای ذی ربط این موضوع را پی گیری کند و در صورت اثبات تخلف در زمینه توزیع یارانه ها ، آن را به اطلاع مردم برساند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.