يک کارشناس حقوقي آمريکايي تاکيد کرد حملات آمريکا در ديگر کشورها با استفاده از هواپيماهاي بدون خلبان بر اساس قوانين داخلي آمريکا و قوانين بين المللي قابل توجيه نيست و جنايت جنگي به شمار مي رود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه تلويزيوني رييل نيوز ؛ مايکل رتنر رئيس مرکز حقوق قانوني درباره حملات هواپيماهاي بدون خلبان آمريکا در ديگر کشورها به گزارش هايي اشاره کرد که اخيرا ديده بان حقوق بشر درباره اين حملات در يمن و افغانستان و سازمان عفو بين الملل درباره اين حملات در پاکستان، منتشر کرده است.

از اين حملات به شدت در پاکستان استفاده شده است و شمار حملات با استفاده از هواپيماهاي بدون خلبان در دوره رياست جمهوري اوباما به شکلي گسترده و غيرقانوني افزايش يافته است.سازمان عفو بين الملل برآورد کرده است در هفت سال گذشته فقط در پاکستان اين حملات موجب کشته شدن نهصد غيرنظامي شده است.  اين سازمان به نمونه اي تازه از تلفات اين حملات اشاره کرده است که در آن دوازده کارگر و مادربزرگي شصت و هشت ساله و نوه هشت ساله اش در پاکستان کشته شدند.

اين کارشناس حقوقي گفت به رغم اينکه اين گزارش ها زواياي قابل توجهي به جنبه هاي انساني اين حملات باز مي کنند، يک نکته را ناديده گرفته اند که اساسا انجام دادن چنين حملاتي خواه در آن شبه نظاميان کشته شده باشند يا غيرنظاميان، از نظر حقوقي غيرقانوني است. مردم در کشورهايي مانند پاکستان همواره در بيم و هراس به سر مي برند زيرا هواپيماهاي بدون خلبان آمريکا هميشه بر فراز آنها در حال پرواز هستند و آنها هر لحظه خود را در معرض خطر مرگ مي بينند.وي در ادامه به مقاله اي از يک مقام سابق وزارت خارجه آمريکا به نام نبيل کوري اشاره کرد که در آن مي نويسد هر حمله با هواپيماهاي بدون خلبان در يمن، چهل تا شصت دشمن تازه براي آمريکا مي آفريند.

اين کارشناس افزود به رغم وعده اوباما در ماه مه براي محدود ساختن اين حملات، هنوز هيچ دستورالعمل موثري براي مهار اين حملات وجود ندارد. اين حملات که دوازده سال پس از حملات يازده سپتامبر ادامه دارد، بايد اين سوال جدي را در ذهن مطرح کند که رئيس جمهور آمريکا بر مبناي چه حق قانوني تصميم مي گيرد چنين حملاتي را انجام دهد و به زندگي افراد بي گناهي که هيچ ارتباطي با اقدامات تروريستي ندارند، پايان دهد. آيا رئيس جمهور آمريکا از حقي بر مبناي قوانين داخلي در اين کار بهره مند است، پاسخ منفي است.

در سطح بين المللي نيز چنين حقي براي آمريکا تعريف نشده است.حتي با در نظر گرفتن اينکه يمن در جنگ با آمريکا به سر نمي برد، غيرقانوني بودن کشتار شهروندان اين کشور را بيش از پيش نمايان مي سازد.حتي پاکستان نيز منطقه جنگي محسوب نمي شود که بتوان از استفاده از اين هواپيماها را دفاع از خود دانست. اين حملات صد در صد غيرقانوني و جنايت جنگي است و اثر معکوس دارد. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار