عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: اقدام دولت مبنی بر حذف دهک‌های ثروتمند گامی درست بوده و این کار توزیع عادلانه ثروت و درآمد را ممکن می‌سازد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ حسن فرازمند اظهارکرد: اصولاً هدفمندی یارانه‌ها دو هدف عمده را دنبال می‌کند که این اهداف توزیع عادلانه ثروت و درآمد و استفاده بهینه از منابعی که با منابع طبیعی یا منابع بخش دولتی ارتباط دارند، می‌باشد.

وی افزود: به نظر می‌رسد این دو هدف تاکنون به اندازه قابل قبولی محقق نشده‌اند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح‌کرد: در حوزه توزیع درآمد هدف این نبود که یارانه‌ها به‌طور مساوی بین آحاد جامعه توزیع شود، بلکه هدف این بود که افرادی که شرایط درآمدی نامناسب‌تری دارند بیشتر از اين طرح بهره‌مند شوند.

فرآزمند ادامه‌داد: یکی از راه‌هایی که ما را به هدف نزدیک می‌کند، حذف دهک‌های پردرآمد و توزیع سهم آن‌ها به دهک‌های پایین جامعه است.

وی خاطرنشان‌کرد: بدیهی است شناسایی دقیق دهک‌ها مانند شناسایی دقیق هر پدیده دیگری ممکن نیست اما عدم شناخت کامل نباید مانع از اجرای سیاست شود. با اطلاعاتی که در دست داریم مي‌شود دهک‌ها را شناسایی و ضمن اجرای برنامه، ضعف‌ها و اشکالات را شناسایی و رفع کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان‌کرد: متاسفانه تاکنون استفاده بهینه‌اي از منابعی که سیاست هدفمندی یارانه‌ها روی آن‌ها صورت گرفته، انجام نشده است و اقدام موثری برای استفاده کارآمد از این منابع به عمل نیامده است و شاهد تغییر تکنولوژی و آموزش در موسساتی که سهم این منابع را به‌طور کارآمدی در تولید قرار می‌دهند، نبوده‌ایم.

فرآزمند تاکیدکرد: هم‌اکنون نیازمند بازبینی جدی در استفاده بهینه از منابع هستیم تا هم عدالت اجتماعی را محقق کند و هم هدف کارآمدي در حوزه اقتصاد فراموش نشود. این امر می‌تواند یکی از عوامل ورود به بازارهای جهانی نیز باشد.

وی در خصوص ادامه اجرای هدفمندی یارانه‌ها گفت: جامعه اقتصاد ایران نیازمند اجرای کامل هدفمندی یارانه‌ها از جمله فاز دوم آن است اما پیش شرط آن برطرف شدن اشکالات فاز اول است؛ البته در صورتی که اشکالات فاز اول در حد قابل قبولی برطرف شود می‌توان به‌طور همزمان هم فاز دوم را اجرا کرد و هم اشکالات فاز اول به طور کامل رفع کرد./ز
برچسب ها: حذف ، دهک ، ثروتمند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.