محسن شریفیان سرپرست گروه موسیقی لیان بوشهر در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران گفت: ما را به ارائه موسیقی سطحی متهم می کنند.

باشگاه خبرنگاران،  "محسن شریفیان" سرپرست گروه موسیقی لیان بوشهر در سال 1354 در بوشهر به دنیا آمد.  وی خواننده آهنگساز ، نوازنده و پژوهشگر موسیقی ایرانی و دارای مدرک کارشناسی علوم اجتماعی است.  این هنرمند  کشورمان، نوازندگی سازها ی موسیقی منطقه بوشهر را  از سال 1371  و با ساز های چون نی انبان و نی جفتی  آغاز کرده و درسال 1372 گروه لیان را تشکیل داد.
محسن شریفیان سرپرست گروه لیان گفتگویی داشته ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست.


 

آقای محسن شریفیان چه امری موجب شد که  شما فعالیت خود در زمینه موسیقی را در عرصه موسیقی بومی ایران،  ادامه دهید؟
 باتوجه به اینکه اهل بوشهر هستم،  فعالیتم در زمینه موسیقی بوشهری، امری طبیعی است، همچنین تصور می کنم ظرفیت موسیقی محلی و بومی ایران  به قدری گسترده است که باید بیشتر روی ان کار  کرده و آن را به جامعه معرفی کنیم.
 
 با توجه به اینکه گروه موسیقی ، لیان سابقه دو دهه فعالیت را در کارنامه هنری  خود به یادگار دارد آیا درا ین سال ها ترکیب اعضای ثابت بوده است؟ 
 گروه لیان امسال 20 ساله شد و با در نظر گرفتن فعالیت های  این گروه، طی این سال ها،  به طور یقین تغییراتی در ترکیب اعضای این گروه صورت گرفته ا ست اما نکته حائز اهمیت در این روند این است که پایه و بنیان اصلی لیان باقی مانده  اما یکسری تغییرات جزئی که در همه نقاط  معمول است درا ین گروه نیز رخ داده است  
 

گروه لیان بوشهر از گروههایی است که به خوبی سلیقه مخاطب را شناخته و با توانایی خود توانسته رضایت هوادارانش  را جلب کند و این یعنی موفقیت رمز موفقیت گروه لیان در برقراری ارتباط با مخاطبانش چیست؟ 
 اگر به واقع، موفقیتی در کار باشد، رمز آن عاشقانه کار کردن گروه لیان است و  مهم تری نکته مد نظرش این گروه اعطای انرژی به مخاطبان این نوع موسیقی است اینکه جامعه ما الان چندان شاد نیست همه تلاش ها این است که حتی برای لحظه ای مخاطبان خود را  از آن حال و هوا خارج کنیم که متاسفانه در این مسیر بسیاری از افراد ما را به ارائه موسیقی سطحی متهم می کنند که امیدوارم دید خود را  تغییر دهند.
 

 فعالیت گروه لیان از ابتدا در حوزه موسیقی بومی ایرانی بود است آیا این گروه تصمیم ندارد در ژانرهای دیگر موسیقی  نیز به تجربیاتی دست پیدا کند؟ 
 کار اصلی ما موسیقی بومی ایران است و در این مسیر هر نکته ای که در روند تعالی موسیقی بومی  ایران باشد را دوست داریم تجربه کنیم و به طور یقین اگر در گروههای دیگر  و در انواع دیگر موسیقی،   اتفاق خوبی رخ دهد، با بسیاری  از گروهها و خوانندگان همکاری خواهیم داشت من حتی کارهای تلفیقی نیز انجام داده ام و در صورت فراهم بودن  شرایط،  باز هم آثار تلفیقی را تجربه خواهیم کرد.

 همراهی مخاطبان با اعضای گروه لیان در کنسرت های این گروه چیست؟
 افرادی که در سالن ها برای مشاهده  اجرای گروه لیان حاضر می شوند در واقع  یکی از اعضای اصلی گروه ما به شمار می روند امیدوارم با قرار گرفتن در گروههای مختلف و در بعضی موارد با انجام کارهای تلفیقی،  بتوانم مخاطبانم را با موسیقی های مختلف آشنا کنم.
 
در زمینه خوانندگی، بیشتر فعالیت گروه لیان روی آاکا صفوی است آیا خودتان علاقه ای به خواندن در این گروه ندارید؟
 
 من در این سال ها ، کارهایی را خوانده ام  اما ترجیح می دهم تمرکز گروه روی خواننده اصلی یعنی آکا صفوی باشد.
 
تنظیم قطعه های گروه لیان  برای اجرا در کنسرت،  مشابه تنظیم قطعه ها  درآلبوم است یا در تنظیم آثار،  تفاوت را به عنوان نکته  ای اصلی،مد نظر قرار می دهید؟
 
تغییراتی که در زمینه تنظیم قطعه ها برای اجرای زنده  انجام میشود،  در گروه لیان امری رایج است زیرا حس بداهه نوازی در کنسرت، به دلیل  حضور تعدادی  از مخاطبان خاص تر میشود.
 
از آلبوم  جدید گروه لیان چه خبر؟ آیا با آلبوم  قبلی این گروه تفاوت های بارزی  دارد؟
 آلبوم  جدید گروه با عنوان دینگومارو از قالبی متفاوت برخوردار است و نخستین تجربه مستقل ما در زمینه موسیقی تلفیقی به شمار می رود در آلبوم  جدید سعی کردیم موسیقی  بوشهر را با موسیقی هند،‌اسپانیا و استرالیا تلفیق کنیم و تلاش خود را برای بروز اتفاق هایی خوب در این زمینه  انجام داده ایم.
 
 با توجه به اینکه محسن رجب پور،  تهیه کننده آلبوم جدید تان است آیا امکان ادامه همکاری گروه لیان  برای برگزاری  کنسرت هایی در داخل  و خارج از کشور  با وی وجود دارد؟ 
هنوز تکلیف آلبوم جدید لیان  با آقای رجب پور چندان مشخص نیست و من در بی اطلاعی به سر می برم آلبوم جدیدمان فعلا در سکوت به سر میبرد اما درصورت مهیا بودن شرایط  ما به ادامه همکاری، علاقه مند هستیم .
 
چه غذایی را بیشتر از سایر غذاها دوست دارید؟
 قیمه بوشهری  را که به دیزی بسیار شباهت دارد، را دوست و به طور  کلی آشپزی خیلی خوبی  دارم/ص

انتهاي پيام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار