اوایل ماه جاري، دولت گامبیا ،واشنگتن و لندن را به توطئه علیه دولت و رئیس جمهور گامبيا یحیی جامع متهم ساخت. گامبيا دو دولت امريکا و انگليس را به تلاش‌هاي مکرر براي کودتا و حمايت از مخالفان دولت جهت سرنگوني يحيي جامع، رئيس جمهور مستقل اين کشور و بي‌ثبات ساختن گامبيا متهم کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، به گزارش (۱۷ مهر، ۹ اکتبر) رويترز، مومودو سابالي، وزير امور رياست جمهوري گامبيا طي بيانيه‌اي رسمي اعلام داشت: «اين دو قدرت غربي به تلاش‌هاي بي‌وقفه خود جهت بي‌ثبات ساختن گامبيا از تمام ابزار ممکن، از توطئه ، کودتا گرفته تا حمايت مالي از مخالفان،فروگذار نمي‌کنند.» سابالي امريکا و انگليس را به حمايت از کودتاي سال ۱۹۹۵ متهم کرد و گفت، گامبيا منابع طبيعي خود را به «خون‌آشام‌هاي ديروز و ملخ‌هاي امروز» تقديم نمي‌کنديحيي جامع پس از كودتاي نظامي سال ۱۹۹۴ در گامبيا به قدرت رسيد و دو سال بعد به عنوان رئيس جمهور اين کشور انتخاب گرديد. 

گامبيا تلاش براي «کنترل و بهره‌برداري کامل از آب‌هاي سرزميني اين کشور» را هدف اصلي غرب براي تسلط بر اين كشور كوچك اعلام داشته است. 

دولت گامبيا در بيانيه ۲ اکتبر خود اعلام کرد: «گامبيا عضويت خود در اتحاديه کشورهاي مشترک المنافع بريتانيا را لغو کرده و تصميم گرفته که هرگز عضوي از يک نهاد مربوط به استعمار نو و هرگونه نهادي که به دنبال گسترش استعمار است، نشود.» 

در اعلاميه رسمي دولت گامبیا آمده است: گامبيا ديگر تمايلي ندارد به عنوان بخشی از یک "سازمان نو استعماری" محسوب گردد و همين امر موضع گيري ها و متعاقبا واكنش طرف هاي غربي را در پي داشته است. گروه مشترک المنافع از 54 مستعمره سابق بریتانیا از جمله کانادا و استرالیا تشكيل مي شود.

گروه های ذي نفوذ یهودی و طرفدار اسرائیل در آمریکای شمالی و اروپا دلایل و تمايلات بیشتری براي كنار گذاشتن رئیس جمهور گامبیا یحیی جامع حتي بيشتر از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دارند. . 

هر دو رهبر آشکارا امپریالیسم غربی (با نام مستعار جنگ علیه تروریسم)، بانکداران و اسرائیل را مورد انتقاد قرار داده اند- و موضوع همجنسگرایان را تهدیدي براي فرهنگ جامعه خود مي دانند. گروه لابی یهودی آمریکایی، اتحاديه ضد افترا (ADL)، چنين ادعا مي كنند که پوتین در بدرفتاری با مردم همجنسگرا مانند رويكرد هیتلر با یهودیان رفتار مي كند.

در ژوئن 2013، در گردهمایی عمومی شهر ، يحيي جامع ،صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و سرمایه گذاران خارجی را در فقر مردم كشورش مقصر دانست.

"اگر تجار و سرمايه داران غیر گامبيايي تصمیم به ترک بازار گامبيا بگيرند،همگي ما محكوم به مرگ خواهيم بود.آنها کنترل اقتصاد ما را در دست دارند. بسیاری از شما برای سیر کردن شکم خانواده خود به آنها وابسته هستيد،شماحتي  از آنها پول قرض می گیريد. ما بايد براي كنترل و استقلال اقتصادي خودمان وارد عرصه شويم".

يحيي جامع همچنين موضوع آزادي فعاليت همجنسگرایان را بطور كلي در اين كشور منتفي دانست. وي ريشه مشكلات غرب را دوري از دستورات خدا و رواج بي بند و باري در جامعه غربي مي داند.يحيي جامع مي گويد:حاضر است جان خود را از دست دهد اما اجازه فعاليت همجنسگرايان را در كشورش ندهد.

سوال مهم اين است كه،چرا امپریالیستهای غربی به این کشور کوچک مسلمان علاقه مند است؟
 قطعا به بهانه برقراري "دموکراسی" یا آزادسازی زنان مسلمان - آنچه كه در افغانستان، عراق، لیبی، مصر و سومالی بهانه واقع گرديد- به گامبيا توجه ندارند!به طور معمول، همه اين تحركات در مورد غارت آب گامبیا و ذخایر نفت / گاز تازه كشف شده در اين كشور معطوف شده است.

گامبیا، مانند سودان ، به لحاظ ذخاير آب آشامیدنی بسيار ثروتمند مي باشد. اين منابع آبي در قاره آفريقا،و براي پياده ساري برنامه هاي كلي آمريكا در اين منطقه از اهميت بسزايي برخوردار مي باشد. بر خلاف دیگر کشورهای این قاره، گامبیا رودخانه، برای حمل و نقل نيز دارد.

گامبیا با جمعيت 1.8 ميليوني مستعمره سابق بریتانیا در غرب آفریقا مي باشد كه اکثریت جمعیت آن مسلمان مي باشند.   در تاریخ 24 آپریل 1970 گامبيا مستقل گرديد.بريتانيا داودا كايرابا جاوارا را به عنوان رئیس جمهور ملت تازه متولد شده گامبيا منصوب كرد! در جولای 1994،در یک کودتای نظامی به رهبری یحیی جامع، بوت جاوارا، از قدرت كنار گذاشته شد.

گامبیا روابط دوران استعمار خود با نهاد صهیونیستی را بدون روابط دیپلماتیک ادامه داد.اكنون سفیر رژيم صهیونیستی در سنگال،امور منافع صهیونیست ها در گامبیا را پوشش مي دهد.

جامع همچنین روابط خوبی با کوبا، ونزوئلا (مخالفان غرب)، سنگال و لیبی در دوره قذافی داشته است. قدرت های غربی طرفدار اسرائیل يحيي جامع را به نقض حقوق بشر متهم کرده اند. يحيي جامع نيز معتقد است كه ایالات متحده و بریتانیا بيشتر از گامبیا حقوق بشر را نقض كرده اند.

در نتيجه اين كه،كشور كوچك و غني گامبيا،به لحاظ خط فكري سياسي و همراهي با دولت هاي مخالف غرب،مورد توجه خاص غرب و لابي هاي اسرائيل واقع شده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار