محمدرضا گلی‌زاده - تهیه‌کننده برنامه‌های قرآنی معارفی - در یادداشتی با اشاره به اهمیت توجه به برنامه‌های دینی، تاکید کرده است: آراسته‌سازی در برنامه سازی دینی و نماز بسیار تأثیرگذار است تا شیک سازی.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،محمدرضا گلی‌زاده - تهیه‌کننده برنامه‌های قرآنی معارفی - در یادداشتی با اشاره به اهمیت توجه به برنامه‌های دینی، تاکید کرده است: آراسته‌سازی در برنامه سازی دینی و نماز بسیار تأثیرگذار است تا شیک سازی. نشان دادن جمع و جماعت مردم در مساجد – گفتگوهای نمازگزاران – آرامش آنها بعد از اقامه نماز – ذکر گفتن آنها بعد از نماز – احساس آنها بعد از شنیدن قرآن و اذان.

 
«"فردی مهمان دوستی شده بود. در هنگام نماز از میزبان پرسید: سجاده شما کجاست؟ میزبان طاقچه را نشان داد، مهمان جانماز مرتب و تمیز داخل سجاده را از روی طاقچه برداشت. از صاحبخانه پرسید: قبله کدام طرف است؟ صاحبخانه گفت: والا دو سه سال بیشتر نیست که ما به این خانه آمده‌ایم."

شاید این یک لطیفه باشد. اما باید امر نماز را در هر حال جدی گرفت.

در فرهنگ دینی و اسلامی نماز رکن دین است و در قرآن به آن اهمیت فراوانی داده شده است.
یکی از موضوعات بسیار مهم و جدی در برنامه‌سازی رادیویی نماز است که تکلیف و وظیفه است و باید به آن توجه داشت.

تهیه‌کنندگی در رادیو فرایندی است پیچیده – جذاب و گسترده، این است که تهیه‌کنندگان را مغز متفکر یک برنامه می‌دانند از این رو در امر نماز برنامه‌سازی باید هوشمندانه – خلاقانه و هنرمندانه طراحی و تهیه کرد، تا اثرگذار و مفید باشد. برای برپایی و اقامه نماز هرچه بیشتر سرمایه‌گذاری شود باز هم کم است. یکی از کارکردهای نماز نهی از هر پلیدی است.

"ان الصلاه نهی عن الفحشاء و المنکر" و دیگر آنکه نماز ذکر است، ذکر خداوند متعال؛ "اقم الصلاه لذکری" نماز آرام‌بخش و امیدآفرین است. "الا بذکر الله تطمئن القلوب".
 
حضرت علی (ع) می‌فرماید: "مداومه الذکر قوت الارواح" غذای روحی ما همین اذکار و عبادت و اعمال است. بنابراین همان طور که انسان نیازمند به تغذیه جسمی است باید به بعد معنوی و روحی ایشان نیز توجه شود و رسانه نقش بسازایی در ترغیب و تشویق مخاطبان بخصوص جوانان به نماز دارد. رادیو با روح و روان افراد سرکار دارد. رادیو انعکاس دهنده‌ی نیاز جامعه است و تلویزیون انعکاس‌دهنده‌ی علایق جامعه است. درباره نماز باید به صورت واقعی و حقیقی برنامه‌سازی کرد. آراسته‌سازی در برنامه سازی دینی و نماز بسیار تأثیرگذار است تا شیک سازی. نشان دادن جمع و جماعت مردم در مساجد – گفتگوهای نمازگزاران – آرامش آنها بعد از اقامه نماز – ذکر گفتن آنها بعد از نماز – احساس آنها بعد از شنیدن قرآن و اذان.
 
خاطرات آنها از نماز و مسجد و اولین نمازی که در نوجوانی خوانده اند. همه و همه در گونه های مختلف و متنوع رادیویی، مجله این جذاب و رنگین کمانی خوش رنگ در ذهن مخاطبان ایجاد می کند.

در برنامه‌های اذانگاهی باید به نیازهای دینی و سوالات شرعی آنها پاسخ داده شود. یکی از دلایل کم توجهی جامعه امروز ما به امر نماز، این است که تصور می‌شود صرف خواندن نماز کافی است.

در صورتی که اقامه معنوی نماز است که توجه افراد جامعه را به اهمیت نماز جلب می کند. اساساً نماز و برپایی آن هم پاسخگویی نیازهای روانی و هم جواب گوی نیازهای فکری انسان است.

اما از آنجا که رسالت رسانه (رادیو تلویزیون) تبیین – آگاه‌بخشی و ترغیب و تشویق مخاطب به انجام دادن آموزه های دینی و قرآنی است توجه و اهمیت بیشتر به نماز در برنامه های مربوطه، بدون شک نیازهای مطروحه را رفع خواهد کرد.

در هر حال برنامه‌های دینی بخصوص ویژه برنامه‌های اذانگاهی باید حکیمانه – هوشمندانه و هنرمندانه طراحی و تهیه شود. هدفمند کردن این برنامه‌ها باید با فهم هندسی دینی همراه باشد. فهم هندسی دین نیز بر سه پایه استوار است ایمان – اخلاق و احکام.»

گلی زاده سپس به معرفی برنامه‌ای از رادیو قرآن پرداخته و نوشته است: از دیرباز رادیو قرآن به موضوع نماز و مساجد توجه ویژه‌ای داشته است اما اکنون برنامه‌ای طراحی شده با عنوان محراب. این برنامه روزهای پنجشنبه از ساعت 11 و 15 دقیقه الی 12 و 30 دقیقه از یکی از مساجد تهران به طور مستقیم پخش می‌شود.
 
در این برنامه کرسی تلاوت با حضور یکی از قاریان بنام برگزار می شود. استاد کلباسی درباره تاریخچه و بیان جایگاه مسجد از دیدگاه اسلام صحبت خواهند. بیان حکم شرعی یکی دیگر از آیتم های این برنامه است گفتگو با نمازگزاران مسجد، بیان فعالیت اجتماعی – فرهنگی و دینی و قرآنی مساجد و ... از جمله بخش‌های مختلف این برنامه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.