نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: امروز تمام راهها به دانشگاه ختم می‌شود، سکان آموزش عالی را باید به دست باکفایت‌ترین، مدبرترین و با تجربه ترین، عالمترین، شخیصت غیرسیاسی بدهیم، همه خوبند اما آن چه خوبان همه دارند وی باید یکجا داشته باشند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، جواد هروی نماینده مردم قائنات در جلسه علنی امروز یکشنبه 5 آبان در مخالفت با رضا فرجی‌دانا وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات اظهار داشت: هم عزیزان اصولگرا و هم اصلاح طلب بیایند انتخاب وزیر علوم را جدی بگیرند به دور از شایعه‌های سیاسی به سوگندی که برای مصالح و منافع مردم خورده‌ایم پایبند باشیم.

وی در ادامه افزود: اگر در سال‌های گذشته به جای انتخاب سیاسی وزرای علوم مدیران مدبر و مبتکر در توسعه آموزش و پرورش به کار گرفته می‌شد که رویکرد غیرسیاسی داشته‌اند امروز ما در ردیف صادر کنندگان محصولات علمی در جهان و برخوردار از اقتصاد دانش بنیان بودیم.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: متاسفانه فضای آموزش عالی ما به قدری سیاسی شده که حضور مدیران سیاسی در راس دانشگاه‌هایی چون دانشگاه آزاد و پیام نور یا همه دانشگاه‌ها یک روند عادی و معمول شده است، رشد غیرمنتظره کمی و برنامه ریزی ناشده دانشگاه می‌تواند همان بلایی را بر سر ما بیاورد که تبلیغ وارونه جمعیت و تنظیم خانواده بر سر ما آورده است چنان تبلیغ کردیم که امروز ترمز هدایت آن کاملا بریده و جمعیت پیر ما جایگزین جمعیت جوان شده است.

وی اضافه کرد: اشتغالزایی ناشی از حرکت ترمز بریده دانشگاه‌ها را چه کسی امروز پاسخگو است آمارهای مداوم آمارهای رشد علمی را می‌دهیم از رشد معنادار دانشجو غافلیم.

هروی اظهار داشت: امروز باید تمنای مرد روینتنی برای تصدی وزارت علوم بکنیم، آن چه امروز موجب شده که سومین نفر پیشنهادی برای وزارت علوم نیز به باد انتقاد گرفته شود ضرورت توجه بیشتر از هر زمان دیگر نسبت به تولید علم و توسعه علمی است آن هم به صورت جهش پرشتاب است.

وی افزود: مقام معظم رهبری که سخنان ایشان فصل الخطاب فرهیختگان و اصحاب اندیشه فکر است بارها و در میان هر جمعیتی در اشاره بحث علم و توسعه علم اشاره کرده‌اند و این که اگر غرب هم به این جا رسیده است از توسعه علمی بوده است.

هروی ادامه داد: ما متاسفانه بر رشد علمی تکیه نکرده‌ایم و باور کنید که تبلور تبدیل و عقلانیت که شعار محوری رئیس‌جمهور است در فضای دانشگاه کلید می‌خورد و امروز تمام راهها به دانشگاه ختم می‌شود پس چرا بی‌تفاوت در مقابل این قضیه می‌گذریم، سکان آموزش عالی را باید به دست باکفایت‌ترین، مدبرترین و با تجربه‌ترین، عالمترین، شخیصت غیرسیاسی بدهیم، همه خوبند اما آن چه خوبان همه دارند او باید یکجا داشته باشند.

هروی تاکید کرد: چندین سال است که مبحث اسلامی کردن دانشگاه‌ها مطرح شده اما آیا واقعا دانشگاه‌های ما اسلامی‌تر شده‌اند یا غیراسلامی، پاسخ روشن است چون وزرای علوم ما دغدغه علمی و توسعه علمی نداشته‌اند، واژه استاد و معلم چندان سنگ تیپاخورده‌ای گشته که هر سرگشته وادی مدیرم می‌فروشند و سردمداران علوم و تحقیقات در خواب خرگوشی قرار گرفته‌اند چرا چون وزرای علوم کارآمد نیستند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: کرسی‌های نظریه پردازی و آزادی اندیشی که صلای ناخدای ولایت، رهبر فرزانه انقلاب بودند به دست نسیان سپرده شده، بسیاری از قوانین برنامه پنج ساله توسعه به دلیل این که مورد توجه قرار نگرفته بحث آموزش عالی را از یاد برده است، چرا امروز هر نهاد و دستگاهی که در حوزه آموزش عالی قرار دارد فقط به طبل خود می‌کوبد ین به خاطر این است که نخواستیم وزرای علوم ما حکیم و فرهیخته باشند.

هروی اضافه کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، وزارت علوم، دانشگاه آزاد و پیام نور هر کدام بر دوهل خود می‌کوبد شما در این جا بگویید که نقش وزیر علوم در این میانه کجاست؟ هیچ!

نماینده مردم قائنات تاکید کرد: مجلس از همین روز که به جایگاه وزیر علوم حساسیت پیدا کرده چون برای آن مورد اهمیت است فردی که می‌خواهد سکان وزارت مهمی چون علوم و تحقیقات در کشور را برعهده بگیرد باید دغدغه داشته باشد و این دغدغه را من در وجود آقای فرجی کمتر می‌بینم.

هروی تصریح کرد: بیاییم به جای فریاد هیاهو اندکی تامل کنیم اگر قرار است اقتصاد دانش بنیان در این کشور جایگزین اقتصاد متکی به نفت شود باید تحولی از ابتدا در بحث آموزش عالی صورت گیرد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: ما جهاد اکبر را خیلی وقت است که آزاد کرده‌ایم اما به نتایج مطمئن و روشنی نرسیده‌ایم چون در این قضیه قصور کرده‌ایم. نقشه جامعه علمی کشور تدوین شده اما یک بار نیز آن را نقد و بررسی نکرده‌ایم، آن هایی که امروز دم از آموزش عالی می زنند و گریبان چاک می کنند چرا این روزها در قبال این همه مشکلاتی که دامان آموزش عالی را گرفته مهر سکوت بر لب دارند.

وی اضافه کرد: آموزش عالی امروز ستون فقرات نظام در کشور است و وزیر علوم حساس‌ترین شخص علمی و با کفایت ترین و با درایت ترین پشتوانه و کارنامه را در این راستا داشته باشد، با این همه گرداب‌های مواج بر سر راه کشتی آموزش عالی آیا آقای فرجی دانا قدرت به دست گرفتن این سکان را در این دریای پرتلاطم دارد آیا آشنایی وی با آموزش عالی و بحث آموزش و پرورش به نحوی است که بتواند از پس این منسب و جایگاه برآید.

وی تاکید کرد: بنده حتی روی برخی از مسائل ریز هم اگر سوالی کنند که آیا فرجی دانا در ترکیب هیئت امنای دانشگاه‌های غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد اسلامی اطلاع دارند، آیا دکتر فرجی دانا با چند سال ریاست یک دانشگاه استنباط دقیقی از دانشگاه‌های کشور دارند، 2 هزار و 500 دانشگاه در کشور وجود دارد و 2500 دانشگاه را هدایت کردن با یک دانشگاه تهران را اداره کردن متفاوت است.

هروی تاکید کرد: آیا فرجی دانا توان انجام تحول در علوم انسانی و ارتقای علوم انسانی را دارد با توجه به این که رشته او غیر از علوم انسانی است با چه پشتوانه‌ای می‌خواهد این مقصود یعنی ارتقای علوم انسانی را در کشور پیدا کند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش بیان کرد: آموزش عالی ما متاسفانه آموزش محور است سکان این وزارتخانه را باید کسی به عهده بگیرد که با پژوهش یگانه باشد نه بیگانه تا بتواند این نگاه را پژوهش محوری هدایت کند.

نماینده مردم قائنات ادامه داد: فرجی دانا یک کتاب هم در کارنامه‌اش دیده نمی‌شود،‌تمام مقالات او یا کار گروهی است یا پاسخ به مقالات دانشجویان، یک وزیر علوم باید سرآمد علمی و پژوهشی کشور باشد اما در کارنامه وی چنین چیزی مشاهده نمی‌شود کسانی که از کارنامه او دم می‌زنند بفرمایند که او چند کتاب در کارنامه‌اش دارد.

وی تاکید کرد: از وی بپرسید که چگونه با رتبه استاد تمامی را بدون داشتن این چنین پژوهش‌هایی به دست آورده و می‌خواهد سکان آموزش عالی کشور را هدایت کند.

هروی بیان کرد: وزیر پیشنهادی علوم و تحقیقات تنها از هفته گذشته قانع شده که وزیر علوم شود او چگونه می‌خواهد رویکردی تعاملی با دستگاه تعاملی هم چون مجلس، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برقرار کند. یک سوال ساده از فرجی دانا تعداد نمایندگان اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات چند نفر هستند مطمئنا وی به همین بدیهی ترین سوال نیز پاسخ نمی‌تواند دهد پس چگونه می‌تواند جلوی ادغام و انتزاعات بی رویه در آموزش عالی را بگیرد چرا که این یکی از مشکلات اساسی آموزش بوده که نیازمند ساماندهی و سازماندهی است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه باید بگویم که برنامه فرجی دانا کلیشه‌ای است و حتی به نظر من  وی فرصت این که قانون برنامه پنجم توسعه را نیز بخواند نداشته است.

انتهای پیام/
برچسب ها: وزیر ، علوم ، تحقیقات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار