مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: برداشت‎های بی‎رویه از رودخانه‎های استان بستر و حیات وحش را در معرض تهدید شدید قرار داده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران لرستان محمدحسین بازگیر افزود: برداشت هر ماده معدنی باید بر طبق اصول و منطق باشد و شن و ماسه نیز به‎عنوان یک ماده معدنی باید از آورده رودخانه‎ها باید که اگر بر اساس ظرفیت یک رودخانه در فصل مناسب به میزان مناسب صورت بگیرد مشکلی به وجود نمی‎آید.

وی اضافه کرد: در سال‎های اخیر و با کمبود بارش‎ها، روان‎آب‎ها و دبی آب رودخانه کاهش پیدا کرده که باعث شده رودخانه آورده جدیدی نداشته باشد و برداشت‎ها از بستر و حاشیه رودخانه‎ها یا از اراضی کناری باشد.

مهندس بازگیر ادامه داد: این برداشت‎های بی‎رویه سبب خسارت‎های جبران‎ناپذیر به محیط زیست و از بین رفتن مورنولوژی رودخانه‎ها می‎شود که در نتیجه جریان آب ئدچار مشکل می‎شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: در نتیجه این اقدامات خاک که عنصر بسیار ارزشمند برای تغذیه موجودات زنده و ازجمله انسان‎هاست از بین خواهد رفت؛ از دیگر اتفاقات دیگر به هم خوردن بستر و حیات وحش رودخانه و افزایش احتمال سیل و روان‎آب است.

بازگیر یادآور شد: در حال حاضر رودخانه‎های تیره، ماربوره کاکاشرف، پل باباحسین و خرگوش‎ناب الشتر به خاطر برداشت‎های بی‎رویه شن و ماسه دچار مشکل خیلی حاد شده‎اند و باید از برداشت‎های آنها جلوگیری شود./س

برچسب ها: برداشت ، بی رویه ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.