استادیارگروه روماتولوژی علوم‌پزشکي مشهد هشدار داد: پوکی استخوان علامتی ندارد؛مگر ایجاد شکستگی در مهره‌ها و ناحيه ران و با شيوع کمتر در سایر استخوان‌های بدن مي‌تواند از علايم پوکي استخوان باشد.


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،دکتر
مریم صاحباری، عضو هيأت علمي دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد گفت:زنان در سن 65 سالگی و مردان در سنین 70 سالگی یک آزمایش تراکم استخوان بدهند، جز در موارد خاصی که بیماری همراه و یا مصرف داروهای مولد پوکی استخوان و یا از کارافتادگی زودرس تخمدان و سایرعلل در شرح حال بیمار باشد، با تشخیص پزشک این اقدام انجام می‌شود.

وي درباره راهکارهاي درماني پوکي استخواني، تصريح کرد: برای درمان این بیماری خوشبختانه داروهای متفاوت در دنیا و ایران نیز موجود است اما انتخاب نوع دارو با توجه به تزریقی و خوراکی بودن آن، سن بیمار و میزان جذب داروی خوراکی، عدم تحمل گوارشی و شدت پوکی از سوي پزشک انجام می‌شود.

اين فوق‌تخصص روماتولوژی با اشاره به اهميت مدت زمان درمان پوکي استخوان که بطورمعمول طولانی است»، خاطرنشان کرد: باید با دقت و در زمان مناسب دارو مصرف شود و استمرار در مصرف دارو مهمتر از نوع دارو است و نکته مهم اين که مصرف داروی تزریقی نیاز به مصرف روزانه کلسیم و ویتامین D را رفع نمی‌کند.

دکتر صاحباری درباره نوع داروهای کلسیم نيز به وبدا گفت: در کسانی که بالای 50 سال سن دارند، به علت کاهش اسید معده، افرادي که داروهای کاهش دهنده اسید معده مصرف می‌کنند، آنها که سنگ کلیه دارند و در بارداری و شیردهی توصيه مي‌شود که کلسیم سیترات مصرف شود تا جذب کافی و تشدید نشدن سنگ کلیه در افراد مبتلا را به همراه داشته باشد.

وي با بيان اين که «کلسیم معمول که اثردهی بیشتر و جذب بالاتری دارد، کربنات است»، اظهار کرد: کربنات که بيشتر کلسیم‌ها از این نوع هستند، باید بطورحتم با غذا خورده شوند وبطورکلي مصرف 500 میلی‌گرم کلسیم در هر وعده موجب جذب کلسیم در حد مناسب می‌شود.

استادیارگروه روماتولوژی علوم‌پزشکي مشهد درباره اقداماتی که در کنار درمان‌ دارويي ضروری است؟، عنوان کرد: بيشتر افرادی که در معرض پوکی استخوان شدید قرار دارند، سالمندان جامعه هستند، از اين رو انجام برخي اقدامات بیش از درمان حايزاهميت است، از اين رو مسیر رفت و آمد را از وسایل دست و پاگیر که موجب زمین خوردن می‌شود، خالی کنید

 

برچسب ها: درمان ، پوکی ، استخوان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.