سفیر روسیه در "تاجیکستان" گفت: کشورش در رابطه با تحکیم مرز تاجیکستان با افغانستان طرح مناسبی را تدوین و آماده اجرا کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، "ایگور لیاکین فرول‌اف" سفیر روسیه در تاجیکستان  در نشستی با خبرنگاران اظهار داشت: این طرح توسعه همکار‌ی‌های نظامی- فنی و کمک به نیروهای مرزبان "تاجیکستان" را در برخواهد داشت.
 
به گفته وی، سطح روابط روسیه و "تاجیکستان" در زمینه نظامی به تدریج رو به توسعه بوده و مسکو از هر اقدام دولت تاجیکستان در جهت تأمین امنیت داخلی و ثبات در مرز با افغانستان حمایت و به این کشور کمک می‌کند.
 
وی با اشاره به طرح خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضدتروریسم از افغانستان در سال 2014، تاکید کرد: اقدامات مربوط به تحکیم مرز تاجیکستان و افغانستان با توجه به پیامدهای احتمالی خروج این نیروها تدوین شده و به اجرا می‌رسند.
 
این دیپلمات روس همچنین اظهار داشت: تصمیم در مورد اجرای طرح همکاری و کمک به تاجیکستان به ویژه با درنظرداشتن احتمال تغییر وضعیت امنیتی در مرز پس از خروج ناتو از افغانستان اتخاذ شده‌ است.
 
وی اضافه کرد: خروج نیروهای ناتو از افغانستان در سال 2014 به احتمال قوی باعث تغییر و تحول در وضعیت امنیتی منطقه خواهد شد که این مسئله موجب نگرانی روسیه و کشورهای منطقه است.
 
بنا به گفته وی، به این دلیل که مرز تاجیکستان و افغانستان مرز مشترک برای همه‌ کشورهای جامعه همسود محسوب می‌شود و چگونگی ثبات و امنیت این مرز بر وضعیت منطقه‌ تحت نفوذ سازمان پیمان امنیت جمعی نیز تأثیرگذار است، کشورهای عضو این جامعه نمی‌توانند نسبت به وضیعت مرز بی‌طرف باشند.
 
سفیر روسیه در "تاجیکستان" روابط دوجانبه را به طور کلی مثبت خواند و گفت: روسیه همیشه "تاجیکستان" را به عنوان شریک استراتژیک و هم‌پیمان خود می‌شناسد.
 
به گفته وی، روابط مسکو و دوشنبه در بخش همکار‌ی‌های سیاسی نیز در حال توسعه بوده و مسائل دیگر مورد بحث و توجه طرفین در دستور کار مذاکرات مقامات رسمی می‌باشد.
 
وی تصریح کرد: تنها در سال جاری چهار دیدار بین سران دو کشور برگزار شده که این دلیلی برای سطح خوب روابط در جهت انجام رایزنی‌های سیاسی است.
 
بنا به گفته وی، روابط میان وزارت‌ خارجه دو کشور نیز براساس حسن‌تفاهم و اطمینان بوده ضمن این که مواضع مشترک در مسائل بین‌المللی به‌ هم نزدیک بوده و در برخی از حالت‌ها کاملا همسان است.
 
سفیر روسیه همکاری‌های دو کشور را در چارچوب برنامه‌های سازمان ملل، سازمان امنیت و همکاری اروپا، کشورهای جامعه همسود و سازمان پیمان امنیت جمعی را با توجه به منافع متقابل، عنوان کرد.
 
اگر چه سفیر روسیه از توضیح بیشتر این طرح ویژه خودداری کرد اما چنین به نظر می‌رسد که این طرح به برنامه کمک 200 میلیون دلاری مسکو به وزارت دفاع تاجیکستان و نیروهای مسلح این کشور مربوط می‌شود.
 
توافق‌نامه در مورد کمک 200 میلیون دلاری روسیه به تاجیکستان ضمن بازدید "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه در تاریخ 5 آکتبر سال 2012 در دوشنبه به امضا رسیده بود. این سند در ماه گذشته از سوی مجلس "دومای" روسیه نیز تصویب شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار