مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: برای نخستین بار برای یک طرح آبی در استان اردبیل بانک توسعه اسلامی 70 میلیون یورو مصوب کرده که این طرح پایاب سد خداآفرین است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل/ داود نجفیان دیروز در جریان بازدید از مراحل اجرایی سد خداآفرین اظهار داشت: این طرح به صورت مشترک بین استان اردبیل و آذربایجان‌شرقی اجرا می‌شود که با تکمیل آن 62 هزار هکتار از اراضی استان اردبیل و 12 هزار هکتار از اراضی استان آذربایجان‌شرقی زیر کشت آبی می‌رود.

وی با بیان اینکه در مرحله اول 92 کیلومتر از کانال اصلی این طرح در ناحیه عمران‌آباد تکمیل شده است، تصریح کرد: شش هزار هکتار آماده بهره‌برداری و استفاده کشت آبی است.

نجفیان به کمبود اعتبار اجرایی این طرح اشاره کرد و افزود: قرار است از محل فروش اوراق مشارکت بخشی از اعتبار این طرح تأمین و 70 میلیون یورو نیز از طریق بانک توسعه اسلامی به این طرح اختصاص یابد.

وی گفت:‌ بیش از 65 درصد منابع آب در بخش کشاورزی به هدر می‌رود.

نجفیان بیان کرد: راندمان آبیاری کشاورزی کمتر از 35 درصد است و بیش از 65 درصد منابع آب در بخش کشاورزی به هدر می‌رود این در حالی است که در دنیا توسعه بر مبنای کشاورزی سنتی منسوخ شده و حتی آبیاری تحت فشار نیز در حال از بین رفتن است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل مچنین با اشاره به خشک شدن تالاب‌های متعدد در کشور نظیر تالاب ارومیه، یادآور شد: وجود چنین بحران‌هایی سبب شده تا همچنان دغدغه و نگرانی‌ها در تولید و مصرف منابع آبی بالا باشد و نتوانیم به میزان کافی از منابع عظیم آبی به شکل صحیح استفاده کنیم.

نجفیان ادامه داد: چالش بی‌آبی و هدر دادن منابع آب در بخش کشاورزی از نگرانی‌های جدی است که نه تنها سفره‌های زیرزمینی و برخی از منابع آبی را به شدت تهدید می‌کند، بلکه آسیب‌های زیست‌محیطی بسیاری را به همراه دارد/س.

برچسب ها: اردبیل ، سد ، خداآفرین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.