حدس زده می‌شود در ملاقات روز دوشنبه هیئت‌های ایران و آژانس که در آن "رضا نجفی" به نمایندگی از ایران مذاکره خواهد کرد، مدالیته میان ایران و آژانس برای حل و فصل PMD نهایی شود.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگران به نقل از ایران هسته‌ای- هم ایران و هم آژانس تایید کرده‌اند که "سید عباس عراقچی" "معاون وزیر خارجه" و "مذاکره‌ کننده ارشد هسته‌ای ایران" روز دوشنبه 6 آبان 1392 (28 اکتبر 2013) در "وین" با "مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی" ملاقات خواهد کرد.
 
این دیدار درست در همان روزی رخ می‌دهد که کارشناسان ایران و آژانس برای دوازدهمین بار از نوامبر 2011 دیدار می‌کنند تا ببینند آیا قادر به توافق بر سر متن یک "مدالیته" برای پاسخ به پرسش‌های باقی مانده درباره آنچه آژانس ابعاد احتمالی نظامی در گذشته برنامه هسته‌ای ایران می‌نامد خواهند بود یا نه.
 
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایمیلی که برای خبرگزاری آسوشیتدپرس ارسال کرده، اعلام کرده است که عراقچی بعد از ظهر روز دوشنبه به مدت یک ساعت با "یوکیا آمانو"،‌ مدیرکل آژانس دیدار خواهد کرد و دو ساعت بعد، مقامات آژانس با مقامات ایرانی دیدار خواهند کرد.
 
درست 10 روز بعد از آن، در روزهای 16 و17 آبان (7 و 8 نوامبر 2013) دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو برگزار خواهد شد.
 
به نظر می‌رسد این جدول زمانی خاص، دارای معنای راهبردی مهمی است.
 
در واقع حدس زده می‌شود در ملاقات روز دوشنبه هیئت‌های ایران و آژانس که در آن رضا نجفی به نمایندگی از ایران مذاکره خواهد کرد مدالیته میان ایران و آژانس برای حل و فصل PMD نهایی شود.

احتمالا هدف اصلی دیدار عراقچی با آمانو قبل از نشست کارشناسان این است که نهایی شدن مدالیته در یک سطح سیاسی مورد توافق قرار گیرد و آژانس بداند که این توافق بخشی از یک توافق بزرگتر است که میان ایران 1+5 در حال مذاکره است.
 
به این ترتیب عملا مذاکرات سیاسی با 1+5 و مذاکرات با آژانس که ظاهری فنی و حقوقی دارد به هم گره می‌خورد و "شورای حکام آژانس" که تصمیم‌گیرنده اصلی در این سازمان است در موقعیتی قرار می‌گیرد که بتواند تصمیم جدیدی درباره پرونده هسته‌ای ایران اتخاذ کند.
 
هنوز اطلاعاتی در دست نیست که گروه 1+5 این موضوع را پذیرفته باشد.
 
در ادوار قبلی مذاکرات که ایران تاکید داشت مسئله مذاکره با آژانس باید بخشی از یک توافق سیاسی با 1+5 باشد این گروه از پذیرش این امر امتناع می‌کرد و تاکید داشت که این مسئله‌ای بین ایران و آژانس است و به آنها ارتباطی ندارد.
 
اگر ملاقات عراقچی با آمانو مبنای امضای مدالیته جدید قرار گیرد به این معنا خواهد بود که 1+5 این دیدگاه را کنار گذاشته است.
 
عراقچی خود گفته است که دیدارش با آمانو "آغاز روند جدیدی از همکاری بین ایران و آژانس" خواهد بود.
 
اما سوال اصلی که اکنون وجود دارد این است که آیا اختلافات مهمی که میان ایران و آژانس وجود داشت و باعث شده بود امکان نهایی شدن مدالیته وجود نداشته باشد، حل شده است؟

انتهای پیام/
برچسب ها: مدالیته ، جدید ، آژانس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار