پیش از آغاز مذاکرات فنی و حقوقی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دور آتی مذاکرات ایران و 1+5، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفتگو می‌کند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، تلاش‌ها براي حل پرونده هسته‌اي ايران با برگزاري نشست‌هايي در وين پيش از گفتگوهاي اصلي کشورمان با 1+5 در ژنو شدت می‌گیرد.
 
ژنو 16 و 17 آبان ماه (هفتم و هشتم نوامبر) میزبان دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 خواهد بود.  
 
در همین راستا قرار است روز دوشنبه (ششم آبان ماه) سید عباس عراقچي، معاون وزير خارجه‌ و مذاکره‌کننده تیم هسته‌ای با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس انرژی اتمی دیدار کند.
 
عراقچی هدف از سفرش به وین و دیدار با آمانو، مدیرکل آژانس را آغاز روند جدیدی از همکاری بین ایران و آژانس دانست.

شایان ذکر است؛ براساس توافقات حاصله در مذاکرات اخیر ایران و گروه 1+5 (آمریکا،‌ آلمان،‌ فرانسه، انگلستان،‌ روسیه و چین) در ژنو که طی روزهای 23 و 24 مهر ماه (15 و 16 اکتبر) در این شهر برگزار شد، قرار شد پیش از نشست بعدی که قرار است 16 و 17 آبان (7 و 8 نوامبر) در همین شهر برگزار شود، کارشناسان هسته‌ای، علمی و امور تحریم 6 کشور و جمهوری اسلامی ایران برای بررسی اختلاف نظرات و تهیه و تدوین قدم‌های عملی تشکیل جلسه دهند.

پس از رایزنی‌های صورت گرفته، در نهایت توافق شد که مذاکرات کارشناسی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه همین هفته(هشتم و نهم آبان ماه) در وین پایتخت اتریش برگزار شود و سید عباس عراقچی در این باره اعلام کرد که حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان ریاست تیم هفت تفره کارشناسی ایران را برعهده دارد.

 مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز درباره زمان و مکان مذاکرات کارشناسی بین نمایندگان ایران و 1+5، گفت: در نشست ژنو توافق شد قبل از برگزاری دور بعدی مذاکرات، گروه کارشناسی مذاکراتی داشته باشند که هنوز در خصوص زمان و مکان آن تصمیم‌گیری نشده، ولی تماس‌هایی با دفتر خانم اشتون در جریان است.
 
افخم ادامه داد: طبعا مذاکرات کارشناسان با فاصله زمانی قبل از مذاکرات بعدی ژنو خواهد بود که نتایج گفت‌وگوهای کارشناسان به طور منظم و دقیق به مقامات عالی‌رتبه کشور منتقل و پس از آن نشست ژنو برگزار شود.
 
سخنگوی وزارت خارجه درباره اعضای کمیته کارشناسی نیز با اشاره به مذاکرات ایران و آژانس که قرار است ششم آبان در وین برگزار شود، خاطرنشان کرد: صحبت‌هایی شده که جلسه کارشناسی درباره مذاکرات ایران و 1+5 بعد از مذاکرات ایران و آژانس باشد، ولی هنوز قطعی نشده است.  
 
افخم با بیان اینکه یک گروه کارشناسی، علمی و تحریم پیش‌بینی شده، عنوان کرد: تماس و مذاکره با نهادها و مراجع رسمی مسئول این امور آغاز شده که کارشناسان در بحث بیمه، بانک و تحریم در تیم حضور داشته باشند که با تعیین زمان دقیق و مکان مذاکرات، اسامی گروه کارشناسی در صورت لزوم اعلام می‌شود.
 
گفتنی است؛ یازدهمین دور مذاکرات ایران و آژانس به سرپرستی رضا نجفی نماینده دائم ایران در آژانس و هرمان ناکارتس معاون مدیرکل آژانس در امور پادمان‌ها پنجم مهر ماه در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین برگزار شد.

انتهای پیام/
 
 

برچسب ها: مذاکرات ، آژانس ، عراقچی ، آمانو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار