وزير امور خارجه عراق ديروز در آنکارا با رئيس مجلس ترکيه ديدار کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از پايگاه اينترنتي تلويزيون تي آر تي ترکيه، "جميل چيچک" رئيس مجلس ترکيه در اين ديدار با تاکيد بر پيوندها ميان دو کشور ترکيه و عراق گفت  به عنوان فردي که سال هاست در عرصه سياسي حضور دارم و پيشتر به عنوان يکي از اعضاي دولت  و اکنون به عنوان رئيس مجلس امکان ارزيابي روابط دو کشور را داشته ام ،‌ صميمانه بر اين موضوع تاکيد مي کنم که ميان ترکيه و عراق هيچ مسئله غير قابل حلي وجود ندارد. 

رئيس مجلس ترکيه گفت مسائل موجود ميان دو کشور ناشي از گفتگو نکردن مقامات دو طرف است. 

جميل چيچک گفت محافل خارجي زيادي وجود دارند که بي صبرانه در انتظار تخريب روابط ميان ترکيه و عراق هستند. نبايد به آنان فرصت داده شود. 

وي گفت  مقامات دو کشور بايد با يکديگر ديدار و به صورت دوستانه گفتگو کنند. تلاش براي رفع سوء تفاهم ها وظيفه همه ما است و صحيح ترين راه است. 

جميل چيچک گفت ما خواستار حفظ تماميت ارضي کشورها هستيم. ما با اقدامات تروريستي با هر بهانه اي که باشد مخالف هستيم. ما به هيچ وجه کشتار انسان ها را به بهانه هاي قومي و مذهبي و يا تفاوت برداشت هاي ديني آنان نمي پذيريم. 

رئيس مجلس ترکيه هشدار داد ، منطقه به صورت روز افزون  به طرف درگيري هاي قومي و مذهبي سوق داده مي شود. 

وي گفت :‌ در اوضاع کنوني روابط ميان ترکيه و عراق براي حل مسائل منطقه و رهايي منطقه از کابوس بسيار مهم است. 

رئيس مجلس ترکيه ديدار با ماه سپتامبر رئيس مجلس عراق از ترکيه را بسيار مفيد دانست و گفت: مايلم چنانچه زمينه مناسبي فراهم شود ، ماه نوامبر به عراق سفر کنم.

هوشيار زيباري وزير امور خارجه عراق نيز در اين ديدار با تاکيد بر اينکه ديدار اخير ولکان بوزکر رئيس کميسيون روابط خارجي مجلس ترکيه از عراق و پيام هاي آکنده از حسن نيت که وي حامل آن بود ، نقش مهمي در تصميم وي براي سفر به ترکيه داشته است ، دعوت رئيس مجلس عراق را از جميل چيچک  براي سفر به عراق به وي اعلام کرد.

وزير امور خارجه عراق خاطر نشان کرد ، ترکيه پس از آلمان بزرگترين شريک تجاري عراق است و بحران سياسي در روابط دو کشور چندان تاثيري بر روابط تجاري و اقتصادي ميان ترکيه و عراق نداشته است. 

زيباري تاکيد کرد ، ما مشکلات مشترک و راه حل هاي مشترک داريم. بي ترديد انفجارها وقايع تروريستي در عراق بر ترکيه نيز تاثير منفي مي گذارد. تحولاتي که در سوريه روي مي دهد ، ترکيه و عراق را به صورت گسترده تحت تاثير قرار مي دهد. 

وزير امور خارجه عراق گفت : حمايت ترکيه از حاکميت ملي ،‌توسعه و رفاه عراق محور اصلي روابط دو کشور را تشکيل مي دهد. 

زيباري گفت : ما طرح هايي را که به منظور اصلاحات و حل مسائل ديرين ترکيه به مجلس اين کشور ارائه شده است ، از نزديک دنبال مي کنيم و از اين اقدامات حمايت مي کنيم. 

زيباري گفت : ما با پيام مهر و دوستي و همکاري از عراق به ترکيه آمده ايم. ما تلاش مي کنيم ديدارهاي متقابل مقامات دو کشور افزايش يابد. مسائل زيادي وجود دارد که بايد در آينده با همکاري يکديگر حل کنيم. 

وزير امور خارجه عراق با اشاره به موافقتنامه تشکيل شوراي عالي روابط راهبردي ترکيه و عراق گفت :‌ زمينه هاي مناسبي براي توسعه روابط ميان ترکيه و عراق وجود دارد. 

وي گفت : ترکيه و عراق به يکديگر نياز دارند. ما منافع واقعي و مشترک داريم. به رغم آنکه در عراق برخي وقايع نامطلوب روي مي دهد اما عراق در زمينه هاي اقتصادي ، ‌انرژي ، برق و بسياري ديگر از زمينه ها تحولات بزرگي را تجربه مي کند. کارهاي زيادي وجود دارد که مي توانيم در اين بخش ها در کنار يکديگر انجام دهيم.
برچسب ها: عراق ، ترکیه ، چیچک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار