به باور یک فيلم‌ساز : روند تولید در سینمای فيلم کوتاه آشفته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛نویسنده فیلم نامه همسایه سید مرتضی سبزقبا اظهار کرد: آشفتگی در سینمای کوتاه برای کسانی که به صورت حرفه‌ای در این زمینه فعالیت می‌کنند واقعا آزاردهنده است.
 وی افزود: همه نهادهایی که  به نوعی مسؤول حمایت از سینمای کوتاه هستند تولید فیلم را در حوزه فعالیت خود متوقف کرده‌اند و این موضوع عرصه را بر فیلم‌سازان سینمای کوتاه تنگ کرده است.
این کارگردان بیان کرد: نهادهای سینمایی و فرهنگی و هنری کشور مهم‌ترین علت کند شدن روند تولید فیلم را کمبود و گاه فقدان بودجه اعلام کرده‌اند. به همین دلیل فیلم‌سازان همچنان منتظرند تا این مشکل حل شود.
نویسنده فیلم‌نامه "همسایه" توضیح داد: فقدان بودجه و مشکلاتی از این دست برای کسانی که به سینمای حرفه‌ای کوتاه تعلق خاطر دارند بسیار آزاردهنده است، اما در سینمای آماتور هیچ وقت مشکل خاصی وجود نداشته است چراکه از نظر مسؤولان با 100 هزار تومان هم می‌توان فیلم آماتوری ساخت.
سبزقبا گفت: نهادهای سینمایی مسؤول نیز به این شکل می‌توانند مدعی حمایت از سینمای کوتاه باشند و چرخه تولید را به زعم خود با همین بودجه‌های ناچیز بچرخانند. اما سینمای آماتور بحث دیگری است که از حوصله این گفت‌وگو خارج است. به همین نکته اکتفا کنم که در سینمای آماتور مهم‌ترین آسیب را نه بودجه اندک بلکه برنامه‌ریزی‌های غلط مسؤولان امر و آموزش‌های ناقص به فیلم‌سازان آن عرصه وارد می‌کند.
این فیلم‌ساز خاطرنشان كرد: توقف در روند تولید فیلم قطعا در کار کارگردان و فیلم‌سازان خلل ایجاد می‌کند. نهادهایی مثل حوزه هنری کشور، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس جزو نهادهایی هستند که به شکل رسمی وظیفه آن‌ها حمایت از سینمای کوتاه است. وقتی این‌ها نتوانند بودجه سینمای کوتاه را فراهم کنند مطمئنا فیلم‌سازان این حوزه هم از خلق آثار خوب باز می‌مانند و چرخه اقتصادی سینمای کوتاه نیز معیوب می‌شود.
سبزقبا تاكيد كرد: چرخه سینمای کوتاه به جهت کمبود بودجه آسیب‌پذیر است. یعنی از جشنواره‌ها گرفته تا مخاطبان اندک سینمای کوتاه و به ویژه فیلم‌سازان و تمام کسانی که به واسطه حضور در تولید فیلم‌ها برای آن‌ها شغل ایجاد می‌شود تحت تاثیر این کمبود بودجه قرار می‌گیرند و به آن‌ها آسیبی اساسی وارد می‌شود و بعد از آن نیز سینمای کوتاه از رونق می‌افتد.
وی بیان کرد: وجود این همه جشنواره برای این است که در سینمای کوتاه رونقی ایجاد شود و از فیلم‌سازان کوتاه حمایتی صورت بگیرد اما وقتی که چرخه تولید معیوب شود قطعا به جشنواره و فیلم‌سازان آسیب وارد می‌شود.
کارگردان "برای او " گفت: بعد از چندین سال رخوتی که در سینمای کوتاه ایجاد شده است مسؤولان حال حاضر سینمای کشور باید با سرعت بیشتری به برنامه‌ریزی در این عرصه بپردازند و برای رفع موانع در تولید حرفه‌ای سینمای کوتاه اقداماتی اساسی انجام بدهند تا شرایط را برای فیلم‌سازان خوب سینمای کوتاه کشور فراهم کنند. وظیفه فیلم‌سازان تولید آثار خوب است و وظیفه مسؤولان نیز این است که شرایط را برای تولید آثار خوب هموار کنند.
او در خصوص انتظارش از نهادهای حمایت کننده فیلم‌سازان اظهار داشت: من هم مثل دیگران هیچ انتظار خاصی جز این که مسؤولان سینمای استان و کشور به وظایف‌شان به درستی عمل کنند ندارم و فکر نمی‌کنم که هیچ فیلم‌سازی انتظاری به جز این از مسؤولان سینماآی کشور داشته باشد.
کارگردان "آن مرد" تصریح کرد: همان طور که وظیفه ما این است که فیلم خوب بسازیم وظیفه مسؤولان و نهادهای فرهنگی، هنری و سینمایی نیز این است که از تولید فیلم خوب حمایت کنند. این چرخه زمانی به تکامل نزدیک می‌شود که هم مسؤولان و هم فیلم‌سازان به وظایف‌شان به درستی عمل کنند./س




 
برچسب ها: عرصه ، فیلم ، کوتاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.