برنامه شب گذشته "هفت" بحث داغی را پیرامون حواشی پروژه "لاله" و بودجه میلیاردی آن با حضور مدیران سابق و فعلی مرکز گسترش مستن و تجربی اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، صبح 4 آبان ماه برنامه هفت بخش پایانی خود را با موضوع فیلم "لاله" و حواشی چند روز اخیر ان و با حضور شفیع آقامحمدیان مدیر سابق و محمدمهدی طباطبایی نژاد مدیر جدید مرکز گسترش مستند و تجربی سینمایی به اتمام رسانید.



در ابتدا "شفیع آقامحمدیان" مدیر سابق مرکز گسترش مستند و تجربی سینمایی ، در خصوص رای نمایندگان مجلس در مورد فیلم "لاله" و ابهامات تولید آن گفت: عکس العمل نمایندگان مجلس این گونه بود که موضوع "لاله" را به صحن علی بکشانند که محمد حسینی وزیر ارشاد سابق و جواد شمقدری طی صحبت هایی که با نماینگان کمیسیون داشتند انها را متقاعد کردند و براساس ان اعتقاد ما کار را ادامه دادیم. 

وی ادامه داد: "لاله" با توجه به بیان تمام بازیگران به زبان انگلیسی و پروداکشن فیلم با امکانات ویژه یک فیلم تجربی محسوب می شد همانطور که عزیز الله حمیدی نژاد فیلمی به نام "آناهیتا" را ساخت. ما ان فیلم را نیز به دلیل تجربه کارگردان و نگاه تجربی، فیلم تجربی می دانیم.

آقامحمدیان عنوان کرد: در زمان مدیریت خق داشتیم که تشخیص مدیریتی کنیم همانطور که در زمان محمد افریده تشخیص داده شد فیلم "اناهیتا" از طریق مرکز گسترش تولید شود. در زمانی که سازمان سینمایی به وجود امد در شرف راه انداختن کمیته ای به نام حمایت از آثار سینمایی بود که به مرور تبدیل به معاونت آثار سینمایی شد و وظیفه انها بررسی فیلم ها و تقسیم انها میان فارابی و مرکز گسترش به همراه اختصاص بودجه بود.

وی با اشاره دلایل تجربی بودن فیلم افزود: اسدالله نیک نژاد شادمیکر می خواست دستگاهی که تازه وارد ایران می شد به نوعی فیلم را تجربی معرفی می کرد این فیلم بیشتر با خارج از ایران ارتباط برقرار می کرد به همین دلیل به زبان انگلیسی بود.   

آقامحمدیان اظهار داشت: زمانی که یک فیلم وارد حاشیه های غیر خودی می شود به مسائل صرفا سیاسی کشیده خواهد شد وقتی قصد اغاز تولید فیلم را داشتیم و با بازیگرو یا عواملی قرار داد می بستیم فردای ان روز توسط کسانی تهدید می شدند و میانه کار رها می کردند. هریک از این حواشی که منجر به تعلیق فیلم می شد خسارت های بسیار از جمله دستمزد عوامل هزینه نگهداری و تغییرماشین های خریداری شده و افزایش دلار به همراه داشت.

وی ضمن بیان سفر کاری عوامل به ترکیه ابراز داشت: هدف ما از رفت به ترکیه بررسی پیست اتومبیل رانی ان کشور و ملاقات با بازیگران خارجی بود اما به دلیل هزینه بالا تصمیم گرفتیم که از ایران خارج نشویم و در پیست ازادی کار را به اتمام برسانیم.

آقامحمدیان خاطر نشان کرد: برآورد اسنادی که از سوی سبط احمدی ارائه شده را ما قبول نکردیم و امضا نشده است و پیش از ان نیز 3 برآورد دیگری نیز ارائه شد که مورد قبول ما واقع نشد.
وی در پایا نصحبت هایش گفت : نگرانی من از جهت نیک نژاد نبود وی تقاضای مالکیت داشت به همین جهت تصمیم گرفتیم در صورت نیاز به سرمایه گذار خارجی درصدی از مالکیت بین المللی را به او بدهیم.

محمدمهدی طباطبایی نژاد مدیر جدید مرکز گسترش مستند و تجربی سینمایی نیز با اشاره به ابهامات 3 نکته در روند تولید این فیلم گفت: در مصاحبه ای که اخیرا انجام دادم سه نکته ای در ان ابهاماتی وجود دارد در این جلسه روشن وشد یکی مربوط به دلایل نسبت دادن این پروژه به مرکز گسترش دوم موضوع تهیه کننده فیلم طبق نظام تهیه و تولید و سوم حوزه مدیریت است اما نکته کلان تر به ادعاهای نیک نژاد مربوط می شود.

وی ادامه داد:  در زمان تودیع  و معارفه در مورد برخورد من با پروژه لاله پرسیدند که من اعلام کردم تا بررسی کامل تصمیمی نمی گیرم به همین جهت جلسه ای را با نیک نژاد و پرتو برگزار کردیم که البته در جلسه دوم برای میزان تعیین بودجه برای اتمام کار، نیک نژاد مسائلی را مطرح کردند که جهت بحث مار را تغییر می‌داد.

طباطبایی نژاد تصریح کرد: ادعایی مبنی بر مالکیت مطلق شرکت کانادایی "درایو" به اعتبار سه رایت فیلم نامه، کارگردان و لاله صدیق که توسط مرکز گسترش خریداری نشده بود و به لحاظ بین الملل اشکال داشت و اساسا موضوع مالکیت را مخدوش می کرد.

وی ادامه داد: فیلم نامه ای که خریداری نشده برای بازنویسی قراردادی را بستند که از حیث بازنویسی خریداری شده اما قراردادی تحت عنوان فیلم نامه نداریم در مورد رایت کارگردان نیز تا پایان قرارداد 275 میلیون تومانی 215 میلیون ان پرداخت شده که با توجه به ادعای خود این قرارداد را قبول نداشته و به همین جهت با دست چپ این قرارداد را امضا کرده است.

طباطبایی نژاد با اشاره به مشخص نبودن تکلیف 7 میلیاری بودجه لاله عنوان کرد: با توجه به مشخص نبودن بودجه و مالکیت لاله تصمیم گرفتیم که جلسه بعدی را با حضور نماینده شرکت درایو تشکیل دهیم و تا ان موقع جلسه ای را نخواهیم داشت و پروانه پرتو در واکنش به ای موضوع بابت تهیه بلیت هواپیما و هتل ابراز ناخشنودی کردند. 

وی بیان کرد: ادعاهای مطرح شده که هیچ کدام از انها نیز واهی نیست مدیران ما نسبت به این ادعاها بی توجهی کردند مدیریت فرهنگی مسئله اصلی سینما است و تا زمانی که نقد نشود موضوع ما را حل نمی کند.

طباطبایی نژاد با تاکید بر مقاومت فارابی برای انصراف از تولید این فیلم افزود: پیش از اینکه فیلم "لاله" به مرکز گسترش داده شود به بنیاد فارابی داده بودند که با مقاومت جدی مجموعه فارابی مواجه شد و مقاومت خسته کننده سیستم مدیریتی دوستان شمقدری از جمله میرعلایی نجاریان و لشگری پور باعث انصراف آنها از موضوع در فارابی شد.

وی با اشاره به مصاحبه آقامحمدیان اظهار داشت: شفیع آقامحمدیان طی مصاحبه ای که در نشست جشنواره رضوی و سینما حقیقت شهریور 91 داشت از دلایل ساخت این فیلم گفت و اینکه پیشنهاد تولید لاله را تو هوا قاپیدیم در صورتی که فرابی زیر بار تولید این فیلم نرفت.
 
طباطبایی نژاد ادامه داد: روش پرداخت 350 میلیون تومان از فارابی به این صورت بود که جواد شمقدری با فارابی تماس می گیرد که مبلغ 1 میلیون دلار به نیک نژاد پرداخت کنند و تا 2 روز دیگر مبلغ 1 میلیون دلار به حساب فارابی واریز می شود و بعد از مدت یک ماه پولی واریز نمی شود تا اینکه با جنجال شمقدری 1 میلیون دلار به 700 هزار دلار می رسد.

وی تصریح کرد: حسن نجاریان در زمان برگزاری جشنواره کودک شرح تمام وقایع را برای من تعریف کرد اگر اشکالی در نقل من وجود دارد می توانید از وی جویا شوید ماه آخر 350 میلیون تومان با برخورد جدی پرداخت کردند و من از نجاریان مبنی بر دستور چکی برای این کار پرس و جو کردم که بعد از جستجو، کپی چک و دستور پرداخت به من داده شد که در اختیار شما می گذارم.

طباطبایی نژاد بیان کرد: آقامحمدیان کتابی را از مدت مدیریت خود و نشست های تجربی آماده کردند که در زمان ما به چاپ خواهد رسید. طبق اساسنامه تعریف شده فیلم تجربی یعنی تجربه اول کارگردان باشد و یا ساختارشکن و ضد پلات ساخته شود. آناهیتا فیلمی است با مضمون دینی و با کارگردانی صاحب نام که توسط مرکز گسترش به تولید رسید.

وی ابراز داشت: بارها عنوان شده که در صورت نبد مسائل سیاسی پروژه با 2 میلیارد تومان به اتمام می رسید چه اتفاقی از مهرماه سال گذشته رخ داده که 2میلیارد به میلیارد تا پایان فیلمبرداری افزایش یافتهدر براورد اولیه دستمزد تهیه کننده 100 میلیون اما در براورد بعدی دستمزد تهیه کننده با دستیار وی در مجموع 200 میلیون می شود.

طباطبایی نژاد با اشاره به نبود تناسب میان افزایش دلار و پرداخت دستمزد عوامل اظهار داشت:  پرداخت مجموع قسط اول به دلاری چه ارتباطی دارد تنها هزینه دلاری که این فیلم داشت حق ماموریت 300 یورویی شما و نیک نژاد برای سفر به ترکیه برای تهیه دوربین بود که نگرفتید. برآوردی که از سوی پروانه پرتو به دست آمد علاوه بر هزینه 7 میلیارد تومانی باید 5 میلیارد دیگر نیز شامل 2 میلیارد و 700 تومان مراحل فیلم و 600 هزار دلار برای نامه مصوبه شده از سوی شمقدری برای نیک نژاد برای اتمام کار هزینه شود اما بعد از این برآورد تهیه کننده فیلم مصاحبه ای را انجام داد که پروژه با 8 میلیارد به پایان خواهد رسید.

وی با اشاره به مغایرت فیلم نامه با فیلم نامه مصوب شده افزود: موضوع دیگر به فیلم نامه فیلم بر می گردد از قراین پیدا است که فیلم نامه در حال ساخت با فیلم نامه ی مصوب شده مغایر است و هزینه های مربوط به حذف سکانس های جنگ و رالی خزر تا خلیج فارس کاهش نیافته است این ها اسنادی است که از سوی سبط احمدی تهیه کننده سابق فیلم به دست ما رسید.

طباطبایی نژاد ضمن تاکید بر تکلیف نامشخص پروژه خاطرنشان کرد: تا زمانی که تکلیف مالکیت فیلم مشخص نشود فیلم در حالت تعلیق است. تاکنون هزینه های که برای تولید این پروژه صرف شده به دو صورت مستقیم شامل 3 میلیارد تا پایان مرحله فیلمبرداری، 600 هزار دلار پروداکشن، 5 میلیارد امانی توسط پرتو مجری طرح پرداخت، 950 میلیون تومان به سبط احمدی، 565 به نیک نژاد، 150 به پرتو، 80 میلیون به برای بی ام و خریداری شده و 68 میلیون به عوامل پشت صحنه همچنین به صورت غیر مستقیم شامل 15 میلیون بابت بازنویسی فیلم نامه توسط عرفان منش، حق ماموریت و پرداخت پاداش از سوی شمقدری بوده است.

وی در پایان صحبت هایش گفت: همواره نگرانی شما به سرقت رفتن فیلمها بوده و بیان می کردید در صورت خارج شدن فیلم از مرکز مالکیت ان را از دست می دهیم چرا باید این ابهامات و بی اعتمادی ها وجود می داشت ازابتدا مرکز قول مالکیت به نیک نژاد داده بود و یک ماه قبل از مدیریت من جلسه ای مبنی بر مالکیت بین المللی و داخلی گذاشته شد./ص

انتهاي پيام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.