روابط آمريکا و عربستان احتمالا در بدترين شرايط از زمان شکل گيري آن قرار دارد و اختلاف بين دوطرف درباره سياست واشنگتن در قبال تهران و دمشق، ممکن است موجب تغيير ماهيت اين روابط شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از شبکه تلويزيوني العراقيه، رياض پس از مشاهده همکاري آمريکا با ايران در پرونده هسته‌اي اين کشور و صرف نظر کردن واشنگتن از حمله نظامي به سوريه، از تحولاتي بزرگ در روابطش با آمريکا سخن مي‌گويد. 

"زينه ابراهيم" گزارشگر العراقيه در اين باره گزارش داد: اظهارات اخير مسئولان عربستان سعودي درباره قصد آن‌ها براي متوقف کردن همکاري امنيتي با واشنگتن، به عقيده ناظران نشان دهنده خشم سعودي‌ها از سياست دولت آمريکا در بحران سوريه و نزديک شدن واشنگتن به تهران و پاره‌اي ديگر از مسائل منطقه‌اي است که پرونده‌هاي بحرين و مصر در راس آن‌ها قرار دارد. 

"ديويد پولاک" پژوهشگر ارشد موسسه پژوهش‌هاي خاورميانه در واشنگتن گفت: من فکر مي‌‌کنم سعودي‌ها مشکل بزرگي با سياست‌هاي آمريکا دارند ولي فکر نمي‌کنم آن‌ها خواستار قطع همکاري با آمريکا باشند. آن‌ها تلاش مي‌کنند واشنگتن را زير فشار قرار دهند تا سياست‌هايش را تغيير دهد.

"صبحي غندور" مدير موسسه گفتگوي عربي-آمريکايي در واشنگتن نيز گفت: واشنگتن تاکنون موضعي متفاوت از موضع عربستان در خصوص حکومت اخوان المسلمين در مصر داشته است. آمريکا و عربستان در مسئله سوريه و نحوه برگزاري کنفرانس ژنو و شرکت کنندگان در آن با يکديگر دچار اختلاف هستند. همچنين در خصوص گفتگو با ايران بين عربستان و آمريکا اختلاف وجود دارد. به نظر من همه اين مسائل نشان دهنده آغاز مرحله‌اي جديد در روابط اين دو کشور است.
 
به رغم آنکه مقامات رسمي عربستان در خصوص بازنگري در روابط با واشنگتن سخني نگفته‌اند ولي رياض ناخرسندي خود را از انصراف واشنگتن از حمله نظامي به سوريه پنهان نمي‌کند. همچنين رياض معتقد است نزديک شدن احتمالي مناسبات آمريکا و ايران، به منافع رياض آسيب مي‌رساند و حتي ممکن است اجراي سناريوهايي را که رياض و متحدانش براي آينده منطقه ترسيم کرده‌اند با مانع مواجه کند. 

"ديويد پولاک" مي‌گويد: به نظر من اقدام مقامات آمريکايي به اعلام امضاي قرارداد بزرگ تسليحاتي با عربستان در چند روز گذشته و موافقت عربستان با بيانيه يازده کشوري که در لندن درباره بحران سوريه تشکيل جلسه دادند، نشان مي‌‌دهد تغيير بزرگي در روابط بين دو کشور ايجاد نشده است. 

گزارشگر افزود، ممکن است دولت آمريکا که عربستان را از متحدان سنتي اصلي خود مي‌داند، عربستاني‌ها را از برخي طرح‌ها و برنامه‌هاي خود در منطقه آگاه کند ولي از نظر تحليلگران، واشنگتن حاضر نيست برنامه‌هاي خود در منطقه را براي جلب رضايت رياض تغيير دهد.  

"پولاک" مي‌گويد: آمريکا تلاش مي‌کند وابستگي کمتري به نفت خاورميانه داشته باشد. اين مسئله نشان دهنده تمايل آمريکا به تغيير شکل و تعديل روابط خود با عربستان است.

گزارشگر العراقيه در پايان گفت: بحراني که اظهارات شماري از مسئولان عربستاني ايجاد کرد، شايد بزرگترين بحران بين آمريکا و عربستان از زمان حملات يازدهم سپتامبر 2001 باشد که به دست هجده تروريست که پانزده نفر آنان عربستاني بودند اجرا شد. با اين حال عده زيادي از ناظران معتقدند اين اظهارات چيزي فراتر از فرياد اعتراض نخواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار